با نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی خراسان شمالی در نه ماه نخست امسال بیش از ۷۴ میلیون دلار کالا از خراسان شمالی صادر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  خراسان شمالی با حدود نهصد هزار نفر جمعیت در شمال شرقی کشور و در مسیر مسافران استان‌های شمالی و شهر مشهد است که با توجه به تردد سالیانه بیش از بیست میلیون مسافر از جاده‌های این استان به نسبت سهم ناچیزی حضور گردشگران و اقامت کوتاه مدت آنان در شهر‌های مختلف دارا می‌باشد.

استانی که بیش از هشتصد روستا دارد و حدود پنجاه درصد از جمعیت آن ساکن روستا‌ها هستند وکشاورزی بیشترین اشتغال مردمانش است.

جای خالی صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در خراسان شمالی

جای خالی صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در خراسان شمالی

 

در نه ماه نخست سال ۹۸ ، محصولات پتروشیمی با بیش از پنجاه درصد، بیشترین سهم را در صادرات داشته و تا پایان فصل پاییز بیش از ۷۴ میلیارد دلار انواع کالا را صادر کرده است.

جای خالی صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در خراسان شمالی


۲۳ کشور دنیا مشتری کالا‌های تولیدی خراسان شمالی


 کالا‌هایی که بیش از ۲۴۵ هزار تن وزن و نسبت به مدت مشابه پارسال ۷/۷ درصد رشد داشته به کشور‌های افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه، هند، مالزی، پاکستان، سریلانکا، عراق، گرجستان، انگلستان، بلژیک، عمان، چین، سوریه، ایتالیا، تایلند، روسیه، کنیا، امارات، بحرین، اسلواکی و بلغارستان صادر شده است.

جای خالی صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در خراسان شمالی
ماشین آلات صنعتی بیشترین سهم وارداتی خراسان شمالی

پورآبادی رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،گفت: در هشت ماهه سال ۹۸ سهم واردات استان بیش از ۱۵ میلیون دلار بوده که شامل لامپ روشنایی، کنتور گاز، ماشین آلات، لوله‌ها و پروفیل، بلوک شش گوش و مولد گازی تولید همزمان برق، کانتینر ترابری برای سیالات، سوزن ریل تقاطعی، میله، پودر درز جوش گرید غذایی، برنج، پرس هیدرولیک دندانسازی و فروسیلیکو منگنز، الکترود ذغالی و فروکروم از جمله کالا‌هایی است که از کشور‌های چین، ترکیه، آلمان، اسپانیا، پاکستان، هلند و اتریش وارد خراسان شمالی شده است.

جای خالی صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در خراسان شمالی

خام فروشی محصولات و فقدان صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی

 با توجه به صادرات انواع کالای تولیدی به دست تولید کنندگان خراسان شمالی و سهم بیش از پنجاه درصدی صادرات محصولات پتروشیمی و همچنین ظرفیت‌های بالای کشاورزی در استان ضرورت توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی برای ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی بیش از پیش احساس می‌شود تا در سال‌های آینده صادرات محصولات کشاورزی در کنار محصولات پتروشیمی علاوه بر تضمین سود و تامین نیاز‌های کشاورزان، علاوه بر اشتغال پایدار، صادرات خراسان شمالی رشد چشم گیری داشته باشد.

جای خالی صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در خراسان شمالی

جای خالی صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در خراسان شمالی
به نام ما به کام دیگران

حسین حسنی از کشاورزان روستای بدرانلو بجنورد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  از نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی انگور گلایه‌هایی دارد و می‌گوید: بیش از بیست و پنج سال است که تولید کننده‌ی محصول انگور هستم، اما همواره به دلیل نبود صنایع تکمیلی این بخش کمترین سود را از تولید این محصول برده ایم، به طوریکه در سال‌های اخیر به علت نبود بازار مناسب، محصولات را با کمترین سود به دلال‌ها می‌فروشیم.

کشاورز دیگری نیز  به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  می‌گوید: محصولم را با وانت به کارخانه‌های استان‌های مجاور منتقل می‌کنم و در آنجا با ارزش افزوده‌ای که پیدا می‌کند به عنوان کالای همان استان‌ها به خارج از کشور صادر می‌شود و سودش به جیب و نفعش به کام آن هاست.

مسئولان کشوری و استانی متعددی در سال‌های اخیر همواره وعده‌ی مساعدت در تامین زیرساخت‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی را داده اند، اما همچنان سفره‌ی کشاورزان از دست رنج شبانه روزیشان خالیست و باز هم امیدوارند تا شاید روزی وعده مسئولان تحقق یابد.

انتهای پیام/ ر

نویسنده گزارش:  فاطمه رستمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.