در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

پرداخته نشدن به حضرت فاطمه (س) در شعر تا ۲۰۰ سال اخیر

شعری برای حضرت زهرا (س) از اول ظهور اسلام تا دویست سال اخیر سروده نشده است.

پرداخته نشدن به حضرت فاطمه ( س ) در شعر تا 200 سال اخیر روزگار ما روزگار درخشان شعر فاطمی است

قادر طراوت پور، شاعر در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص شعرهای فاطمی گفت: اساسا اجرهایی به شاعران برای سرودن شعر در وصف آل الله و خاندان عصمت و طهارت از طرف خداوند و ذوات مقدس حضرات مقدس معصومین داده می شود. هرشاعری با هرسطحی از سرودن شعر که باشند ارادت خود را خالصانه با سرایش شعر به حضرات مقدس معصومین نشان می دهند و از آن ها اجر می گیرند.

او افزود: گرفتن اجر از معصومین تنها در یک سلسله روایت نیامده بلکه در عمل هم این مسئله زیاد اتفاق افتاده است.نمونه آن شعری است که عمرو عاص ملعون در مدح امیرالمومنین ( ع ) سروده بود و امام حسن مجتبی (ع ) برای اینکه دادن اجر برای سرودن شعر بر گردن حضرت علی ( ع ) نماند پول زیادی به عمروعاص داد و شعرش را از او خرید.نکته دوم در باب سرودن شعر در وصف حضرت زهرا ( س ) این است که از اول ظهور اسلام تا دویست سال اخیر شعری برای حضرت زهرا ( س ) سروده نشده است.

این شاعر ادامه داد: شعر در وصف حضرت زهرا ( س ) در دیوان شاعران بزرگ عرب مانند دعبل خزائی، کمیل و سید حمیری دیده نمی شود و این شاعران برای حضرت زهرا ( س ) نسرودند.شاعران شیعی بزرگ هم اشاره ای به ایشان در شعرهایشان نکردند.اشعاری درباره امیرالمومنین در دیوان حافظ، سنایی و عطار دیده می شود اما درباره حضرت فاطمه ( س ) شعری ندارند.این اواخر از میان شاعرانی که شعر علوی می گفتند اولین کسی که به طور کامل شعر علوی گفت و به حضرت زهرا ( س ) در شعرش پرداخت آیت الله کمپانی بود.

طراوت پور با اشاره به اینکه آیت الله کمپانی با وجود اینکه دراصل ایرانی آذری بود به دلیل اقامتش در نجف شعر خود را در وصف حضرت زهرا ( س ) به عربی سرود اظهار کرد: پس از آیت الله کمپانی شاعران به سرودن درباره حضرت زهرا ( س ) روی آوردند و به مدح حضرت صدیقه طاهره پرداختند.اینکه چرا در طور تاریخ اینقدر کم درباره ایشان سروده شده است یکی از رازهای بزرگی است که نامکشوف مانده. از اول اسلام تا صد دویست سال اخیر کسی درباره ایشان شعر نگفت.شاید دلیلش پنهان بودن شان حضرت زهرا ( س ) است.

او تصریح کرد: شان حضرت زهرا ( س ) شب قدر است و شب قدر در یکی از سه شب پنهان است قبر ایشان هم پنهان است کسی نمی داند حضرت فاطمه ( س ) در کجای مدینه دفن شده اند.ایشان امام امامان هستند اما برای ما مکشوف نیست شاید شاعران به این دلیل به این ساحت وارد نشدند که با مسئله بزرگی مواجه بودند تا بخواهند توصیفی از ایشان داشته باشند این داغ بزرگی است که بر دل ادبیات جهان اسلام نه تنها ادبیات عرب یا ادبیات فارسی مانده است.

این شاعر به اینکه در دوره ی ما شعرهای بسیار غرایی درباره حضرت فاطمه ( س ) سروده شده است که نسبت به تاریخ قابل قیاس نیست اشاره و بیان کرد:روزگار ما، روزگار درخشانی برای شعر فاطمی است آیا واقعا شاعران توانستند به ساحت قدسی حضرت زهرا ( س ) دسترسی پیدا کنند آنگونه که شایسته است معرفی کنند به هیچ وجه روی نداد. هیچ یک از شاعران نمی توانند به آن ساحت قدسی دست یابند.شاعران باید به دو شکل به مقوله حضرت زهرا ( س ) بپردازند یکی ساحت قدسی یکی ساحت زمینی ایشان است.

طراوت پور افزود: حضرت فاطمه ( س) مادر پیامبر است درحالی که دختر پیامبر است این جمله فقط یک جمله عاطفی است که پدر به او می گوید یا اینکه پیامبر نوری است که از نورش را از نور حضرت فاطمه ( س ) گرفته است حجتی از حجت های خداوند است این مسائل ساحت های قدسی ایشان است که باید در شعر به آن پرداخته شود.هیچ زبانی جز زبان شعر توان پرداختن به این ساحت را ندارد وگرنه زبان عادی در مواجهه با آن الکن است.

او ادامه داد: موضوع دوم در دسترس بودن یک الگوی تمام عیار برای زندگی، نمونه ای کامل برای فرزند آوری، مادری تمام عیار مهربان و تربیت کننده فرزند، یک همسر خوب مهربان با شوهر و کم توقع و یک دختری است که در جامعه زندگی و نقش خود را ایفا می کرد تا حدی که در راه خداوند و دفاع از اسلام تا سر حد شهادت پیش می رود. این مسائل در ساحت های زمینی و در دسترس حضرت زهرا ( س ) معرفی شود.باید جهیزیه حضرت زهرا ( س ) مورد توجه قرار بگیرد شکل عروسی و رفتار ایشان ، نوع پوشش، شیوه گفت و گوی ایشان با همسرشان و اینکه با همسایه خود چه رفتاری دارد مسائلی است که در ساخت های زمینی حضرت زهرا ( س) دیده می شود اگر این مسائل به زبان شعر بیان شود بیشتر از شیوه های دیگر از جمله ساخت فیلم تاثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار