معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر گفت: پرونده تپه‌های سرخو و تهماچی برای ثبت در فهرست آثار ملی تکمیل شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، نصرالله ابراهیمی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر بیان کرد: تپه‌های تاریخی سرخو و تهماچی در شهرستان دیلم با مشخص شدن محدوده آن‌ها و تکمیل پرونده برای دفاع در دفتر ثبت آثار ملی آماده شده‌اند.

او ادامه داد: تپه سرخو مربوط به اوایل دوره اسلامی بوده که تنها اثر باقی مانده میان دو محوطه تاریخی بندر مهرویان و بندر تاریخی ارجان است و همچنین تپه تهماچی با قدمت هزاره پنج پیش از میلاد یکی از تپه‌های ارزشمند تاریخی استان است که وجود آن‌ها در نزدیکی به کرانه خلیج فارس، بر قدمت بالای این استان دلالت دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر با اشاره به اهمیت حفظ و آثار تاریخی که شناسنامه هر منطقه  است، بیان کرد: این دو اثر ارزشمند در سال‌های اخیر مورد تجاوز و حفاری افراد سودجو قرار گرفته که امیدواریم با ثبت  آن‌ها از تصرف، حفاری و تخریب سایت‌های اثر جلوگیری شود.

سودابه معموری مسئول ثبت آثار و تعیین حرایم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر هم گفت: پرونده سازی این دو اثر ارزشمند تاریخی تکمیل شده و با مشخص شدن محدوده و جمع آوری سفال‌ها در حال طراحی سفال‌ها هستیم که با پایان کار برای ارسال پرونده‌ها و آمادگی برای دفاع اقدام خواهیم کرد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.