باقری گفت: برخی در حالی کناره گرفتند، که حضور تاثیرگذاری ندارند.

محمدرضا باقری منتقد سینما و کارشناس رسانه، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انصراف برخی هنرمندان از داوری و حضور در جشنواره‌های فجر و همچنین کناره‌گیری از فعالیت در تلویزیون، گفت: این انصراف دهندگان چند دسته هستند؛ یک عده کلاً به اصطلاح فقهی فاقد شیء هستند، مجری تلویزیونی که سه سال است، برنامه ندارد و دیگری که چند وقت است ممنوع الکار شده، چطور استعفا می‌کند؟! کسی که ۱۰ سال است، کارمند سازمان هم نیست، از چه چیز استعفا می‌دهد؟! مثل این می‌ماند که من از حضور در تیم‌های ملی فوتبال، والیبال و بسکتبال به صورت همزمان انصراف بدهم! من که نه ورزشکار هستم و نه عضویتی در تیم ملی دارم، چگونه می‌توانم انصراف دهم؟ این کار توهین به شعور مردم است و جنبه بازاریابی برای این افراد دارد.

صحبت های منتقد سینما درباره انصراف برخی از جشنواره

باقری ادامه داد: از میان افرادی که از حضور در تلویزیون انصراف دادند، فقط یک نفر کمی شناخته شده بود. او هم چند ماهی است که برنامه‌ای در تلویزیون ندارد و فعالیتش ممنوع شده است. قبل‌تر از آن هم هفته‌ای یک روز و فقط یک ساعت برنامه داشت. این چه استعفا و تحریمی است؟ صداقتی در کناره گیری این افراد نیست. مثل این است که من خوردن شیشلیک را تحریم کنم؛ در حالی که وسعت مالی برای خوردن تخم مرغ هم ندارم. این رفتار‌ها صرفاً تبلیغاتی است و می‌خواهند خود را نشان دهند.

این منتقد سینما در ادامه اظهار کرد: آقا و خانمی که چندین سال است برنامه تلویزیونی دارند یا در فیلم‌های سینمایی حضور داشتند و در جشنواره‌های مختلف شرکت کردند، چگونه می‌گویند من امسال به این نتیجه رسیدم که جشنواره فجر جای مناسبی برای ارائه اثر نیست؟! سوال اینجاست که شما الان فهمیدید جشنواره محل مناسبی برای ارائه هنر نیست؛ این موضوع را پارسال نمی‌دانستید. برخی از این افراد اصلا امسال در جشنواره اثری ندارند و معلوم نیست از چه چیز انصراف داده‌اند. یکی دیگر از همین انسان‌های معلوم الحال توئیت زده که می‌خواهم در کنار مردم باشم؛ آقای هنرمند شما همین چند هفته پیش از تلویزیون دستمزد گرفتی. همین تلویزیونی که به گفته شما ضد مردم است. الان یاد مردم افتادید؟! وقتی کارتان تمام شد، این کار‌ها مصداق بارز روغن ریخته را نذر امامزاده کردن است.


بیشتر بخوانید: تکذیب ادعای هومن سیدی درباره انصراف از داوری جشنواره فیلم فجر


باقری از اظهار نظر برخی فعالان سینما و تلویزیون انتقاد کرد و افزود: شخص دیگری گفته ما در این مملکت اسیر هستیم. بله شما اسیر هستید؛ در سریال نمایش خانگی بازی می‌کنید؛ از صندوق ذخیره فرهنگیانِ مردم هم دستمزد غیر متعارف می‌گیرید؛ بله شما با این شرایط واقعاً اسیر هستید. دیگری گفته که من از ۱۰ سال پیش مخالف با هر حرکت حکومتی در هنر هستم. همین شخص، تا چند وقت پیش داور یک برنامه تلویزیونی بوده است. نمی‌دانم چگونه این وسط ناگهانی مخالفت یادشان رفت و دوباره در ذهنشان آمد. شخصی در فضای مجازی نوشته بود که من وابسته به دولت نیستم. شما بخشی از پول فیلمت که حدود ۳۰۰ میلیون است را فارابی پرداخت کرده است. باید از این آقا پرسید، منظورتان از وابسته بودن یا نبودن دقیقا چیست؟

انتقاد باقری از انصراف برخی از جشنواره و تلویزیون

این مجری تلویزیون در ادامه به اعتراض برخی هنرمندان در اوایل انقلاب اشاره کرد و گفت: در سال ۵۷ بعد از کشتار مردم در ۱۷ شهریور و آتش زدن سینما ری، مرحوم لطفی، محمدرضا شجریان و آقای کامکار به نشانه اعتراض از رادیو بیرون آمدند. این حرکت مردمی و زلالی بود و این هنرمندان دیگر به رادیو برنگشتند. البته اینکه این روزها، برخی نمایش یا کنسرتشان را به احترام درگذشتگان تعطیل می‌کنند، از نظر من اشکالی ندارد. ما بنا را می‌گذاریم که تعطیلی کار برخی صادقانه بوده است و الان را زمان مناسبی برای ارائه کارشان ندیده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۲۸ دی ۱۳۹۸
بهتره تازه نفس ها جایگزین شوند آنهایی که واقعا به عشق ملت هنرمند ی کردنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۲۸ دی ۱۳۹۸
چه جالب واقعا داداش خوب گفتی چقدر این آدمها دلسوز بودند جالبه برای همدردی با خانواده های داغدار یاد مطرح کردن خودشان هستند وبرای برخی واقعا شرم آوره
Iran (Islamic Republic of)
طاها
۰۷:۳۲ ۲۶ دی ۱۳۹۸
مردم ایران فراموش نمیکنند درشرایطی که کشوردرشرایط حساسی است دشمن های خارجی ازبیرون ونفوذی های وطنی ازداخل هرکدام زخمی براین مملکت میزنندبعضی ازاین به اصطلاح هنرمندان که تمام زندگی وشهرتشان راازاین مردم ومملکت دارندخواسته یاناخواسته درزمین دشمن بازی کردندونمک به زخم های وطنشان پاشیدندوباایجادتفرقه ومتشنج نشان دادن اوضاع کشوردل مردمشان رابه دردآوردندواین گناهی نابخشودنی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۴ ۲۶ دی ۱۳۹۸
ای کاش سرمایه ی ملی ما به جای این ها به جوانان مستعد داده می شد تا کشور پیشرفت کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۶ ۲۶ دی ۱۳۹۸
اتفاقا خوب تحریمی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۲۵ دی ۱۳۹۸
این علف های هرزی که اسم هنرمندبه روی خودشان گذاشتند چه فکرکردندهنرمندهستندنه به خدا این هاخیانتکارهای مملکت هستنداصلا نباید نه توتلویزیون ونه توسینما راهشون بدن همان بهتر که نباشن مرگ برخیانتکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۲۵ دی ۱۳۹۸
حیف باد هوا که اینها نفس می کشند به اینها درد بلا هم ندهید غربزدگان بی غیرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۲۵ دی ۱۳۹۸
الهی برید برنگردید و بعدنم به غلط کردن بیفتید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۲۵ دی ۱۳۹۸
چه خوب که سلبریتیای ... دارن از تلویزیون خداحافظی میکنن جا برا اونایی که لایقن باز میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۲۵ دی ۱۳۹۸
شما مزدوران تشریف دارید کافی است.!!!!!!
آخه چی تو به منتقد سینما می خورد شیرخور !!!!!!
مفت خور!!!!!!!!!!!!
مزدور!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناظر
۱۹:۴۹ ۲۵ دی ۱۳۹۸
برخی از به اصطلاح سلبریتی ها شعبان بی مخ های دوره مصدق هستند. در واقع اینها پیاده نظام آمریکا و انگلیس هستند. آمریکا را ول کنید مواظب اینها باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۲۵ دی ۱۳۹۸
گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه گندمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۲۵ دی ۱۳۹۸
جیب ها مفتی پر شده ، فیلشون یاد هندستون کرده
مالیات نمیدادن ، گفتن چرا مالیات نمیدی.. شاید.. از اقای. عسکری خواهش میکنیم کلبه پرداختیهای انها را اعلام و به سازمان مالیاتی ارسال فرمایند ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۲۵ دی ۱۳۹۸
زهی خیال باطل!
بدانند خون شهدا حرمت دارد
حضرت امام خمینی فرمودند " مواظب باشید انقلاب دست نااهلان نیفتد "
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۰۸ ۲۵ دی ۱۳۹۸
عده ای که خائن بی جیر و مواجب هستند عده ای هم مرده های متحرک که میخواهند با این کار بگویند ما هم هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۲۵ دی ۱۳۹۸
بهتر که نمیان جشنواره لباس های عجق وجق کمتر....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۲۵ دی ۱۳۹۸
بهتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۲۵ دی ۱۳۹۸
طبق قانون کسی را نمی توان به زور وادار به کاری کرد که دوست ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۲۵ دی ۱۳۹۸
وطنفروش واقعی بخدا همینها هستن
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۶:۳۲ ۲۵ دی ۱۳۹۸
و طن فروشوخائن
Netherlands
ناشناس
۱۵:۲۷ ۲۵ دی ۱۳۹۸
هر که خواهد گو بیا و هر که خواهد گو برو!
Sweden
ناشناس
۱۵:۰۸ ۲۵ دی ۱۳۹۸
بنظرمن اینهادرسایه این انقلاب به ابنجا رسیدندولی فکرنمی کننداین این انقلاب انها رابه اینجارسانده است اینهافکرمی کنندخارجی هابرترهستندازکوتاه فکری این ادمهااست مثلا بچه اش شناسنامه خارجی داشته باشدپس برترهستندوای ب ماچقدرکوتاه فکرهستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۵ دی ۱۳۹۸
خب برند اینهمه نیروی مخلص وبا استعاد وطن دوست
این وطن فروشها را کنا بگذارید از نیروهای جوان و مخلص
بااستعاد استفاده کنید