بهروز سیفاللهی هنرمند صنایع دستی، در گفتوگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، از محدودیت زمانی برگزاری سی و سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی انتقاد کرد و گفت: این نمایشگاه به مدت ۴ روز برگزار خواهد شد و این در صورتی است که با توجه به تجربههای گذشته در روز اول چیدمان نمایشگاه کامل نمیشود و نیمی از روز آخر نیز به جمعآوری غرفهها اختصاص پیدا میکند. در چنین شرایطی با توجه به اینکه قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است، به نظر میرسد هزینه اجاره غرفهها و مکان در نظر گرفته شده برای سی و سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی توجیهپذیر نیست.
وی افزود: باید گفت با توجه به همزمانی برگزاری سی و سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی و نمایشگاه گردشگری که افزایش مخاطب این نمایشگاهها را به همراه خواهد داشت؛ به نظر میرسد مردمی که به نمایشگاه خواهند آمد بیشتر برای دیدن جذابیتهای نمایشگاه گردشگری میآیند. مشارکت در سی و سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی توجیه اقتصادی برای هنرمندان ندارد.
خشایار نیکزاد، مدیرعامل شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی نیز در پاسخ به انتقادات برخی از هنرمندان صنایع دستی به محدودیت زمانی برگزاری سی و سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی گفت: سی و سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی از بیست و سوم تا بیست وششم بهمن ماه برگزار میشود. در خصوص محدودیت زمان برگزاری نمایشگاه نیز باید گفت از سال گذشته برای برگزاری سی و سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی برنامهریزی شده بود؛ البته ما پیگیر ۵ روزه کردن زمان این نمایشگاه بودیم، اما موفق به تغییر مدت زمان آن نشدیم و دلیل آن هم این بود که نمایشگاههایی قبل و بعد از آن برگزار خواهند شد. ما تلاش میکنیم که با تقویت اطلاعرسانی و گسترده کردن آن ضعفهای ناشی از مدت زمان محدود را جبران کنیم.
او افزود: سی و سومین نمایشگاه صنایع دستی همزمان با برگزاری نمایشگاه گردشگری برگزار خواهد شد و ما سعی کردیم که نمایشگاه میراث فرهنگی را نیز در کنار آنها داشته باشیم تا بسته کاملی را به مخاطب عرضه کنیم و به نظر میرسد که با این کار دامنه جامعه مخاطبانمان تا حدودی بیشتر شده است.
نیکزاد بیان کرد: ما سی و سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی را استانمحور کردیم و قرار بر این است که صنایع دستی هر کشور در کنار مباحث مرتبط به گردشگری آن قرار گرفته و عرضه شود؛ البته الآن بررسی میکنیم و ممکن است بر اساس این بررسی تصمیم بگیریم بخش گردشگری را از صنایع دستی جدا کنیم، زیرا مخاطبان حوزه گردشگری از مخاطبان حوزه صنایع دستی تا اندازهای متفاوت هستند.
انتهای پیام/