بازیگر سریال «زیر آسمان شهر» راز محبویت این سریال را ۱۸ سال پس از ساخت هنوز در قصه‌های آن می‌داند و معتقد است داستان این سریال مخاطبان را جذب کرده بود.

راز محبوبیت «زیر آسمان شهر» پس از ۱۸ سالبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «معصومه کریمی» را هنوز بسیاری از ما با سریال «زیر آسمان شهر» و در نقش همسر مهران غفوریان می‌شناسیم، سریالی که در حدود ۱۸ سال پیش ساخته شد و یکی از ماندگارترین سریال‌های تلویزیون است.

این بازیگر متولد سال ۱۳۵۳ در تهران است و به گفته خودش، تئاتر خانه اول اوست. او به هنر علاقه دارد و در کنار بازیگری شعر هم می‌گوید و عکاسی می‌کند. سفر هم از جمله علاقه مندی‌های او به شمار می‌رود.

«معصومه کریمی» کار بازیگری را از سال ۱۳۶۹ و زمانی که ۱۶ ساله بود، از تئاتر آغاز کرد. کریمی با فیلم «جاده عشق» به کارگردانی رجب محمدین به سینما وارد شد و با مجموعه «پرواز ۵۷» به کارگردانی مهران مدیری به عرصه تلویزیون پا گذاشت، اما شهرت وی را باید مدیون سریال «زیر آسمان شهر» دانست.

کریمی بعد از این سریال از دنیای بازیگری در تلویزیون اندکی فاصله گرفت و کمتر کار در تلویزیون را پذیرفت. او بیشتر بازیگری را در تئاتر ادامه داد و در این حوزه توانست بعد از ۲۶ سال به آرزویش برسد و تندیس بهترین بازیگر زن جشنواره تئاتر فجر را به دست بیاورد.

کریمی در سریال «زیر آسمان شهر» به کارگردانی مهران غفوریان جلوی دوربین رفت و در نقش سارا حضور یافت. او زن مهربان و صبوری بود که نقش همسر مهران غفوریان را ایفا می‌کرد. این سریال طنز و جذاب در سال ۱۳۸۰ ساخته و از شبکه سه سیما پخش شد. زیر آسمان شهر جزو مجموعه‌هایی به شمار می‌رود که در زمان پخش اولش توانست بینندگان فراوانی را با خودش همراه کند. این سریال پربیننده روایتگر زندگی روزمره چند همسایه است که در یک آپارتمان زندگی می‌کنند. در این سریال حمید لولایی، یوسف تیموری، مهتاج نجومی، مهران غفوریان و معصومه کریمی جلوی دوربین رفته اند. هنوز تکه کلام‌های این سریال بین مردم رواج دارد و بسیاری قصه‌های آن را به یاد دارند.

هم اکنون این سریال از آی فیلم ۲ در حال پخش است، به همین بهانه با معصومه کریمی گفت وگویی را ترتیب داده ایم که در ادامه می‌خوانید:

خانم کریمی این شب‌ها زیر آسمان شهر از آی فیلم ۲ پخش می‌شود که بینندگانش تاجیک‌ها و افغان‌های فارسی زبان هستند، به نظرتان آن‌ها هم به اندازه ایرانی‌ها می‌توانند با این سریال ارتباط بگیرند؟

-فکر می‌کنم هر کسی که به زبان فارسی آشنایی داشته باشد از دیدن زیر آسمان شهر لذت می‌برد. البته مسلماً ما روابط و دغدغه‌هایی را داریم که در فرهنگ خودمان معنی بیشتری دارند، ولی به دلیل اینکه زندگی در همه جای دنیا جریان دارد و روابط انسانی حاکم است، خیلی از مسائلی که در این سریال به آن پرداخته می‌شود، جهانشمول و مربوط به همه بشریت است. همان گونه که فیلم یا سریال‌های کشور‌های دیگر دوبله و پخش می‌شود و ما از تماشایشان لذت می‌بریم، تاجیک‌ها و افغان‌ها هم می‌توانند از دیدن مجموعه زیر آسمان شهر لذت ببرند.

**نقش سارا را که در زیر آسمان شهر ایفا کردید چه جایگاهی در کارنامه هنری تان دارد و چقدر برای خودتان ماندگار شده است؟

-سارا یک نقش بسیار ساده و روان بود و پیچیدگی خاصی نداشت. در این سریال بر اساس چیزی که نوشته شده بود، نقش را بازی کردم و تأثیر خوبی هم روی مخاطب داشت و بازخورد خیلی خوبی از طرف مردم گرفتم. از آنجا که این نقش بازخورد خوبی برایم داشت، در ذهنم به یادگار مانده است و بسیار خوشحالم که در زیر آسمان شهر در کنار دوستان دیگر حضور داشتم. آن زمان سریال زیر آسمان شهر بین مردم خیلی گرفته بود و آن را دنبال می‌کردند.

**به نظرتان چرا این سریال به خصوص در سری اول با استقبال فوق العاده همراه بود؟

-دلایل متعددی دست به دست یکدیگر می‌دهند تا یک مجموعه موفق شود. عواملی همچون متن تا گروه خوب و دست اندرکاران همچون کارگردان، تهیه کننده و دیگر عوامل در موفقیت یک کار دخیل هستند. وقتی تک تک افراد به جا انتخاب شده باشند، می‌توانند موفقیت یک مجموعه را رقم بزنند.

به نظرم مهمترین و جذابترین موضوع در ارتباط با زیر آسمان شهر این بود که متن‌های خوبی به دست ما می‌رسید، یعنی هر کدام از قسمت‌های این سریال دارای یک فراز و فرود مناسب بود. در هر قسمت از سریال گره‌هایی وجود دارد که باز می‌شود و بسیار روان و ساده به آن‌ها پرداخته می‌شود. ترکیب خوب بازیگرانی که در آن زمان کنار یکدیگر قرار گرفته بودند در جذابیت این سریال بسیار تأثیرگذار بود. فکر می‌کنم به خاطر تک تک این موارد بود که در نهایت سریال موفقی را شاهد بودیم. اثری که مخاطبان زیادی را به سمت خود جلب کرد.

**سریال زیر آسمان شهر در شرایطی ساخته شد که شبیه آن را قبلا نداشتیم، وقتی بازی در سریال زیر آسمان شهر به شما پیشنهاد شد و فیلمنامه را خواندید، حدس می‌زدید که تا این اندازه دیده شود؟

-من تا آنجایی که در بضاعتم هست، سعی می‌کنم کاری را انتخاب کنم و در اثری حضور پیدا کنم که خودم در درجه اول احساس خوبی نسبت به آن داشته باشم و حس کنم که قرار است کار خوب و مفیدی انجام دهم. البته اینکه در پایان کار چه اتفاقی برای آن پروژه بیفتد و مخاطب از آن راضی باشد یا نه، به عوامل دیگری که در ساخت اثر نقش دارند بستگی دارد. وقتی سریال به من پیشنهاد شد زیاد به این موضوع فکر نکردم که آیا کار پربیننده‌ای می‌شود یا خیر، اما بسیار خوشحالم که در این مجموعه حضور داشتم و مخاطبان هم آن را دوست داشته و دارند.

**آن زمان که در سریال حضور پیدا کردید، چه بازخوردی از طرف مردم بابت بازی در این سریال گرفتید؟

-چه در زمانی که این کار ضبط و پخش می‌شد و چه الان، بعد از گذشت سال‌ها از زمان پخش اول این سریال، بازخورد‌های بسیار خوبی از طرف مردم می‌گیرم. هنوز هم خیلی از افراد مرا با نقش سارا در زیر آسمان شهر می‌شناسند. البته من قبل از این سریال هم در کار‌هایی همچون «در پناه تو» و «ساعت خوش» کار کرده بودم که خیلی خوب بود، اما مجموعه ۹۰ قسمتی که هر شب پخش می‌شود، بیشتر در ذهن مخاطب می‌ماند. این سریال در آن زمان خیلی موفق بود و همین باعث شد که یکی از ماندگارترین کار‌های من در عرصه بازیگری باشد.

**جذب کردن مخاطب کار بسیار سخت و دشواری است، به نظر شما یک سریال چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد تا مورد توجه مردم واقع شود؟ و مردم آن را دوست داشته باشند و دنبال کنند؟

-فکر می‌کنم کاری که ساده و روان ساخته و دغدغه‌های مردم را به تصویر می‌کشد، مورد پسند مخاطب واقع می‌شود. وقتی مخاطب چیزی را در قاب تلویزیون می‌بیند که آن را در زندگی روزمره خود نیز دیده است، بیشتر ارتباط برقرار می‌کند. می‌شود در ژانر‌های مختلف سریال ساخت، اما مهم این است که به مسائل آشنا برای مردم بپردازیم و دغدغه‌های اجتماعی را در قالب درستی نمایش دهیم. هر کدام از این ژانر‌ها اگر با صداقت، روان و ساده ساخته شوند، در ارتباط گیری با مخاطب موفق خواهند بود.

**همواره کار‌های طنز از صمیمیت بیشتری جلوی دوربین بهره می‌برند، آیا صمیمیتی که در کار‌های طنز میان بازیگران در جلوی دوربین وجود دارد در پشت صحنه هم حاکم است؟

-در همه کار‌ها چه جدی و درام و چه طنز، انرژی پشت صحنه به صورت خطوط نانوشته یا تصاویر نادیده در بطن کار جاری می‌شود. وقتی پشت صحنه آرام، روان و صمیمی‌ای دارید، این فضا در تصاویری که بینندگان می‌بینند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند، نمود می‌یابد. اما اگر پشت صحنه خوش موجی نداشته باشید، ناخودآگاه این شرایط در تصاویر حس می‌شود. مخاطب بدون اینکه چیزی از پشت صحنه بداند یا ببیند، متوجه آن حال خوب یا بد می‌شود. البته در هر کاری لحظات تلخ و شیرین وجود دارد و گاهی اوقات کار به همه فشار می‌آورد. زیر آسمان شهر حداقل در سری اول که من در آن حضور داشتم، نمره خوبی به لحاظ پشت صحنه می‌گیرد، به ویژه تا اواسط کار که فشار زیاد نبود. اواخر پروژه، اما کمی فشار روی ما زیاد بود و گاهی تا ۱۸ ساعت کار می‌کردیم.

**در این کار چقدر می‌شد بداهه گویی داشته باشید؟

-عموماً اگر ایده خاصی در کار داشتیم که در راستای حرکت دقیق فیلمنامه بود و به شیرین‌تر شدن سریال کمک می‌کرد، می‌توانستیم آن را با کارگردان مطرح کنیم و در نهایت با صلاحدید تصمیم گیری می‌شد.

**چه مسائلی برای انتخاب یک نقش برایتان مهم است؟

-در وهله اول خودم باید بتوانم ارتباط خوبی با نقش برقرار کنم و این احساس در من به وجود بیاید که می‌توانم برای ایفای آن خلاقیت داشته باشم. نقش باید این حس را در من ایجاد کند که وقتی در این کاراکتر زندگی می‌کنم، چطور می‌توانم طوری رفتار و صحبت کنم که چیزی از شخصیت خودم کم یا زیاد کنم و در نهایت نقش خوبی بیافرینم. به طور کلی این انگیزه‌ها باید در من ایجاد شود. وقتی می‌خواهم یک نقش را انتخاب کنم باید کلیت کار برایم مطلوب باشد. گروهی که که در این پروژه حضور دارند هم برایم مهم است.

**این روز‌ها مشغول چه کاری هستید؟

-طی دو سه سال گذشته کلاً کار تئاتر کرده ام و روی صحنه بوده ام. از این بابت بسیار هم خوشحالم که توانستم در سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر جایزه بهترین بازیگر را دریافت کنم. همچنان هم تئاتر برایم خانه‌ای است که در آن آرامش می‌گیرم و بیشتر تجربه می‌کنم و بسیار دوستش دارم. امیدوارم این امکان و فضا در کار‌های تصویری هم برایم فراهم شود تا بتوانم با لذت تمام فعالیت کنم و اثری را باقی بگذارم که مخاطب دوستش داشته باشد و از آن به خوبی یاد کند. من پیش از اینکه بازیگرى را تجربه کنم، از دوران دبیرستان عکاسی میکردم و به آن علاقه دارم و همچنان ادامه خواهم داد.

**یعنی هنوز عکاسی برای شما جذابیت دارد؟

-همان طور که گفتم عکاسی برایم جذابیت بسیاری دارد و به نوعی میتوان گفت که، چون این شغل، اولین شغل من بود و کم کم بعد از آغاز فعالیتهاى مربوط به بازیگرى ام کمرنگ‌تر شد و از شغل به علاقه اصلى من در کنار بازیگرى تبدیل شد. البته در کنار این‌ها دستى هم به نوشتن دارم و از شعر و داستان کوتاه گرفته می‌نویسم تا همین سال‌ها که مشغول آموختن صحیح و اصولی فیملنامه نویسی هستم.

**پس میتوان گفت ادبیات برایتان از اهمیت بالایی برخوردار است.

-بله. من همچنان در حال آموختن و کسب مهارت در حوزه ادبیات هستم و شاید هم روزى به شکل حرفه اى‌تر و جدى‌تر آن‌ها را پیگیرى کنم.

**به عقب برگردید باز هم بازیگر می‌شوید؟

-بله. من باز هم به گذشته برگردم همین حرفه را انتخاب می‌کنم و همچنان برایم انتخاب اول و علاقه اول است. البته اگر و شاید این تجربه‌ای که بعد از این سال‌ها بدست آوردم را در ابتداى راهم داشتم حتما به موارد و نکات بیشتری توجه میکردم ضمن اینکه تلاش خودم را هم بیشتر میکردم و بیشتر مى آموختم. در کنار این حرفه حتما در یک زمینه یا زمینه‌های دیگر هم به طور جدی فعالیت می‌کردم و در این مسیر مهارت بدست میاوردم. چون برای ما بازیگران زمان‌هایی پیش می‌آید که بنا بر شرایطی که برایمان بوجود می‌آید، از حرفه مان دور می‌مانیم.

دلیل آن هم این است که در این مدت یا کار خوب پیشنهاد نمی‌شود و همین هم باعث میشود که در عرصه بازیگری به عنوان شغل بیکاری طولانی مدتی برایمان رقم می‌خوردکه همین موضوع هم از لحاظ اقتصادی ضربه سنگینی به بازیگر وارد می‌کند و هم از لحاظ روحی برای کسانیکه عادت به فعالیت‌های اجتماعی دارند آسیب زننده خواهد بود.

**به عنوان سوال پایانی از ملاک‌های خود برای انتخاب نقش بفرمایید.

-باید بگویم که در تئاتر، سینما و تلویزیون اولین پارامتر در انتخاب نقش برای من این است که با متن و فیلمنامه ارتباط خوبی برقرار کنم و حتی ممکن است که یک متن و فیلمنامه را بخوانم، ولی ارتباط خوبی با آن برقرار نکنم و در همین صورت کار منتفی است و قبول نمی‌کنم. ولی اگر در حالت کلی و در مجموع فیلمنامه، نمایشنامه و متن با روحیه و سلیقه شخصی ام همخوانی داشته باشد، حالا هر نقشی باشد، آن را می‌پذیرم و دیگر تلاش میکنم به نحو احسن آن را انجام دهم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.