وزیر خارجه روسیه گفت برقراری آتش‌بس در لیبی اساسی‌ترین شرط برای آغاز گفت‌وگو‌های سیاسی در این کشور است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آناتولی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، گفت شرط اساسی برای آغاز گفت‌وگو‌های سیاسی در لیبی برقرار آتش‌بس میان گروه‌های درگیر در این کشور است.

لاوروف که در یک نشست خبری سخن می‌گفت در این خصوص اظهار کرد: «هیچ شرطی نباید برای خاتمه دادن به دشمنی‌ها گذاشته شود.»

او در ادامه تاکید کرد: «معتقدم آتش‌بس شرط اصلی آغاز گفتگو‌های سیاسی است. چنین آتش‌بسی باید بدون هیچ پیش‌شرطی برقرار شود. این به نفع مردم لیبی است که جنگ را پایان دهند، آتش‌بس نامحدود اعلام کنند و گفت‌وگو را با هدف دستیابی به توافق‌هایی که قابل اجرا باشد آغاز کنند.»

وزیر خارجه روسیه در ادامه افزود توافقنامه‌هایی که «از خارج پیشنهاد شده‌اند» از جمله کنفرانس‌های فرانسه، ایتالیا و امارات متحده عربی کارایی ندارند. او گفت: «اکنون صحبت‌های زیادی در مورد آماده‌سازی برای برگزاری کنفرانسی در برلین مطرح شده است. اما اگر احزاب به طور دقیق در مورد اینکه چگونه تمام منافع سیاسی، قبیله‌ای و قومی در لیبی در نظر گرفته و تامین می‌شود توافق نکنند وضع نامشخص کنونی حفظ خواهد شد.»

از زمان مرگ معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ در لیبی دو قدرت پدید آمده است. دولت وفاق ملی که در طرابلس، پایتخت این کشور، مستقر بوده و از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است و دیگری نیرو‌هایی که در شرق این کشور مستقر هستند و از سوی عربستان، امارات و مصر حمایت می‌شوند. هشت ماه پیش، این نیرو‌ها تحت هدایت ژانرال خلیفه حفتر به طرابلس حمله و هدف خود را تصرف پایتخت اعلام کردند. از آن زمان تاکنون درگیری‌ها در لیبی ادامه دارد.

در ۲۷ نوامبر سال جاری میلادی، آنکارا و دولت وفاق ملی لیبی که در طرابلس مستقر است دو توافقنامه امضا کردند که یکی از آن‌ها به همکاری نظامی دو طرف و دیگری به مرز‌های دریایی کشور‌ها در مدیترانه شرقی مرتبط بود. به دنبال این توافق نظامی، اردوغان گفت اگر دولت وفاق ملی درخواست کند، ترکیه نیروی نظامی خود را به لیبی اعزام می‌کند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار