وزیر خارجه روسیه با ابراز نگرانی از افزایش تنش‌ها در منطقه خلیج‌فارس اعلام کرد غرب به طور ساختگی به تنش‌ها در این منطقه دامن می‌زند.

لاوروف: غرب به دنبال شعله ورساختن ساختگی تنش‌ها در خلیج فارس استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه ضمن ابراز نگرانی مسکو از افزایش تنش‌ها در خلیج فارس گفت غرب به طور ساختگی آتش این تنش‌ها را شعله‌ور می‌سازند.

لاوروف در سخنان خود خطاب به مجمع عمومی سازمان ملل گفت: سهم ما این است که مفهوم امنیت جمعی در منطقه را که تابستان امسال ارائه شد، مورد بازبینی قرار دهیم.

در ماه سپتامبر نیز وزیر خارجه روسیه اعلام کرد کشورش خواستار حل و فصل مناقشات از طریق مذاکره و گفتگو و به دور از اتهام زنی‌های بی‌اساس است. 

در ماه جولای وزارت خارجه روسیه مفهوم «امنیت جمعی برای منطقه خلیج فارس» را با هدف ایجاد یک مکانیسم همکاری منطقه‌ای معرفی کرد. بنابر اعلام مسکو، ایجاد یک سیستم امنیتی در خلیج فارس می‌تواند برای تحکیم فعالیت‌های سیاسی و دیپلماتیک در منطقه بسیار مهم باشد. ایده اصلی این است که یک برنامه اقدام بلند مدت برای بهبود اوضاع، تقویت ثبات و امنیت، حل و فصل مناقشات، تعیین دستور پس از بحران و راه‌های دستیابی به اهداف مرتبط تعیین شود.

علاوه بر آن، مسکو پیشنهاد داد مناطق «حائل غیرنظامی» در منطقه ایجاد شود، استقرار دائمی نیرو‌های نظامی کشور‌های غیرمنطقه‌ای کنار گذاشته شود و خطوط تماس تلفنی نظامی برقرار گردد.

پیشتر روسیه سند مفهوم امنیت جمعی در خلیج فارس را به صورت رسمی به شورای امنیت سازمان ملل و مجمع عمومی این سازمان ارائه داد و اعلام کرد آماده همکاری با تمام گروه‌های مربوطه برای اجرای این سند و دیگر پیشنهادات سازنده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار