مدیرکل امور موزه‌های کشور از افزایش ۳۰۰ درصدی تأسیس موزه‌های خصوصی خبر داد.

محمدرضا کارگر مدیر کل امور موزه‌ها، در خصوص وضعیت تأسیس موزه‌ها در کشورمان به حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: ما از لحاظ تأسیس موزه وضعیت خوبی داریم و براساس همان رشدی که از قبل پیش بینی کرده بودیم، شاهد افتتاح هفته‌ای یک موزه به صورت میانگین هستیم. آمار این موزه‌ها در سایت دفتر کل امور موزه‌های کشور منتشر می‌شود؛ با معرفی کامل موزه‌ها رویکرد بسیار خوبی از طرف افراد حقیقی به عنوان موزه‌های خصوصی وجود دارد. رشدی که ما در حوزه تأسیس موزه‌های خصوصی داریم، یک رشد نزدیک به ۳۰۰ درصد نسبت به سال‌های گذشته است. من این را ناشی از یک فرهنگ‌سازی نو و رویکرد جدید در فرهنگ می‌بینم.

او افزود: هم‌اکنون مردم رسالتی را روی دوششان احساس می‌کنند و براساس آن تک تک مردم خودشان را یک میراث‌دار می‌دانند؛ دولت هم وظیفه خودش را در خصوص نگهداری از میراث کشور انجام می‌دهد.

مدیر کل امور موزه‌های کشور بیان کرد: معتقدم حوزه میراث فرهنگی تنها حوزه‌ای است که در آن رقیب نداریم. میراث فرهنگی مهم‌ترین سرمایه ما در این جامعه به حساب می‌آید؛ اگرچه نفت در سال‌های گذشته درآمدزایی زیادی برای کشور داشته، اما به نظر می‌رسد اهمیت آن در سال‌های آینده بسیار کم شود. هم‌اکنون اساس گرم شدن زمین را سوخت‌های فسیلی می‌دانند و رسالت بشر این است که خودش را از سوخت‌های فسیلی و ... جدا کند.

کارگر اظهار کرد: چیزی که در آینده روز به روز به اهمیتش افزوده می‌شود، بحث میراث فرهنگی است. گردشگری یکی از دریچه‌های افزایش اهمیت میراث فرهنگی است. گردشگر در امروز و آینده برای دیدن تفاوت‌ها می‌آید؛ اگر تفاوتی را نبیند انگیزه‌ای برای سفر پیدا نمی‌کند. حفظ میراث فرهنگی به معنای حفظ تفاوت‌هاست. با مرور بر مباحث مختلف همچون هویت، رسیدن به توسعه پایدار و محیط زیست متوجه می‌شویم که میراث فرهنگی برای جامعه ما یک ضرورت و ثروت بسیار بزرگ و اصلی به حساب می‌آید و من فکر می‌کنم این اهمیت در گذشته برای گروهی خاص و متخصص ملموس بود؛ اما امروز این مسئله همچون محیط زیست و حفظ آن برای همه مردم ملموس شده است. من معتقدم که زمانی که مردم پا به عرصه می‌گذارند، می‌توان گفت حفاظت از میراث فرهنگی شروع شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار