کاکایی با اشاره به سهم عمده خودروه‌های کارکرده بر میزان آلایندگی گفت: بازار تعمیر و نگهداری شرایط بسیار بی‌حساب و کتابی دارد.

شک و شبه‌هایی بر سر تولید خودرو با استاندارد یورو ۵/ بی توجی به بازار بی سر و سمان قطعات یدکیامیرحسین کاکایی کارشناس حوزه خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره الزامی شدن استاندارد یورو ۵ برای سال آینده و پیش فروش خودرو‌های یورو ۴ اظهار کرد: پیش از هر چیز لازم به ذکر است که در اطلاعیه و قرارداد پیش فروش خودرو‌ها به طور دقیق ذکر می‌شود که زمان تحویل خودرو استاندار‌های روز در محصول نهایی لحاظ شده و مشکل حقوقی در انجام پیش فروش خودرو وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه پیش از این هم شرایط مشابهی وجود داشته است، گفت: بنابر آخرین اطلاعات به دست آمده اغلب خودرو‌های تولید داخل شرایط لازم برای اخذ استاندارد یورو ۵ را به دست آورده اند و تعداد اندک باقیمانده هم تا فروردین موفق به کسب استاندارد یورو ۵ خواهند شد.

کاکایی ادامه داد: ورود یک استاندارد جدید را می‌توان در سه مرحله در نظر گرفت مرحله اول طراحی و ساخت محصول است که به معنای تولید نمونه‌ای از محصول و داشتن دانش فنی مناسب است بعد از طراحی مجوز TA از طرف وزارت صمت برای محصول صادر شده و به عبارتی تست تایید نوع را می‌گذراند.

این کارشناس حوزه خودرو گفت: مرحله بعد تولید محصول است که بنابر ادعای واحد‌های تولید داخلی از پس تولید این طرح‌ها بر می‌آیند، اما مرحله سوم که مهم‌ترین آن است پاسخ و پشتیبانی از نیاز‌های بازار است.

فشار تمام نشدنی تامین قطعات خودرو

او تشریح کرد: بعد از اعمال تحریم‌ها یکی از مشکلات عمده‌ای که خودروساز‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کردند تامین قطعات مورد نیاز فرایند ساخت بود؛ اگر چه داخلی سازی این قطعات آغاز شده، اما کماکان در تامین برخی قطعات با مشکل مواجه هستیم و ظرفیت تولید به مرور افزایش پیدا می‌کند.

کاکایی افزود: با توجه به مشکلاتی که در شرایط فعلی و در تامین قطعات خودرو داریم باید بررسی شود تا در تامین نیاز بازار با خودرو‌های یورو ۵ با مشکلاتی در تامین قطعات مواجه نشویم.

این کارشناس حوزه خودرو بیان کرد: یکی از نکات حائز اهمیتی که کمتر به آن توجه می‌شود تاثیر تولید خودرو‌های یورو ۵ بر قیمت تمام شده محصول است با توجه به تفاوت تکنولوژی که در خودرو‌های یورو ۵ و یورو ۴ وجود دارد رعایت این استاندارد می‌تواند قیمت پایه‌ای خودروی تولید شده را به طور چشمگیری افزایش دهد، اگر چه دولت ممکن است با ادامه فرایند قیمت گذاری اجباری به صورت مقطعی از افزایش قیمت خودرو جلوگیری کند، اما این موضوع در نهایت به افزایش چشمگیر زیان انباشته خودروساز‌ها منجر خواهد شد.


بیشتر بخوانید: اولین محصول مشترک تولیدی وزارت دفاع و سایپا ماه آینده رونمایی می‌شود


او با اشاره به زیان جند هزار میلیاردی شرکت‌های خودروسازی گفت: استاندارد‌های یورو ۴ و یورو ۵ اعداد تعیین شده‌ای در سطح جهانی و از طرف کشور‌های اروپایی دارند، اما در سازمان استاندارد کشور در مواردی شاهد هستیم که استاندارد‌هایی داخلی با نام یورو ۴ یا یورو ۵ تعیین می‌َشوند.

کاکایی تصریح کرد: اگر چه وزارت نفت ادعا می‌کند که روزانه ۹۰ میلیون لیتر سوخت با استاندارد یورو ۵ تولید می‌کند که در شبکه سوخت رسانی توزیع می‌شود، اما شواهد به دست آمده نشان می‌دهد که سوخت به دست آمده استاندارد مناسب را در سطح اروپا ندارند و از طرفی می‌تواند افزایش میزان استهلاک را به همراه داشته باشد.

کارشناس حوزه خودرو ادامه داد: امیدوار هستیم این نتیجه به دست آمده غلط باشد، اما در شرایط فعلی پیش بینی می‌شود که ملزم کردن خودروساز‌ها به تولید خودروی یورو ۵ نه تنها می‌تواند افزایش هزینه برای مصرف کنندگان را به همراه داشته باشد بلکه باعث افزایش میزان استهلاک و افزایش هزینه‌های جانبی را به همراه خواهد داشت.

او با اشاره به علت اصلی تولید بنزین سوپر بیان کرد: استفاده از بنزین با اکتاو مناسب برای برخی از خودرو‌ها واجب است اینکه متأسفانه اغلب گران و گاهی کمیاب هستند و استفاده از بنزین با اکتاو پایین‌تر در خودرو‌های طراحی شده با استاندارد‌های یورو ۵ می‌تواند افزایش چشمگیر اصطحلاک را به همراه داشته باشد.

کاکایی بیان کرد: استاندارد استفاده از خودرو‌های یور ۵ از سال بعد اعمال خواهد شد و حتی استاندارد‌های ۸۵ گانه وارد صنعت خودرو می‌شود که بدون شک جهش قیمتی را با خودرو‌های تولیدی به همراه خواهد داشت.

کارشناس حوزه خودرو گفت: استفاده از بنزین نامناسب باعث تسریع فرایند مستهلک شدن خودرو می‌شود و می‌تواند در زمان کوتاه‌تری هزینه بیشتری را به دارندگان خودرو تحمیل کند، برخی از این قطعات از جمله کاتالیست موجود در خودرو قیمت بالایی دارند و تکنولوژی ساخت بالای آن‌ها مانع از تولید انبوه آن می‌شود که در نتیجه باعث تأخیر در تعمیر خودرو و افزایش میزان آلایندگی آن می‌شود، از جمله این موارد می‌توان به ماجرای کاتالیست‌های خودرو اشاره کرد که قیمت بالای آن‌ها منجر به استفاده از پدیده کاتالیست اجاره‌ای شد.

او با بیان اینکه در کشور ما به جای بهره‌گیری از راهکار‌های علمی به دنبال روش‌های مقطعی و نامناسب می‌روند، گفت: متأسفانه هزینه در کشور ما انجام می‌شود، اما مدیریت نامناسب آن و نبود زمینه مناسب باعث می‌شود که عملکرد لازم را از آن‌ها شاهد نباشیم.

کاکایی گفت: میزان آلایندگی تنها به نوع سوخت بستگی ندارد و استفاده از روغن یا لاستیک نامناسب می‌تواند باعث افزایش میزان آلایندگی شود.

کارشناس حوزه خودرو با تأکید بر اهمیت توجه به بازار قطعات یدکی و خودرو‌های موجود در سطح شهر، گفت: هر ساله یک میلیون خودرو تولید شده و به تعداد خودرو‌های کشور افزوده می‌شود، بنابراین سهم عمده‌ای از تعداد خودرو‌های کشور را خودرو‌های تولید شده از سال‌های قبل تشکیل می‌دهند و این نشان از اهمیت توجه به طول عمر خودرو‌ها و تعمیر و نگهداری آن‌ها دارد.

او ادامه داد: متأسفانه بازار تعمیر و نگهداری شرایط بسیار بی‌حساب و کتابی دارد، در حالی که این موضوع بیش از سایر عوامل در میزان آلایندگی اثر دارد، متأسفانه تخلفات قیمتی و فروش اقلام تقلبی در این بازار گستره بسیاری دارد که تنها به بازار خودرو محدود نشده و در عرصه خودرو‌های سنگین و موتورسیکلت هم آن را شاهد هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۳ ۱۹ دی ۱۳۹۸
مدیریت محترم سایت : برای خودم تأسف می خورم که بعنوان یک مصرف کننده و تامین نیازم به خودرو هر چه کردم نتوانستم ثبت نام کنم و دیگر از ثبت نام بطور کامل ناامید شدم ...و مجبورم یک خودرو صفر به ناچار از دست دلالان و بازار و بنگاهها تهیه کنم یقین بدانید انتقاد سازنده هر صنعتی را شکوفا می‌کند ...براستی ما چه باید بکنیم؟... براستی کی ما قادر به تولید خودرو های با کیفیت در سطح جهانی خواهیم بود ؟!...
آخرین اخبار