خسارتی که رژیم پهلوی به کشاورزانِ قزوینی وارد کرد

رژیم پهلوی با تصمیمات خود خسارت‌های فراوانی به اقشار مختلف کشور وارد کرد. از جمله طرح اصلاحات ارضی با تمام هزینه‌ها، نتیجه‌ای جز نابودی کشاورزی در بر نداشت.

خسارتی که رژیم پهلوی به کشاورزانِ قزوینی وارد کردبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رژیم پهلوی با تصمیمات خود خسارت‌های فراوانی به اقشار مختلف کشور وارد کرد. از جمله طرح اصلاحات ارضی با تمام هزینه‌ها، نتیجه‌ای جز نابودی کشاورزی در بر نداشت.

شمس‌الدین مجابی در قسمتی از کتاب خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است، با اشاره به نابودی کشاورزی در استان قزوین پس از اجرای قانون «اصلاحات ارضی» در دوران پهلوی می‌گوید: درباره اصلاحات ارضی که قرار بود با کمک اسرائیل در ایران انجام شود، ما معتقد بودیم یک مسئله ساختگی است. همان‌طور که می‌دانیم این طرح زمانی در ایران مطرح شد که کِندی از حزب دموکرات در آمریکا حاکم بود و شاه بر اساس فشار دولت آمریکا اصلاحات ارضی را در ایران اجرا کرد.

شاه یکی از کمونیست‌های قدیمی به نام ارسنجانی را مأمور اجرای اصلاحات ارضی کرد. در زمان اجرای اصلاحات ارضی، در برخی از ادارات، اقداماتی به نفع کشاورزان انجام شد تا آن‌ها به سهمی دست یابند. امّا تأثیرات منفی این طرح بسیار زیاد بود.

زمین‌های مردم قزوین را به سرلشکر‌ها و سرتیپ‌های ارتش دادند

محمّد حنیف‌نژاد که در دانشکده کشاورزی کرج درس خوانده بود، گزارشی درباره فعالیت شرکت‌های اسرائیلی در دشت قزوین نوشته بود که من در همان زمان این یادداشت‌ها را خواندم و بسیار جالب بود. در این یادداشت نشان داده شده بود که چگونه زمین‌های کشاورزی را از صاحبان آن گرفته‌اند. این زمین‌ها را از مردم گرفته و به سرلشکر‌ها و سرتیپ‌های ارتش می‌دادند. امروز هم عوارض این کار در شهر قزوین مشهود است.

شرکت اسرائیلی باغستان قزوین را منهدم کرد!

اقدامات شرکت «کحال» اسرائیل موجب شد تمام باغ‌های جنوب قزوین خشک شود. آب کشاورزی را به دشت قزوین بردند. با سد شاهرود که توسط حکومت ساخته شد، آب باغستان‌های قزوین بسیار کاهش یافت؛ و باغ‌های پسته بزرگی که در قزوین بود منهدم شدند و این شهر از یک شهر کشاورزی که می‌توانست به خوبی مایحتاج مردم را تأمین کند، به یک شهر خشک و مصرف‌کننده تبدیل شود.

پس از انهدام کشاورزی قزوین اعلام کردند قزوین یک شهر صنعتی خواهد شد. این کار هم به زمان طولانی نیاز داشت؛ بنابراین بسیاری از خانواده‌ها از شهر قزوین مهاجرت کردند و بعد‌ها از آذربایجان و گیلان برای شهر صنعتی قزوین کارگر آوردند.

منبع:فارس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار