کارشناس اداره امور بیابان منابع طبیعی شمال کرمان گفت: در راستای کنترل بیابان زایی و عملیات بیابان زدایی ۹۲ میلیارد ریال برای مدیریت روان آب‌ها هزینه می‌شود.

۹۲ میلیارد ریال اعتبار برای مدیریت روان آب‌هابه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ کرامت میجانی کارشناس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان گفت: امسال در راستای مقابله با بیان زایی، پروژه مدیریت روان آب‌ها یا کنترل هرزآب، با اعتباری بالغ بر ۹۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سطح ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار شمال استان، اجرا می‌شود.

او افزود: این طرح در شهرستان‌های بم، ریگان، زرند، راور، شهربابک و انار در دستور کار اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان قرار دارد.

میجانی با بیان اینکه پیش بینی شده در هر هکتار تقریبا ۲ گورآب یا هلالی آبگیر به ارتفاع حداکثر یک و نیم متر و قطر ۲۰ متر در مناطق دشت سری احداث شود، افزود: این گورآب‌ها در آب راه‌هایی با دبی کم‌تر از نیم متر مکعب بر ثانیه از سوی کارشناسان با تجربه مشخص و با بلدوزر اجرا می‌شوند.

او افزود: داخل گورآب‌ها یا هلالی‌های آبگیر نیز با استفاده از گونه‌های بومی و مقاوم، مانند: تاغ، بذرپاشی می‌شوند.

کارشناس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان گفت: این پروژه از آذر آغاز و پیش بینی می‌شود بخش عمده‌ای از کار تا پایان دی برای بهره برداری از روان آب‌های ناشی از بارش‌های زمستانی به پایان برسد.

او با بیان اینکه این گورآب ها، روان آب‌ها و بخشی از رسوباتی که در پایین دست منجر به ایجاد رسوب و تولید گرد و غبار شده را کنترل می‌کنند، افزود: امسال با اجرایی شدن پروژه مدیریت روان آب‌ها و احداث حدود ۲۰ هزار گورآب در هر مرحله آبگیری، یک میلیون مترمکعب از هرزآب ها، کنترل و علاوه بر کنترل سیل، عمدتا به سفره‌های آب‌های زیر زمینی تزریق می‌شوند.

میجانی بیان داشت: متوسط بارندگی سالانه استان کرمان، ۱۲۹ میلی متر است که عمدتا در فصل زمستان به صورت چند بارندگی و غالبا رگباری و سیل آسا اتفاق می‌افتد که بعضا با وقوع سیل و ایجاد خسارت به مناطق شهری و روستایی، زمین‌های کشاورزی، زیر ساخت‌ها و ... همراه است، به طوری که استان کرمان از نظر سیل خیزی و خسارت ناشی از سیل، جز ۳ استان اول کشور هست.

او افزود: این سیلاب‌ها در استانی اتفاق می‌افتد که برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی، منجر به افت سطح سفره، پدیده نشست و شکست زمین، کاهش کیفیت آب‌های زیرزمینی، تخریب و رها شدن سطح وسیعی از باغات و زمین‌های کشاورزی و ایجاد کانون‌های تولید گردوغبار شده است؛ بنابراین، پروژه‌هایی که در کنترل هرزآب‌ها و تغذیه آب‌های زیرزمینی مؤثر هستند در اولویت قرار دارند.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار