مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی شمال استان کرمان گفت: درگلخانه های هیدروپونیک تولید محصول دوبرابر از گلخانه های معمولی است.

برداشت دو برابری محصول در گلخانه‌های هیدرو پنیکبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، مهدی لطفعلی زاده مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی شمال استان کرمان گفت: درکشت‌های معمولی بطور متوسط به ازای هر متر مربع ۱۵ الی ۲۰ کیلوگرم و در کشت‌های هیدروپونیک از ۳۰ الی ۴۰کیلوگرم در متر مربع برداشت صورت می‌گیرد و در مورد گل رز شاخه بریده نیز عملکرد کشت‌های هیدروپونیک بالاتر از کشت‌های خاکی می‌باشد.
او افزود: سطح گلخانه‌های استان کرمان در حال حاضر بالغ بر ۲۵۰۰ هکتار می‌باشد که از این نظر در کشور رتبه دوم سطح گلخانه‌ها را دارا می‌باشد، که اکثرا نیز به زیر کشت محصولات سبزی و صیفی هستند.

او با بیان اینکه سطح زیر کشت شمال استان بالغ بر ۲۰۰ هکتار است که از این مقدار ۱۷۵ هکتار به سبزی و صیفی و ۲۵ هکتار به گل و گیاهان زینتی اختصاص یافته افزود: شمال استان از نظرسطح زیر کشت گلخانه‌ای رتبه چهاردهم کشور را به خود اختصاص داده است ضمن آنکه از ۲۰۰ هکتار گلخانه سطح زیر کشت در شمال استان بالغ بر ۴۴ هکتار از گلخانه‌ها هیدروپونیک است ۳۸ هکتار آن به کشت محصولات سبزی و صیفی و ۶ هکتار به کشت گل رز اختصاص یافته است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: شمال استان از نظر سطح زیر کشت گلخانه‌ای رتبه چهاردهم کشور را به خود اختصاص داده است ضمن آنکه از ۲۰۰ هکتار گلخانه سطح زیر کشت در شمال استان بالغ بر ۴۴ هکتار از گلخانه‌ها هیدروپونیک است ۳۸ هکتار آن به کشت محصولات سبزی و صیفی و ۶ هکتار به کشت گل رز اختصاص یافته است.

لطفعلی زاده با بیان اینکه هزینه‌های احداث کشت‌های هیدروپونیک ۳۰ الی ۴۰ درصد بیشتر نسبت به کشت خاکی بوده که مربوط به بستر‌های های کشت، سیستم‌های تغذیه گفت: هزینه احداث در مورد گلخانه‌ها هیدروپونیک بیشتر از خاکی است، ولی بدلیل اینکه عملکرد در واحد سطح نیز در چنین کشت‌هایی بالا می‌باشد، هزینه‌های تولید محصول نیز به همین نسبت پایین‌تر و در آمد زایی بالاتری حاصل می‌گردد و در نتیجه دوره بازگشت سرمایه نیز کوتاهتر است.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی شمال استان کرمان او افزود: بدلیل اینکه در کشت‌های هیدروپونیک تغذیه محصول بصورت کنترل شده و دقیق انجام می‌شود و مصرف کود‌های بصورت منظم انجام و گیاه قوی‌تر و سالم‌تر و نیاز به مصرف سموم کمتر بدلیل عدم استفاده از سموم جهت ازبین بردن آفات و بیماری‌های خاک زی محصول سالم‌تر می‌باشند.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: هیدروپونیک ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار