نمکی گفت: هزینه ایجاد یک تخت بیمارستانی در ارزان‌ترین شرایط، حدود سه میلیارد تومان است.

هزینه سه میلیارد تومانی ایجاد یک تخت بیمارستانیبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آیین افتتاح طرح کشوری «هر خانه یک‌ پایگاه سلامت» در استان قزوین، با بیان اینکه ۳۰ سال پیش هزینه واکسیناسیون افراد علیه ۶ بیماری مسری مهلک قابل پیشگیری با واکسن در کشور ۵ دلار بود، اظهار کرد: در حالی که در برخی کشورها، هزینه‌ واکسیناسیون با استفاده از نیروی پزشکان، بیش از ۱۰۰ دلار بود.

او ادامه داد: ۳۰ سال پیش که معاون بهداشت وزیر بهداشت بودم، در معاونت بهداشتی دریافتیم که در آینده‌ای نزدیک از چاله بیماری‌های واگیر به سیاه چاله بیماری‌های غیرواگیر خواهیم افتاد و آن زمان، اداره کل کنترل بیماری‌های غیرواگیر در وزارت بهداشت را ایجاد کردیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ۲۵ هزار نفر  به دلیل بیماری‌های واگیردا نوپدید و نوظهور جان خود را از دست می دهند، گفت: باید در تصمیمات خود بازنگری کنیم وگام دوم طرح تحول نظام سلامت، تصمیم داریم تا تقدم بهداشت بر درمان و درمان سرپایی بر بستری م نظر قرار گیرد، زیرا هزینه ایجاد یک تخت بیمارستانی در ارزان‌ترین شرایط، حدود سه میلیارد تومان و هزینه یک شب بستری در بخش‌های ویژه بیمارستانی در ارزان‌ترین کشورها، حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ دلار بوده و لازم است که رویه را تغییر دهیم و به سمت پیشگیری از بیماری‌ها حرکت کنیم.

او با اشاره به اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون در کشور، گفت: بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار بیمار جدید مبتلا به پرفشاری خون در کشور شناسایی شدند که از بیماری خود خبر نداشتند  و اگر شناسایی نمی شدند، باید منتظر بستری در بخش‌های ویژه و دیالیز می شدیم.

نمکی تاکید کرد: نمی‌توانیم به طور دائم در کشور تخت بیمارستانی ایجاد ککنیم باید توجهمان به پیشگیری باشد، زیرا اگر تمام منابع کشور را صرف ساخت تخت‌های ویژه و خرید دستگاه‌های دیالیز کنیم، باز هم پاسخگو نخواهد بود، باید کاری کنیم تا نیاز مردم به بستری و تخت بیمارستانی در کشور کاهش پیدا کند و این کار با تغییر شیوه زندگی و اتکا به مردم و مشارکت آنها، محقق می‌شود.


بیشتر بخوانید: طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» از فردا آغاز می‌شود


نمکی با باین اینکه در طرح هر خانه یک پایگاه سلامت به دنبال اجتماعی کردن سلامت هستیم، گفت: اگر نظام سلامت را اجتماعی و جامعه محور نکنیم، هرگز به تامین سلامت نمی‌رسیم و در این مسیر باید به صورت سازمان یافته از مردم، استمداد بطلبیم، ما می‌توانیم امور سلامت خانواده را به فرد مهارت دیده از درون خانواده محول کنیم تا اقدامات پیشگیرانه، درمان‌های اولیه و توانبخشی با توجه به حرکت جامعه به سوی سالمندی به کمک این افراد داده شود.

او  تاکید کرد: اگر زن خانواده به عنوان محور، موضوعاتی مانند کنترل مصرف نمک، چربی و قند را رعایت کند، شاهد ارتقای سلامت در جامعه خواهیم بود، مصرف بی رویه دارو یکی از آفات کشور محسوب می شود که می‌توان در خانواده‌ها با سلامت یاران و سفیران سلامت، این موضوع را کنترل کرد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: رکن دوم طرح هر خانه یک پایگاه سلامت، تقویت خود مراقبتی و دیگر مراقبتی در نظر گرفته شده است البته با اجرای این طرح، یک سطح از خدمات قبل از خانه بهداشت ایجاد می‌شود و سطح یک خدمات سلامت، خانه و خانوار است.

او با بیان اینکه طرح هر خانه یک پایگاه سلامت برای اولین بار در جهان در ایران اجرا می‌شود، گفت: تدروس دبیر کل سازمان جهانی بهداشت از اجرای این طرح حیرت کرد و معتقد بود که ایران می‌تواند در این زمینه مانند تجربیات ارزشمند نظام شبکه بهداشت و درمان، در عرصه بین المللی الگو باشد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: امروز سرفصل جدیدی در نظام ارائه خدمت ایجاد شد که می توانیم با مشارکت و مدیریت مردم و همکاری حاکمیت، سازمان‌های مردم نهاد و خیرین، به اجتماعی کردن نظام سلامت کمک کنیم و در این راه نیازمند مشارکت همه مسئولان، تصمیم گیران و افراد با نفوذ در کشور هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.