تلاش مردم ایران برای رسیدن به خودکفایی و قطع وابستگی به بیگانگان، سابقه‌ای بسیار فراتر از دوران ملی شدن صنعت نفت دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هنگامی که صحبت از اقتصاد مقاومتی یا تلاش برای دستیابی به خودکفایی می‌شود، معمولاً کمتر به ذهن مخاطبان این نوشتار می‌رسد که شاید بتوان در تاریخ ایران و به ویژه تاریخ معاصر، نمونه‌هایی از تلاش برای حمایت از تولید ملی یافت و ارائه کرد؛ هر چند که نمونه‌های مشهوری وجود دارند و شاید شما هم با برخی از آن‌ها آشنا باشید؛ نمونه‌هایی مانند سیاست اقتصادی دکتر مصدق.


بیشتربخوانید : ۸ زنی که رئیس دولت کشورشان هستند + تصاویر


آغاز تلاش برای خود کفایی

با این حال، تلاش مردم ایران برای رسیدن به خودکفایی و قطع وابستگی به بیگانگان، سابقه‌ای بسیار فراتر از دوران ملی شدن صنعت نفت دارد. پیش از انقلاب مشروطیت و هنگامی که مردم ایران، به تدریج با مضرات ارتباط بی‌قاعده با بیگانگان آشنا می‌شدند، مردان با همتی به میدان آمدند و برای رسیدن به هدف مهم و اساسی استقلال اقتصادی، گام‌های مؤثری برداشتند. آن‌ها بر خلاف برخی منورالفکر‌ها که عادت داشتند گوشه‌ای لَم بدهند و اوقات را به اظهار نظر سپری کنند، مرد عمل بودند. بهترین نمونه از این نوع اقدامات را می‌توان در تأسیس شرکت «اسلامیه» دید.

اطلاعیه تاسیس
در اطلاعیه این شرکت که در ذی‌القعده سال ۱۳۱۶ هـ. ق، در اصفهان تأسیس شد و کارش تسهیل فروش کالای داخلی و عرضه آن در بازار‌های بین‌المللی بود، آمده است: «به طریق یقین و ان‌شاءا...، به توجه امام زمان (عج)، همین شرکت اسلامیه، در سال اول معنی تجارت را به تجار و کسبه ممالک ما خواهد فهمانید که علاوه بر مفاید روحانی دولتی و ملتی و مملکتی، از تومانی دو سه قران فواید خواهد نمود و لذا، اشخاصی که از عدم وصول به منافع تجارت، گرفتار معاملات ربوی و مؤاخذه دنیا و آخرت و معاقب خدا و پیغمبر می‏باشند، دلالت و راهنمایی می‏کند به فایده حلال شرکت که هم پول آن‌ها در محل معتبر گذاشته می‏شود و هم از منافعش عایدشان شود، که چندین برابر سودِ رباست و حلال من‏ا... است.» افزون بر بازرگانان مسلمان ایرانی که اهتمام فراوانی به راه‌اندازی شرکت «اسلامیه» داشتند، علمای معروف آن زمان نیز، با صدور اطلاعیه و اعلامیه، به حمایت از فعالیت شرکت پرداختند.

تاسیس نمایندگی در خارج
شرکت «اسلامیه»، مدتی بعد از شروع فعالیتش، در برخی کشور‌های همسایه، مانند هند و عثمانی هم، شعبه معاملات تجاری تأسیس کرد و حتی «سیدجمال‌الدین واعظ اصفهانی»، پدر «محمدعلی جمالزاده»، نویسنده مشهور معاصر، کتابی به نام «لباس التقوی» نوشت و در آن به تمجید از شرکت «اسلامیه» پرداخت. او در بخشی از این کتاب نوشته است: «برمسلمانان لازم است لباس ذلت تولید خارج را از تن بیرون کنند و لباس عزت ساخت داخل را بپوشند.» با این حال، تلاش و فعالیت‌های گسترده متولیان شرکت، به دلیل محدودیت‌هایی که توسط بیگانگان برای آن‌ها ایجاد شد، به فرجام خوشی نینجامید و چند سال بعد، با کاهش فعالیت و در نتیجه درآمد، مقدمات تعطیلی آن فراهم شد.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار