به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از جنبههای زیادی، این نسخهی سریعتر، قویتر و گیراتر A۱۱۰ همان خودروی اسپورت دو نفره و پیشرانه وسط آلپاین است که مدتهای زیادی منتظر تولید آن بودیم. قبلاً برخی افراد از آلپاین به خاطر قدرت ناکافی محصول خود در خط مستقیم شکایت کرده بودند، اما این شرکت با تولید مدل S به این افراد پاسخ داده است.
پیشرانهی ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری توربوی بنزینی این خودرو هماکنون ۳۹ اسب بخار قدرت بیشتری داشته و شاسی هم سفتتر و متمرکزتر از قبل بوده و بنابراین A۱۱۰S در تئوری فاقد اشکالات پیشین خواهد بود.
این خودرو ۸ هزار پوند گرانتر از نسخه پایه پیور A۱۱۰ است و همچنین گرانتر از پورشه کیمن T میباشد، اما مدیران آلپاین میگویند A۱۱۰S ویژگیهای زیادی داشته و تجربه رانندگی آن کاملاً سطح بالاست. آلپاین اظهار داشته این خودرو بخش اعظم ویژگیهای کاربرد روزمره را حفظ کرده و درعینحال یک خودروی اسپورت تواناست.
به منظور فهمیدن اینکه پولتان کجا خرج شده باید این موارد را در نظر بگیرید. علاوه بر افزایش ۳۹ اسب بخاری قدرت پیشرانه، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت خودرو به ۴.۴ ثانیه رسیده که یکدهم ثانیه سریعتر از مدل استاندارد است.
همچنین حداکثر سرعت خودرو کمی بالاتر رفته و فنرها نیز ۵۰ درصد سفتتر از قبل هستند. همین داستان درباره میلههای ضد لغزش هم صدق میکند. A۱۱۰S تنها ۱۱۱۴ کیلوگرم وزن دارد که چند کیلوگرم بیشتر از نسخه استاندارد میباشد. این در حالی است که پشت رینگهای خودرو ترمزهای قویتر و بزرگتر برمبو دیده میشوند.
اما از نظر ظاهری آنچه که باعث تمایز مدل S میشود طرح تیرهرنگ اطراف چراغهای عقب، جزئیات فیبر کربنی روی ستونهای عقب، کالیپرهای ترمز نارنجی و رینگهای خاکستری تیره GT میباشد. ارتفاع خودرو نیز ۴ میلیمتر به سطح زمین نزدیکتر شده است.
خب این خودرو قدرت بیشتر، ترمزهای بهتر، شاسی سفتتر و گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه با تعویضهای تیز را در اختیار دارد. همچنین همان دیفرانسیل با هدایت گشتاور نسخه استاندارد نیز در A۱۱۰S به چشم میخورد. البته در هر چهار گوشه خودرو لاستیکهای پهنتر میشلین پایلوت اسپورت ۴ قرار گرفته که چسبندگی بیشتری را ایجاد میکنند.
اما آیا نسخه S میتواند گران بودن خود را توجیه کند؟ یا اینکه خریداران همان مدل استاندارد A۱۱۰ را ترجیح خواهند داد؟
برای یکلحظه فراموش کنید که کابین دارای پوششی با دوختهای نارنجی در سقف، آفتابگیرها، کنسول مرکزی و پانل دربهاست؛ و واقعاً چه کسی اهمیت میدهد که سیستم تلماتیک آلپاین بهصورت استاندارد وجود دارد یا خیر؟ آنچه واقعاً مهم است چگونگی سواری و رانندگی مدل S بوده و واقعیت این است که آلپاین A۱۱۰S علیرغم سفتتر بودن سواری زیبایی دارد.
موضوع حیاتی اینکه مدل S همچنان روی زمین میخزد، زیرا سیستم تعلیق دوبل جناغی آن برای شمارش تک تک اجزای تشکیل دهنده جاده طراحی شده است. بله شاسی و سیستم تعلیق سفتتر بوده و کمی هم بر صدای تولیدی از جاده افزوده شده، اما جادوی اصلی اینجاست: مهندسان شاسی آلپاین در برابر عملکرد افراطی مقاومت کردهاند.
این خودرو بدون وجود تأخیر توربوی اضافی سریعتر بوده و در شاسی هم ناهنجاری بسیار کمتری وجود دارد و حتی فرمان و ترمزها هم به ویژه در پیچها دقیقتر شدهاند. زمانی که به سر پیچ برسید با چسبندگی بیشتری مواجه خواهید شد. مدل S همچنین صدای جذابتری داشته و در هر سه حالت رانندگی موجود غرشهای پرطنینی ایجاد میکند.
قطعاً آلپاین محصول خود را خراب نکرده است. طراحان، مهندسان و تمامی دستاندرکاران تولید این خودرو باعث تولید محصولی بهتر شدهاند؛ و به یاد داشته باشید که خود A۱۱۰ استاندارد قبلاً یک خودروی استثنایی بوده است.
اگر فکر میکردید آلپاین با سفتتر و متمرکزتر کردن این نسخه از A۱۱۰ عملکرد پیشین خود را خراب خواهد کرد باید بدانید که اصلاً جای نگرانی وجود ندارد. A۱۱۰S با بهبود دینامیک سواری نزدیکتر از هر زمان دیگری به پورشه ۷۱۸ کیمن بوده و یکی از بهترین خودروهای اسپورتی است که ما تاکنون راندهایم.
انتهای پیام/