علیزاده گفت: امسال حال کتاب‌های دانشجویی اصلا خوب نیست و نیاز به توجه، بحث و برنامه‌ریزی در این زمینه احساس می‌شود.

حال کتاب‌های دانشجویی خوب نیست/ تشکیل کنوانسیون در توزیع کتاب ضروری استبه گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری بیست و ششمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی در جهاد دانشگاهی مرکزی با حضور عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و عادل تقوی دبیر اجرایی جشنواره برگزارشد.
 
در ابتدای این نشست عادل تقوی دبیر اجرایی جشنواره اظهار کرد: ۵۱۸ اثر در۶ گروه اصلی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.
 
او با اشاره به این که ۶۴ درصد آثار ارسال شده در حوزه تالیف و ۳۶ درصد در حوزه ترجمه بوده است، ادامه داد: پس از ارزیابی این آثار تعداد ۷ اثر به عنوان برگزیده و ۱۴ اثر به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند.

دبیراجرایی جشنواره بیان کرد: ۸۷درصد شرکت کنندگان از دانشگاه‌های دولتی، ۱۰درصد دانشگاه آزاد و ۳ درصد نیز سایر از مراکز آموزش عالی هستند.

تقوی تصریح کرد: ۶۴ درصد دانشجویان شرکت کننده در این جشنواره در مقطع دکتری، ۲۵درصد در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۱درصد در مقطع کارشناسی هستند.

دبیر جشنواره کتاب سال دانشجویی ادامه داد: از بین آثار رسیده به جشنواره امسال ۷۵ درصد مؤلفان از دانشجویان مرد و ۲۵ درصد از خانم‌ها بوده‌اند.


پاسخ به سوالات دانشجویی را اینجا بخوانید

در ادامه نشست عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به این که شعار امسال هفته کتاب «حال خوش خواندن» است اظهار کرد:  امسال حال کتاب‌های دانشجویی اصلا خوب نیست و نیاز به توجه، بحث و برنامه‌ریزی در این زمینه احساس می‌شود.

علیزاده با اشاره به این که عمده اتفاقات در حوزه کتاب تالیف پایان نامه‌ای است، ادامه داد: در این خصوص ناشری از دانشجو به تنهایی حمایت نمی‌کند. چرا که دانشجو باید نام استاد خود را در کنار نام خود در این کتاب بیاورد تا مورد حمایت قرار بگیرد درحالی که استاد نقشی در خلق این اثر نداشته است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در ادامه افزود: در حوزه کتاب‌های دانشجویی مشکلات فراوانی چون عدم پایان نامه کاربردی، نبود حمایت علمی، پایین بودت تیراژ و بحث کپی رایت بودن آن‌ها وجود دارد.

علیزاده گفت: از دیگر ضربه‌هایی که به کتاب دانشجویی وارد می‌شود این است که بسیاری از مؤلفان اهل کتاب نیستند وقتی کتاب یک استاد ۲۰ سال در یک واحد تخصصی دانشگاهی مرجع است، قطعاً دیگر نمی‌تواند خواسته دانشگاه و دانشجویان را برآورده کند.

او در ادامه تصریح کرد: کار هیئت داوران در حوزه انتخاب کتاب سال بیست و ششمین جشنواره امسال سخت بود چرا که باید در این حوزه فرهنگ سازی بیشتری صورت گیرد.

او افزود: توزیع کتاب مهم است و باید در این زمینه کنوانسیونی تشکیل شود.

انتهای پیام/

در حوزه کتاب‌های دانشجویی مشکلات فراوانی وجود دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار