غنی‌پور گفت: یکی از مشکلات طرح ملی توسعه و توانمندسازی اشتغال بانوان در کشور، مدیریت نامناسب منابع مالی و انسانی است.

مدیریت منابع مالی و انسانی یکی از مشکلات کشور استفاطمه غنی‌پور عضو هیئت علمی دانشگاه استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص امضای تفاهمنامه طرح ملی توسعه و توانمندسازی مشاغل خانگی بین جهاد دانشگاهی و وزارت کار و ایجاد بیش از ۲۰ هزار فرصت شغلی در ۹ استان، اظهار کرد: خوشحال هستیم که در سطح کشور حرکت‌های خوبی در بحث توسعه اشتغال زنان و توانمندسازی آنها صورت می‌گیرد.

او افزود: در کشور مشکل منابع مالی و انسانی نداریم اما مشکل مدیریت آنها را داریم، یعنی به طور مثال ما در حال حاضر مشکل وام در کشور نداریم اما مشکل منابع انسانی را داریم و وام را به کسی می‌دهیم که در کار متخصص نیست.
 
غنی‌پور تصریح کرد: اتفاق خوبی همچون پیشران‌ها در کشور افتاده است؛ درواقع کسانی که تخصص دارند و قصدشان توسعه فعالیت‌هاست و به نوعی ده الی بیست نفر را زیرمجموعه خود دارند و می‌توانند مدیریت کار را برعهده گیرند و در عین حال افت‌وخیزها و مشکلات را می‌شناسند که تا به چه صورتی فعالیت خود را افزایش دهند و در رابطه با کاری که می‌خواهند انجام دهد، شناخت دارد.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه استان مرکزی ابراز کرد: متاسفانه در بحث اشتغال روستایی ما وام را به افرادی می‌دهیم که هیچ گونه تخصص و توانمندی ندارند و بعد از مدتی این اشتغال، اشتغال پایداری نخواهد بود.

او ادامه داد: اشتغال پایدار اشتغالی است که به افراد تحصیل کرده در آن روستا وام‌هایی داده و دوره‌های مهارتی برای آنها گذاشته شود و بعد براساس همین مسئله متناسب با روستاهای خود و مناطق برنامه‌ریزی کنند. برای مثال در روستایی که من زندگی می‌کنم، می‌دانم این روستا برچه نوع اقلیمی یا براساس اکوسیستم آن چه نوع پتانسیل‌هایی دارد و چون تحصیل کرده هستم، سواد کامپیوتری دارم و بحث مارکتینگ را بلد هستم و باتوجه به دوره‌های طرح ملی توسعه و توانمندسازی مشاغل خانگی می‌توانم در عرصه تجاری‌سازی کمک کنم.
 

غنی‌پور با اشاره به عرصه تجاری‌سازی گفت: برای مثال ما روستایی داریم که در بحث گیوه فعالیت می‌کند و زنانی را در آنجا می‌بینید که گیوه می‌بافند و ما کسی را داریم که این بافتنی‌ها را تجاری کرده است و مهر اصالت یونسکو دارد. این یعنی این شخص به این زنان کار می‌دهد و از توانمندی‌های آن‌ها استفاده می‌کند و در نهایت گیوه استان مرکزی حدود ۴۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود و می‌تواند در بحث ارزآوری مثبت باشد.

گفتنی است کارگاه طرح ملی توسعه و توانمندسازی مشاغل خانگی از روز ۹ مهر ماه شروع شده و تا امروز ۱۱ مهر ماه به پایان می‌رسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار