مدیر کشت و صنعت تربت حیدریه گفت:کشت و صنعت تربت حیدریه در سال جاری ۸۴۰ تن خربزه برداشت کرده است.

تولید خربزه نشائی در مزارع کشت و صنعت تربت حیدریهمحمد باقر قناد طوسی مدیر کشت و صنعت تربت حیدریه در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: کشت و صنعت تربت حیدریه در سال جاری از سطح ۵۰ هکتار از مزارع خود، ۸۴۰ تن خربزه برداشت کرده است.

او با اشاره به روش کشت این محصول تصریح کرد: از این سطح، ۴۰ هکتار به روش نشائی و ۱۰ هکتار به روش بذری کشت شده که ۱۵ هکتار از مجموع اراضی صورت زیرپلاستیکی بوده است.

مدیر کشت و صنعت تربت حیدریه گفت: در روش نشائی پس از تولید نشاء در سینی‌های ویژه این امر، نشاء تولید شده توسط نیروی کارگری به زمین اصلی منتقل می‌شود.

قناد طوسی درباره کشت زیرپلاستیک افزود: در روش زیرپلاستیک نیز پس از کشت مستقیم بذر در زمین با استفاده از دستگاه پنوماتیک، جو‌های مورد کشت با پلاستیک‌های مخصوصی پوشیده می‌شود.

او تصریح کرد: استفاده از دستگاه پنوماتیک باعث صرفه‌جویی در مصرف بذر خربزه شده است.

مدیر کشت و صنعت تربت حیدریه زود‌رس بودن محصول و همچنین صرفه‌جویی در مصرف آب را از جمله مزایای کشت خربزه به روش‌های زیرپلاستیک و نشائی عنوان کرد.

قناد طوسی با اشاره به استفاده از رقم خاتونی در کشت خربزه توسط کشت و صنعت تربت حیدریه افزود: راندمان تولید بالا و سازگاری با اقلیم و شرایط آب و خاک منطقه، از جمله ویژگی‌های این رقم به شمار می‌رود.

او در پاسخ به این سوال که برای کاهش میزان مصرف و مدیریت میزان استفاده از سموم چه تمهیداتی اندیشیده‌اید، تصریح کرد: رعایت اصول سم‌پاشی و همچنین به کار بردن سموم موثر برای مبارزه با آفات و بررسی سیکل زندگی آفات، از جمله این اقدامات به شمار می‌رود.

مدیر کشت و صنعت تربت حیدریه گفت: بدین صورت که ۳ مرحله سم‌پاشی نخست به فاصله زمانی هر ۸ روز انجام شده و به ترتیب این زمان افزایش داده شده است.

قناد طوسی رعایت دوره کارانس سم در زمان برداشت محصول را یکی از مزیت‌های خربزه‌های تولیدی این کشت و صنعت در مقایسه با محصول سایر کشاورزان دانست.
 
انتهای پیام//ج.ر
 

تولید خربزه به روش نشائی در مزارع تربت حیدریه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.