معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: به جهت رفع خطر درختان خطرساز پارک جنگلی النگدره گرگان، حدود ۳۲۰ مترمکعب از درختان این پارک جنگلی نشانه‌گذاری و قطع خواهند شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، داوود مقدسی با اشاره به اینکه پارک جنگلی النگدره حدود ۱۸۰ هکتار مساحت دارد اظهار کرد: اخیراً به جهت رفع خطر حدود ۳۲۰ مترمکعب از درختان خطرساز را نشانه‌گذاری کردیم و با رعایت ضوابط و مقررات، نسبت به رفع آن‌ها مشغول هستیم.

علت قطع درختان پارک جنگلی النگدره گرگان چیست؟

وی خاطرنشان کرد: این درختان خطرساز در گذشته سابقه ایجاد مشکلات و خطرات جانی برای گردشگران را در پارک جنگلی النگدره داشتند و به همین دلیل قطع آن‌ها در دستور کار قرار گرفت.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بیان کرد: از سال ۱۳۹۶ بهره برداری از جنگل‌ها در قالب طرح‌های جنگلداری متوقف شد.

مقدسی گفت: به استناد بند (ف) ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه، طرح جایگزینی باید بر اساس رویکرد اکوسیستمی و پایداری مدیریت جنگل باشد. در همین راستا سازمان جنگل‌ها نسبت به بازنگری در شرح خدمات و دستورالعمل‌های طرح‌های جنگلداری اقدام کرد.

وی افزود: سازمان جنگل‌ها شرح خدمات و دستورالعمل‌های جدید را در دو فاز نیمه تفضیلی و تفضیلی دنبال می‌کند و در حال حاضر مطالعات در حوزه نیمه تفضیلی در حال انجام است. پیش‌بینی می‌شود تا شهریور سال ۹۹ مطالعات تفضیلی تهیه شود.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بیان کرد: تفاوت طرح مدیریت پایدار منابع طبیعی در جنگل هیرکانی با طرح‌های جنگلداری این است که دیگر بخشی‌نگری وجود ندارد و همه‌جانبه‌نگری در سطح حوضه آبخیز ملاک قرار می‌گیرد و برای کاربری‌های مختلف از جمله جنگل، جنگلداری، گردشگری، مرتع و... مطالعه انجام و بعد از آن واگذاری مدیریت صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در سطح استان ۱۴ پارک جنگلی با مساحت حدود ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار وجود دارد. از این تعداد ۱۰ پارک جنگلی در قالب قرارداد یا تفاهم‌نامه در اختیار مجریان که شهرداری شهرستان‌ها هستند، قرار دارد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.