مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: فیبر موجود در سبوس گندم سبب جلوگیری از چاقی، فشار خون، دیابت و کانسر می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ، حسن مکرمی رستمی مدیر نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت و گو با خبرنگار با بیان اینکه در حال حاضر گرایش به مصرف آرد سفید در مردم وجود دارد، گفت: مجموعه‌ای از فیبر که به عنوان سبوس از گندم جدا می‌کنیم، سبب جلوگیری از چاقی، فشار خون، دیابت و کانسر می‌شود.

او افزود: پوسته خارجی گندم (سبوس) اصلی‌ترین منبع فیبر، مواد معدنی و ویتامین است و نقش مؤثری در بهبود جذب املاح ضروری، چون کلسیم و آهن دارد.

مکرمی گفت: به دلیل درجه نامناسب سبوس گیری در هنگام آسیاب کردن بخش زیادی از پوسته خارجی گندم جدا شده و سبب به افت ارزش غذایی آرد می‌شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: در کارگروه آرد و نان استانداری مازندران با اصلاحاتی که در شیوه فعلی سبوس گیری آرد برای انواع نان‌ها انجام شد، طبق مصوبه این کارگروه اقدامات عملیاتی در جهت ارتقاء ارزش غذایی نان و بهبود کیفیت آن وکنترل بیماری‌های غیر واگیر شایع در مازندران انجام می‌شود.

او گفت: در این کارگروه مصوب شد میزان سبوس گیری از نان بربری ۱۸ درصد، لواش و سنگک هم ۱۵ درصد باشد که از مهر ماه آغاز شد.

مکرمی با بیان اینکه میزان نیاز یک فرد به فیبر در روز ۲۵ گرم است، افزود: اگر استخراج سبوس از نان بربری ۱۸ درصد باشد، ۱۲ گرم فیبر از نان دریافت می‌شود و بخش عمده‌ای از نیاز به فیبر با مصرف نان تامین می‌شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه اضافه کردن سبوس پس از تخمیر مضر است و مانع جذب کلسیم و آهن می‌شود، گفت: این شیوه اضافه کردن سبوس به خمیر نان نه تنها هیچ ارزش غذایی در پی نخواهد داشت، بلکه افزودن سبوس خارج از فرآیند تولید آرد می‌تواند سبب ایجاد مشکلات بهداشتی و سلامتی شود.

او افزود: سبوس گندم به لحاظ فیبر حلالی که دارد می‌تواند رادیکال‌های آزاد را از بدن آزاد کند و در جلوگیری از بیماری‌های کانسر موثر باشد.

نان‌های سبوس دار با جذب تدریجی کمک به تحریک عضلات روده و در نتیجه بهبود کارایی دستگاه گوارش از بیماری‌های شایع دستگاه گوارش، چون دیورتیکولوز، یبوست و سرطان روده پیشگیری می‌کنند و همچنین فیبر موجود در این نوع نان‌ها در پیشگیری از چاقی، دیابت، پوکی استخوان، بهبود عملکرد سیستم ایمنی، از بین بردن رادیکال‌های آزاد و تسهیل انتقال سموم بدن موثر است.

انتهای پیام/ س

خواص چندگانه مصرف نان‌های دارای سبوس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار