عبدالرضا صالحی دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین آلات معدنی، ساختمانی و راهسازی در گفتوگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مشکلات ماشین آلات معدنی، گفت: مدت ۲ سال است واردات ماشین آلات معدنی به کمتر از ۱۰ درصد کاهش یافته است چراکه با توجه به ارزبری آنها و از لحاظ سرمایه و عدد ارزش افزودهای که دارد توجیه اقتصادی خوبی ندارد.
دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین آلات معدنی، ساختمانی و راهسازی بیان کرد: به دلیل اینکه امسال سال رونق تولید نامگذاری شده است در معدن تلاش شد در این خصوص فعالیتهایی صورت گیرد، اما به دلیل اینکه بسیاری از ماشین آلات فرسوده هستند و لوازم یدکی مورد نیاز آنها با توجه به بودجه ناچیزی که داریم تأمین نمیشود از این رو مقداری در تولید کاستی به وجود آمد.
بیشتر بخوانید: ضوابط واردات ماشين آلات معدني و راهسازي مستعمل غير اسقاطي اعلام شد
او ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه ثابتی در خصوص تولید ندارد و فقط در شعارهای آن جمله حمایت را میشنویم که در نتیجه بسیاری از مشاغل در پیچ و خم تولید میمانند.
دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین آلات معدنی، ساختمانی و راهسازی افزود: برای رفع مشکلات در زمینه معدن و ماشین آلات مورد استفاده در آن، دستوراتی اعلام شد که متاسفانه این دستورات مقرون به صرفه نیست .
صالحی ادامه داد: ۳۰ درصد از قطعات ماشین آلات در داخل و ۷۰ درصد آنها مانند سیستم هیدرولیک، لاستیک و ... وارداتی هستند که نمی توان آنها را در داخل کشور تولید کرد، نکته حائز اهمیت این است که این دسته از واردات به هیچ عنوان مقرون به صرفه در بخش تولیدی نیست و از این رو تولید دچار مشکلاتی شده است.
صالحی افزود: بسیاری از شرکتها مانند هپکو به سمت تولید ماشین آلات معدنی رفتند و برنامهریزیهایی در این خصوص انجام دادند، اما مورد حمایت وزارت صمت قرار نگرفتند و باعث شد کار آنها دچار مشکلاتی شود. از دلایل مشکلات هپکو محقق نشدن تعهدات دستگاههای ملی از جمله خرید ۳۰۰ دستگاه از مجموع محصولات هپکو است که میتوان آن را در اثر اعمال تحریمها و افزایش قیمت محصولات تولیدی هپکو دانست.
دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین آلات معدنی، ساختمانی و راهسازی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد قطعات وارداتی به دلیل ارزبری که داشتند باعث افزایش قیمت ماشین آلات معدنی شدند، گفت: برای کاهش واردات پیشنهاد دادند که قطعات این دسته از ماشین آلات در کشور تولید شود اما مسئله مهم این است که بسیاری از ماشین آلات معدنی در کشور قابل رقابت با ماشینهای وارداتی نیستند و کیفیت آنها را ندارند.
او ادامه داد: ماشین آلاتی که در داخل تولید میشود با ماشینهای چینی رقابت کردند، اما در این بین مشکلات خاصی به وجود آمد و باعث عدم نابسامانی تولید شد. پیشنهاد شد سایز ماشین آلات معدنی را کاهش دهند تا مشکلات در زمینه تولید کم شود، اما تولیدکنندگان نیز نتوانستند چنین ماشین آلاتی را تولید کنند و باعث بروز مشکلاتی برای صنایع فعال شد.
صالحی ادامه داد: یک سری از صنایع مانند راهسازی و سدسازی نیاز به ماشین آلات قوی دارند و حتی ماشین آلاتمان باید به حدی باشد که در صورت بروز سیل و زلزله مشکلات به وجود نیاید، اما متأسفانه در زمان چنین بلایای طبیعی نیز با کمبود ماشین آلات روبرو بودهایم و حتی دیده شده در زمان بروز سیل با بیل دستی کارهای خود را پیش بردند.
دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین آلات معدنی، ساختمانی و راهسازی گفت: باید در شرایط قبل از تحریم به فکر این روز می بودیم و در همان زمان ماشین آلات را نوسازی میکردیم، اما اکنون در شرایطی هستیم که قطعات را به سختی وارد کشور میکنیم و حتی در تعمیرات آنها با مشکلاتی روبرو هستیم.
صالحی تشریح کرد: عدم توانایی در نوسازی ماشین آلات معدنی باعث شد معادن به سمت ماشین آلات مستعمل روی آورند، اما این دسته از ماشین آلات به دلیل سوخت ارزانی که دارند محیط زیست را آلوده میکنند و مقرون به صرفه نیست.
او تصریح کرد: باید با اعتباراتی که از شرکتهای سازنده داریم اقدام به نوسازی و تأمین قطعات ماشین آلات معدنی کنیم، اما متأسفانه این فرصت سوخته شده است و وضعیت نامناسبی داریم.
دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین آلات معدنی، ساختمانی و راهسازی افزود: اگر قرار است با تعرفه دولتی نوسازی ماشین آلات را انجام دهیم باید در کنار آن ارزآوری از معادن را داشته باشیم تا مصرف کننده بتواند قطعات را تأمین کند.
انتهای پیام/