تجهیز تمامی اراضی گوجه فرنگی سازمان کشاورزی چناران به سامانه نوین آبیاری

مدیرعامل سازمان کشاورزی و موقوفات چناران زیرمجموعه سازمان اقتصادی رضوی گفت: تمامی اراضی گوجه فرنگی این موسسه در سال جاری توسط سامانه نوین آبیاری قطره‌ای آبیاری می‌شوند.

تجهیز تمامی اراضی گوجه فرنگی سازمان کشاورزی چناران به سامانه نوین آبیاریغلامرضا باقرزاده مدیرعامل سازمان کشاورزی و موقوفات چناران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: مجموع سطح کشت این محصول با استفاده از سیستم تحت فشار قطره‌ای آبیاری میشود که صرفه جویی در میزان آب، کاهش هزینه‌های بهره برداری، افزایش کارایی آب، عملیات زراعی آسانتر، کاهش نیروی کارگری، افزایش راندمان آب آبیاری و... از جمله این مزایا به شمار می‌رود.

او ادامه داد: همچنین می‌توان به ویژگی‌هایی همچون کاهش رشد علف‌های هرز، افزایش کارایی کودپاشی، امکان تزریق انواع کود‌ها در آب آبیاری و حفظ رطوبت خاک اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان کشاورزی و موقوفات چناران گفت: این موسسه با توجه به انجام موفق عملیات تغییر محل در چاه دستگرد که منجر به افزایش آبدهی چاه مذکور شده است، میزان سطح زیرکشت گوجه فرنگی در این مزرعه را در مقایسه با سال گذشته به ۲/۵ برابر افزایش داده است.

باقرزاده درباره اقدامات صورت گرفته برای افزایش تولید این محصول افزود: در این راستا فعالیت‌هایی نظیر مبازره با علف‌های هرز، مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌های گوجه‌فرنگی و تجهیز اراضی به سیستم آبیاری تحت فشار انجام شده است.

او ادامه داد: ضمن این که از کود‌های ماکرو و میکرو به صورت مستقیم، محلول در آب آبیاری و یا محلول‌پاشی استفاده شده است.

مدیرعامل سازمان کشاورزی و موقوفات چناران استفاده از کود‌های دامی پوسیده قبل از انتقال نشاء به زمین اصلی را یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در راستای افزایش راندمان تولید گوجه‌فرنگی عنوان کرد.

باقرزاده افزود: با توجه به تجربیات به دست آمده در خصوص کشت محصول گوجه‌فرنگی، این مؤسسه در سال‌های اخیر ضمن تولید این محصول با عملکرد بیش از ۱۰۰ تن در هکتار، نسبت به میانگین عملکرد شهرستان دارای افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی بوده است.

او با اشاره به مشکلات پیش روی این مجموعه و سایر گوجه‌کاران تصریح کرد: مهم‌ترین چالش پیش رو در خصوص محصولات بهاره نظیر گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و ذرت علوفه‌ای، نرخ خرید محصول است که معمولا بر اساس میزان عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

مدیر عامل سازمان کشاورزی و موقوفات چناران گفت: به دلیل افزایش سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی در سال جاری و از طرفی با توجه به افزایش چند برابری هزینه‌های کشت و نهاده‌ها، قیمت خرید محصول از افزایش منطقی برخوردار نبوده و در مقایسه با سال گذشته تا این لحظه ۲۵ درصد کاهش قیمت داشته است.
 
انتهای پیام//ج.ر
 
 

مهم‌ترین چالش پیش رو در خصوص محصولات  نرخ خرید محصول است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار