مدیرعامل موسسه دامپروری صنعتی قدس رضوی از بهبود وضعیت ژنتیکی دام‌ها در واحد‌های زیرمجموعه این موسسه خبر داد.

بهبود وضعیت ژنتیکی دام در موسسه دامپروری صنعتی قدس رضویآرش فرزادنیا مدیرعامل موسسه دامپروری صنعتی قدس رضوی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه ژنتیک، اصلاح نژاد و تولید فرآورده‌های ژنتیک گفت: فعالیت‌های اصلاح نژادی در موسسه دامپروری صنعتی قدس رضوی از ابتدای سال ۱۳۹۰ با به کارگیری مشاوران ژنتیک و اصلاح نژاد و همکاری با شرکت روکت اینترنشنال، تحت سیستم مدیریت ژنتیک (GMS) انجام شده است.


او ادامه داد: در این راستا تمامی اسپرم‌های انتخابی بر اساس شاخصه‌های اصلاح نژادی نظیر TPI, NETMERIT, SCC,PL و سایر شاخص‌های اصلاح نژادی خریداری می‌شود.

مدیر عامل موسسه دامپروری صنعتی قدس رضوی با بیان این که تمامی دام‌ها بر اساس خصوصیات فنوتیپی و شجره‌ای به صورت ماهانه ارزیابی می‌شوند، گفت: بر این اساس برنامه ژنتیکی تعیین شده، گله‌ها با اسپرم‌های مناسب تلقیح خواهند شد.

فرزادنیا افزود: ضمن این که استفاده از مشاوره برترین شرکت‌های مشاور اصلاح نژاد دام، باعث بهبود وضعیت ژنتیکی دام‌های این مجموعه شده است.

او با اشاره به چگونگی دسته‌بندی دام‌ها در فرایند اصلاح نژاد دام تصریح کرد: دسته‌بندی دام‌های موسسه بر اساس شاخصه‌های اصلاح نژادی یا رنکینگ ژنتیکی به منظور شناسایی دام‌های برتر گله‌ها از نظر ژنتیکی انجام می‌شود.

مدیرعامل موسسه دامپروری صنعتی قدس رضوی گفت: انجام تکنیک انتقال جنین در دام سنگین برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های ژتنیکی دام‌های برتر گله‌ها و تکثیر نژادی با استفاده از سایر نژاد‌ها مانند جرسی، از جمله اقدامات صورت گرفته در این حوزه به شمار می‌رود.

قرزادنیا از اجرای طرح اصلاح نژاد در دام‌های سبک به عنوان یکی دیگر از فعالیت‌های این موسسه یاد کرد و افزود: کار اصلاح نژادی در دام سبک با هدف انتقال و تثبیت ژن دوقلوزایی به نحوی که بره‌های متولد شده دارای ژن با استفاده از آزمایش‌های ژنتیکی قابل تشخیص و شناسنامه‌دار باشند، صورت گرفته است.
 
او با اشاره به تلقیح مصنوعی گوسفند به عنوان یکی از اقدامات در حال انجام در این موسسه تصریح کرد: استفاده از روش تلقیح مصنوعی در گوسفند به جای جفتگیری طبیعی که در آن تعداد دام نر کمتری تحت پوشش قرار می‌گیرد، باعث می‌شود تا خطرات انتقال بیماری از طریق جفت‌گیری طبیعی کاهش یابد.
 
انتهای پیام//ج.ر
 
 

اجرای طرح اصلاح نژاد در دام‌های سبک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.