در سال گذشته بیش از ۳۳ میلیارد ریال اعتبار برای پروژه‌های استخر ذخیره آب و تکمیل و بهره‌برداری طرح‌های سامانه‌های نوین آبیاری در این استان هزینه شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، حسین شاهینی مدیر آب و خاک و امور مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به آمار وضع اعتباری پروژه‌های استخر ذخیره آب استان سمنان در سال گذشته گفت: درمجموع ۸۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال برای اجرای این پروژه‌ها به تصویب رسید که ۳۳ میلیارد و ۳۳۰ میلیون ریال آن از طریق سازمان جهاد کشاورزی این استان دریافت و عموماً در قالب خرید ورق‌های ژئوممبران هزینه شد.

او با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته در راستای بهینه‌سازی مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری با توجه به شرایط اقلیمی و وضع منابع آب این استان، بر ضرورت احداث استخر‌های ذخیره آب کشاورزی تأکید کرد.

مدیر آب و خاک و امور مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: احداث استخر‌های ذخیره آب کشاورزی به‌عنوان مکمل طرح‌های سامانه نوین آبیاری به دلایل عدم آسیب دیدن پمپ‌های چاه جهت تأمین فشار سامانه آبیاری تحت‌فشار، حقابه‌ای بودن اکثر منابع آبی و طولانی بودن مدار‌های آبیاری، تفاوت دبی چاه و دبی سامانه‌های آبیاری تحت‌فشار و پایین بودن دبی برخی از منابع آبی در اختیار کشاورزان در استان سمنان ضروری و غیرقابل‌اجتناب است و این موضوع با توجه به مشکل خشکسالی و کمبود آب در سال‌های اخیر برای استفاده کنترل‌شده از منابع آبی موجود اهمیت ویژه‌ای دارد.

حسین شاهینی ادامه داد: محدودیت منابع آب و خشک‌سالی‌های اخیر در کنار تسهیلات دولتی باعث شد تا کشاورزان استان سمنان گام‌های مؤثری در راستای استفاده بهینه از منابع در اختیار آب بردارند که برآیند این موضوع با اجرای میزان قابل‌توجهی از طرح‌های سامانه‌های نوین آبیاری در سطح اراضی استان قابل‌رؤیت است.

او گفت: از این رو ضرورت همگامی و هم‌سویی احداث استخر ذخیره آب و اجرای طرح‌های سامانه‌های نوین آبیاری سبب شده است تا احداث استخر ذخیره آب در دستور کار قرار گیرد.

مدیر آب و خاک و امور مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان بیان کرد: در این راستا ذخیره‌سازی آب در استخر‌ها به‌عنوان یکی از اجزای مهم سامانه‌های آبیاری تحت‌فشار یکی از مواردی است که همواره موردتوجه بهره‌برداران و مسؤولان امر واقع شده و یکی از راهکار‌های استفاده بهینه از منابع آبی است.

شاهینی اظهار داشت: در استان سمنان به دلیل کمبود منابع آب و گسترش تولیدات کشاورزی و روی آوردن به سامانه‌های نوین آبیاری در راستای استفاده بهینه از منابع آب ازجمله آبیاری قطره‌ای و لزوم ذخیره آب به‌وضوح احساس می‌شود.

او تصریح کرد: پرواضح است که شرایط کشور به لحاظ جریان‌های ورودی به حوزه‌های آبریز و تأمین منابع آبی مطلوب نبوده و چالش‌هایی در زمینه حفظ نرخ تولیدات محصولات کشاورزی در کنار تأمین آب برای مصارف صنعتی، شرب و بهداشت در آینده‌ای نه‌چندان دور وجود دارد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان دستاورد آبیاری نوین مانند قطره‌ای و آبیاری‌های بارانی را مصرف بهینه در طول دوره کشت محصول و سهولت و هدفمند شدن عمل آبیاری مزرعه عنوان کرد و گفت: نیاز به استخر ذخیره آب در این سامانه‌ها غیرقابل‌اجتناب است و امروز احداث استخر ذخیره آب یکی از اجزای مهم برای اجرای سامانه‌های آبیاری تحت‌فشار در سطح مزرعه محسوب می‌شود.

شاهینی استفاده بهینه از منابع آب، مدیریت مصرف آب و بهینه‌سازی مصرف، امکان اجرای سامانه‌های آبیاری تحت‌فشار برای بهره‌برداران با حقابه‌های مختلف، افزایش بهره‌وری آب کشاورزی، بهینه‌سازی توزیع زمانی مصرف آب در بخش کشاورزی، توسعه پایدار کشاورزی، ارتقای ضریب امنیت غذایی و افزایش عملکرد محصولات با تأمین حجم آب موردنیاز گیاه در شرایط خشک‌سالی و بحران آبی را از مهم‌ترین اهداف احداث استخر‌های ذخیره آب در استان سمنان عنوان کرد.

او ابراز داشت: اکثر استخر‌های احداث‌شده بر اساس سیاست‌های جهاد کشاورزی به‌صورت چندمنظوره بوده که به‌صورت مشخص در تعداد کثیری از آن‌ها آبزی‌پروری انجام می‌شود که در تولید گوشت سفید نیز تأثیر به‌سزایی دارد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان به برخی از چالش‌های موجود در این حوزه اشاره کرد و گفت: کمبود اعتبارات، عدم همخوانی اعتبارات تخصیصی با حجم پروژه‌های موجود در برخی از شهرستان‌ها، محدودیت در تعداد تولیدکنندگانی که در تولید، ضوابط و شرایط استاندارد ملی را رعایت می‌کنند، عدم اجرای کامل و صحیح حفاظ استاندارد در اطراف استخر و اجرای تابلو‌های هشداردهنده، از سوی بهره‌برداران برخی از این چالش‌ها است.

منبع : فارس

انتهای پیام / م

آبیاری نوین  را مصرف بهینه در طول دوره کشت محصول و هدفمند شدن عمل آبیاری مزرعه عنوان کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.