معاون کل وزارت بهداشت نسبت به خبر یورو نیوز درباره رتبه ایران در میزان مصرف الکل در جهان، واکنش نشان داد.

واکنش وزارت بهداشت به خبر یوروز نیوز درباره رتبه نهم مصرف الکل ایران در جهانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  روز گذشته خبری در رسانه‌ها به نقل از پایگاه خبری یورو نیوز درباره میزان مصرف الکل ایران بر مبنای گزارش سازمان بهداشت جهانی منتشر شد، در این گزارش این پایگاه خبری مدعی شده بود که ایران رتبه نهم مصرف الکل در دنیا را داراست.

این خبر مخدوش؛ حاصل نتیجه گیری غلط نویسنده بوده که از گزارش سازمان بهداشت، اخباری مخدوش و نادرست منتشر کرده است. در گزارش سازمان بهداشت جهانی آمار و رتبه بندی در مورد میزان مصرف الکل در کشور‌ها ذکر نشده و مشخص نیست نویسنده با چه قصد و نیتی گزارش این چنین منتشر کرده است.

از طرفی باید توجه داشت که متاسفانه رسانه‌های داخلی به غلط و بدون توجه به درستی خبر آن را باز نشر دادند که این خبر کذب و مخدوش واکنش مسئولان وزارت بهداشت را به دنبال داشت.

رتبه مصرف الکل ایران در بین کشورهای جهان

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان با اشاره به خبر یوروز نیوز درباره رتبه نهم ایران در جهان در میزان مصرف الکل گفت: شیوع مصرف الکل در ایران یا میزان الکل مصرفی نسبت به کشور‌های دیگر بسیار پایین بوده و طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی رتبه ایران در بین ۱۸۹ کشور ۱۷۳ است.

او با اشاره به سرانه مصرف الکل در ایران تصریح کرد: بر طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی سرانه مصرف الکل یا همان مقدار مصرف به ازای هر نفر (جمعیت کل یا مصرف کنندگان) رتبه ایران در بین کشور‌های جهان بسیار پایین و در دنیا ۱۷۱ است.

آمار وابستگی به الکل مصرف کنندگان ایران در جهان

حریرچی با بیان اینکه میزان شیوع یا درصد وابستگی به الکل و مصرف مخاطره آمیز در این حوزه از شاخص‌های مهمی است که مطرح می‌شود، گفت: ایران در میزان شیوع یا درصد وابستگی به الکل و مصرف مخاطره آمیز آن در بین کشور‌های جهان رتبه بسیار پایینی دارد و از بین ۱۸۹ کشور دنیا رتبه ۱۸۰ دنیا را داریم.

معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: در حوزه مصرف الکل، عددی به عنوان سرانه مصرف الکل در افراد وابسته شدید به الکل و مصرف کننده مخاطره آمیز مطرح می‌شود که سازمان بهداشت جهانی در این زمینه رتبه‌ای اعلام نکرده است.

حریرچی گفت: البته در این حوزه باید به دو موضوع مهم توجه کرد، یکی اینکه میزان شیوع مصرف الکل در سال‌های اخیر در کشور افزایش یافته و دیگر اینکه میزان شیوع مصرف مواد مخدر در کشور بالا است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار