مسجدی با اشاره به آمار بالای مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر گفت: خودمراقبتی تاثیر بسزایی در کاهش این آمار دارد.

خود مراقبتیبه گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا مسجدی عضو انجمن بین‌المللی ضد دخانیات در هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره ملی خودمراقبتی و آموزش بیمار همزمان با روز جهانی خودمراقبتی اظهار کرد: خودمراقبتی موضوعی فردی است و اگر هر کدام از ما نسبت به مسائل بهداشتی و موارد پیشگیری آگاهی داشته باشیم، می‌توانیم به کاهش بیماری‌ها و کاهش بار مالی خود و نهاد‌های بهداشتی کمک کنیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از ما فقط شعار می‌دهیم، ادامه داد: در صحبت کردن از بهداشت و رعایت آن یاد می‌کنیم اما در عمل ضعف بسیاری داریم.،  بررسی‌ها نشان می‌دهد که اولین عامل مرگ و میر در کشور بیماری‌های غیر واگیردار است و پس از آن بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارد و بعد از آن  تصادفات و مشکلات تنفسی جای دارند.

عضو انجمن بین‌المللی ضد دخانیات با اشاره به تاثیر خودمراقبتی در کاهش آمار مرگ‌ومیر‌های ناشی از  بیماری‌های غیر واگیر گفت: عواملی مانند دخانیات، الکل، رژیم غذایی نامناسب، نداشتن فعالیت فیزیکی و آلودگی هوا عوامل خطر خارج از دسترس ماست اما در سایر موارد خود مراقبتی نقش موثری دارد.


بیشتر بخوانید: تاثیرات مصرف دخانیات بر سلامت ریه‌ها


شیوع بالای مصرف دخانیات میان دانشجویان پزشکی

این فوق تخصص ریه به مطالعه‌ای روی دانشجویان  ورودی دانشکده‌های پزشکی اشاره و اظهار کرد:  در سال اول ورود این دانشجویان ۲/۵ درصد دختران و ۴ تا ۶ درصد دانشجویان پسر دخانیات مصرف می‌کنند و پس از ۷ سال و درحالی‌که همه این دانشجویان در دروس خود با مضرات و ضرر‌های دخانیات آشنا می‌شوند این آمار افزایش‌یافته است بر اساس آن بیش از ۲۲ درصد دانشجویان پسر سال آخر و ۱۷ درصد دانشجویان دختر دخانیات و قلیان مصرف می‌کنند.

مسجدی اشاره کرد: تنها سواد سلامت داشتن در بحث خودمراقبتی کافی نیست و اگر این اطلاعات را اجرایی کردیم آن‌وقت می‌توان گفت که در خودمراقبتی درست عمل کرده‌ایم؛ مصرف شکر برای سلامتی ما مضر است، اما متأسفانه مصرف بالای شیرینی‌ها  سلامتی همه ما را تهدید می‌کند.

این فوق تخصص ریه با انتقاد از عملکرد قهوه خانه‌ها در سطح شهر گفت: این موضوع جای تأسف دارد که قهوه‌خانه‌ها از مکان‌های خصوصی به اماکن عمومی تبدیل شوند، زیرا با این موضوع سلامت همه مردم را تهدید می‌کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار