متین نجارزاده گفت:ضعف‌های بسیاری در زمینه معرفی کشورمان به لحاظ گردشگری نجومی نسبت  به کشور‌های اروپایی وجود دارد.

متین نجارزاده فعال گردشگری در زمینه نجوم در گفت و گو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چرایی نادیده شدن گردشگری نجومی با توجه به وجود زیر ساخت‌ها وابنیه‌ ای که براساس نجوم و معماریشان طراحی کرده اند، گفت: کشورمان در دنیا زیاد شناخته شده نیست از این رو گردشگر خارجی کمتر وارد می شود.

وی افزود:گردشگری صنعت پردرآمدی محسوب می‌شود که زیرساخت های زیادی بسیاری در این صنعت مانند پرنده نگری، اکوتوریسم، طبیعت، مذهبی و غذا وجود دارد که یکی از این شاخه‌ها اترو توریسم یا گردشگری نجومی است ودر دنیا یک شاخه نو از گردشگری محسوب می‌شود.

 نجارزاده بیان کرد:برخی از کشور‌ها مانند شیلی در این صنعت پیشرو و سرآمد هستند و کشور‌های دیگر به صورت جسته گریخته مانند کشور‌های خلیج فارس، عمان وکشور‌های اروپایی وآمریکا گردشگرانی را به سوی خودجذب می‌کنند.

وی ادامه داد:یک بحث مهمی که در صنعت گردشگری نجومی وجود دارد آفتابی، مهتابی وصاف بودن آسمان آن کشور است که در کشور‌های اروپایی شاید در کل سال از ۳۶۵ روز سال ۳۰ روز هوای آفتابی وجود داشته باشد در حالیکه در برخی از نقاط کشورمان بیش از ۲۸۰ روز در سال هوای آفتابی داریم.

نجارزاده گفت:اگر ما بخواهیم صنعت گردشگری را توسعه دهیم نیازمند زیر ساخت‌ها وسرمایه گذاری‌ها در برخی از زمینه‌ها وشاخه‌های گردشگری هستیم، اما این شاخه از گردشگری بدون هیچ گونه  سرمایه گذاری فقط باید استفاده واجرا شود.

وی بیان کرد: در کشورمان بنا‌های نجومی بسیاری مانند چغازنبیل، رصد خانه مراغه و چهار طاقی هایی است که در تمام مناطق ایران در کاربریشان اختلاف نظراست و از درگاه‌های این چهار طاقی‌ها طلوع وغروب خورشید در اعتدالین وانقلابین مشهود می‌شده، وجود دارد.

وی افزود:ما برج‌های نجومی مانند برج رادکان در خراسان شمالی داریم همچنین وجود بحث نیم روز در کشور وجود دارد که تا قبل از قرن ۱۸ میلادی مکانی در سیستان بلوچستان وجود داشت که صفر مبدا به دلیل اینکه طول مدت صبح وشبش آن یکی بود مبنای محاسبه قرار گرفت و تمام ساعت‌های کشور‌های جهان براساس این مبدا تنظیم می‌شدند که مکان یابی این اثر توسط ابوریحان بیرونی در کتاب‌های خطی وجود دارد.

نجارزاده بیان کرد:با توجه به وضعیت کشور ما و اینکه انگلستان نسبت به دیگر کشور‌ها پیشرو بود روستایی به نام گرین ویچ را به لحاظ جغرافیایی به عنوان مبدا صفر به جهانیان معرفی کرد.

وی ادامه داد:ایران بنا‌های نجومی، ساعت‌های آفتابی، شاخص‌های ظهر دارد به صورتی که تمام بنا‌های باستانی ما با غروب و طلوع خورشید وپارامتر‌های نجومی تنظیم شده است، مانند میدان نقش جهان، عالی قاپو و نحوه‌ طلوع خورشید به گونه‌ای بوده است که از پشت سر پادشاه آن زمان ظاهر می‌شد.

فعال گردشگری گفت:در چند سال اخیر کشورمان به لحاظ تبلیغاتی که در رسانه ها و شبکه‌های اجتماعی وتشکل‌های مردم نهاد انجام شده است کم کم صنعت گردشگری نجومی عمومیت پیدا کرده است به طوریکه شما به هر شهری از استان‌های کشور حتی شهر‌های کوچک سفر کنید انجمن‌های نجوم گردشگری فعالیت دارند و مردم نیز استقبال خوبی کردند.

وی گفت:ضعف‌های بسیاری در زمینه معرفی کشورمان به لحاظ گردشگری نجومی نسبت  به کشور‌های اروپایی وجود دارد، اینکه در دفترچه وپکیج‌هایی که در دست تمام گردشگران خارجی وجود دارد این سوال پیش می آید که آیا چغازنبیل با کارکرد ستاره شناسی به قدر کافی معرفی شده است؟

نجارزاده گفت:در کتاب‌های راهنمای سفر گردشگران خارجی فقط به شهر‌های طلایی مانند اصفهان، شیراز ویزد اشاره شده است یعنی هر توریستی که وارد کشور می‌شود بیشتر وارد این شهر‌ها می‌شود و شهر‌های شمالی کشور ویا مناطق دیگر پا نمی‌گذارد البته توریست‌های اعراب خلیج فارس بعد از زیارت قم ومشهد به سمت مناطق شمالی کشور می‌روند که البته با وضعیت موجود کشور، این توریست‌ها چالش‌ها را پر می‌کنند و اقتصادگردشگری ما را می‌گردانند.

وی گفت:برای جذب کردن توریست‌های کشور‌های اروپایی باید در کتابچه‌های تور‌های گردشگری اصلاحاتی انجام شود، باید در سایت ها به معرفی هرچه بیشتر ابنیه هایمان بپردازیم که این کار نیازمند یک کار رسانه‌ای ومستند سازی است.

نجارزاده گفت:مجموعه‌های داخلی و آژانس‌های گردشگری که مسئول نوشتن راهنما و کتابچه سفر گردشگران خارجی هستند باید به معرفی چغازنبیل و دیگر معماری‌هایی که براساس پارامتر‌های نجومی طراحی وساخته شده است معرفی واضافه کند، اگر رسانه‌ها وشبکه‌های اجتماعی به صورت فعالانه ودوزبانه در این مورد اقدام کند خود توریست خواستار این می‌شود که به دیگر شهر‌های کشورمان سفر کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.