شناسایی توان و ظرفیت‌های مردمی در راستای برطرف کردن فقر و محرومیت‌ها در جامعه حائز اهمیت است و یکی از مکان هایی که زمینه‌ی مشارکت مردم در امور خیریه را فراهم کرده مراکز نیکوکاری اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مراکز نیکوکاری با شناسایی خیران و  دیگر نیازمندان با احسان و نیکوکاری برای برطرف کردن محرومیت‌ها حرکت می‌کنند.

این مراکز با هدف نهادینه سازی فرهنگ احسان و نیکوکاری به صورت محله محور، شناسایی خیران و نیازمندان واقعی محله و ارائه خدمت به نیازمندان از طریق کمک‌های مردمی در محل سکونت و گسترش ارتباطات بین مردم در محله آغاز به کار کردند تا امکان فعالیت داوطلبانه مردمی برای خدمت رسانی به نیازمندان را فراهم کنند.

مراکز نیکوکاری زمینه ساز مشارکت مردم در امور خیریه

فعالیت ۱۳۴ مرکز نیکوکاری در سراسر استان کرمان

حسین شعبانی، رییس اداره هماهنگی موسسات خیریه و تشکل‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان در گفت و گو به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  با اشاره به اینکه تاکنون ۱۳۴ مرکز نیکوکاری در سراسر استان کرمان برای کمک به نیازمندان واقعی هر محله ایجاد شده است، گفت: از این تعداد، حدود ۲۵ مرکز در خود شهر کرمان فعالیت می‌کند.

او افزود: در ۵ ماهه نخست امسال ۲۰۱ میلیارد و ۵۶۵ میلیون و ۲۴۹ هزار و ۳۹ ریال درآمد مراکز نیکوکاری بوده است که در بین نیازمندان هر محله توزیع شده است.

شعبانی تصریح کرد: این مراکز در کنار کارکرد مساجد ایجاد شده اند و واگذاری کار مردم به خود مردم است و در حقیقت مردم وارد میدان می‌شوند و به این طریق نیازمندان واقعی هر محله شناسایی می‌کنند.

او از دیگر اهداف راه اندازی مراکز نیکوکاری را استفاده ار ظرفیت خود مردم به سمت توانمندی اقشار نیازمند عنوان کرد و بیان داشت: ما به دنبال این هستیم در مراکز نیکوکاری از وجود نیرو‌های افتخاری و متخصص برای پیشبرد کار‌های نیازمندان بهره‌مند شویم.

شعبانی گفت: ارائه خدمات آموزشی، مشاوره ای، فرهنگی در کنار خدمات حمایتی و استفاده از ظرفیت مردم و خیران در کمک به نیازمندان از جمله برنامه‌های مراکز نیکوکاری است.

او با بیان اینکه کمیته امداد با هدف واگذاری کار مردم به خود مردم مراکز نیکوکاری را ایجادکرده است، افزود: از طریق این مراکز خانوار‌های نیازمند شناسایی و با دریافت کمک‌های نقدی و غیر نقدی نسبت به رفع مشکلات آن‌ها اقدام می‌شود.

رییس اداره هماهنگی موسسات خیریه و تشکل‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی( ره )استان کرمان به سرفصل‌های ارائه خدمات توسط مراکز نیکوکاری اشاره کرد و گفت: مراکز نیکوکاری در زمینه‌های مسکن، اشتغال و حوزه‌های فرهنگی، درمان و معیشت به نیازمندان خدمات ارائه می‌کنند.

مراکز نیکوکاری زمینه ساز مشارکت مردم در امور خیریه

محور اساسی فعالیت‌های مرکز نیکوکاری کمک به محرومان است

شعبانی تصریح کرد: نیکوکاران و خیران هر محله و منطقه با ارائه کمک‌های نقدی و غیر نقدی در رفع محرومیت نیازمندان محل و منطقه خودشان تلاش می‌کنند.

شعبانی بیان داشت: تأمین کمک معیشت، ارائه خدمات فرهنگی و کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان، بهداشت و درمان، ساخت و تعمیر مسکن و جذب مشارکت‌های خیران محله برای نیازمندان همین محله پنج محور اساسی فعالیت‌های این مرکز نیکوکاری است.

او گفت: توسعه مراکز نیکوکاری در سال‌های اخیر به عنوان پل ارتباطی میان نیازمندان و کمیته امداد مدنظر بوده است.

شعبانی با اشاره به اینکه با ایجاد مراکز نیکوکاری کارکرد‌های مساجد نیز تقویت می‌شود، افزود: در مراکز نیکوکاری از تخصص افراد نیکوکار مراجعه کننده استفاده می‌کنیم.

او تصریح کرد: احیای فرهنگ انفاق و نوع دوستی در بین مردم و توسعه روح انفاق به منظور کاهش نابرابری‌های اجتماعی از دیگر اهداف مراکز نیکوکاری است.

شعبانی تصریح کرد:حل مشکلات محله و توانمند سازی محله‌ها نیز از اهداف دیگر این مراکز است.

مراکز نیکوکاری زمینه ساز مشارکت مردم در امور خیریه

وجود ۵۵۰ حامی و ۷۰۰ مددجو در مرکز نیکوکاری مسجدالنبی کرمان

مرکز نیکوکاری مردمی مسجد النبی کرمان یکی از این مراکز نیکوکاری محله است که طی سال‌های اخیر خدمات خوبی در اختیار مددجویان خود گذاشته است.

محمد حسین فرحانی رییس هیات مدیره مرکز نیکوکاری مردمی مسجد النبی کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  با اشاره به اینکه در این مراکز خیرین به شکل‌های مختلفی به مردم کمک می‌کنند، گفت: کمک جهیزیه، درمان، مسکن، امور دانشجویی و دانش آموزی، ارزاق، سبد کالا و پوشاک از جمله کمک‌هایی است که در این مراکز به نیازمندان و فقرای هر محله می‌شود.

او افزود: در این مرکز ۵۵۰ حامی داریم که ماهیانه ۳۰ هزار تا ۱۰۰ هزار تومان به حساب مددجویان واریز می‌کنند.

فرحانی تصریح کرد: در این مرکز نزدیک به ۷۰۰ مددجو تحت پوشش هستند که به آن‌ها خدمات ارائه می‌شود.

او ییان داشت: در این مرکز به اقشار مختلف از جمله بهزیستی، خانواده‌های بدسرپرست، بی سرپرست، زندانیان، بیماران عام و خاص کمک می‌کنیم.

فرحانی گفت: ۲۵۶ دانش آموز و ۱۷ دانشجو تحت پوشش این مرکزند که تمام لوازم التحریر، کفش، پوشاک و منابع مالی آن‌ها از طریق این مراکز تهیه می‌شود.

او تصریح کرد: ۱۵ نیرو در این مرکز حضوردارند که به صورت افتخاری کار می‌کنند.

فرحانی گفت: در بحث گوشت قربانی، عقیقه و جشن عاطفه‌ها؛ جشن نیکوکاری نیز پایگاه‌هایی در سطح شهر برپا می‌کنیم و جمع آوری کمک‌ها و نذورات انجام می‌شود.

او ازمسئولان خواست یک سامانه در سراسر استان برای این مراکز راه اندازی کنند تا از طریق آن بتوان نیازمندان را شناسایی کرد، چرا که بعضی از این نیازمندان از چند جا خدمات می‌گیرند و همین امر سبب می‌شود، حق بعض از افراد نیازمند ضایع شود.

دستان خیران همچنان پر توان باری را از روی دوش جامعه بر می دارد گاهی هدفمند شدن این کمک ها می تواند مشکلات بیشتری را رفع کند و کمک به نیازمندان واقعی با رونق بیشتری انجام شود.

گزارش از آذر عسکرپور

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
موسی فرزند محمد رضا سارانی نیاز به کمک دارم
۱۸:۰۸ ۲۳ مرداد ۱۳۹۹
من و همسرم معصومه برومند نیا نیاز به کمک داریم اول خداوند بعدشماما تازه ازدواج کردیم خانه ما را دزد برد کاملا جارو زد