فیروزی گفت: برای ارائه خدمات هرچه بهتر به شهروندان تهرانی در ایام محرم، نیرو‌های پاکبان در اطراف تکایا و هیئات مذهبی مستقر شده‌اند.

افزایش تولید پسماند در ایام محرم/ آماده باش پاکبان‌ها در روزهای پایانی دهه اول محرمشهرام فیروزی مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در توضیح جزئیات فعالیت و آماده باش نیرو‌های خدمات شهری (پاکبان) در ایام سوگواری امام حسین (ع) گفت: امسال نیز مانند سنوات گذشته شهرداری تهران در ایام و شب‌های پایانی دهه اول محرم نیرو‌های خدمات شهری خود (پاکبان‌ها) را به حالت آماده باش درمی‌آورد.

مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران افزود: نیرو‌های پاکبان به صورت دائم در اطراف تکایا، حسینیه‌ها و مساجد حضور دارند و کار خدمت‌رسانی به شهروندان (جمع آوری پسماند) را انجام می‌دهند.

فیروزی با اشاره به برگزاری جلسه‌های هماهنگی در بین مناطق ۲۲ گانه پایتخت گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته در بین مناطق ۲۲ گانه کلاس‌هایی برگزار شد که در این کلاس‌ها به متولیان و مسئولان هیئات مذهبی توضیحات و آموزش‌هایی در حوزه نحوه مدیریت پسماند، جمع‌آوری و جای‌گذاری مخازن پسماند ارائه شد و در این کلاس‌ها تأکید شد که کمتر از ظروف یکبار مصرف با پایه پلاستیک استفاده شود، زیرا حرارت نوشیدنی‌های گرمی مانند شیر و چای موادی تولید می‌کند که موجب بروز سرطان می‌شود.

او تأکید کرد: خواسته ما از متولیان هیئات و تکایای مذهبی این است هرچه به روز‌های پایانی دهه اول محرم نزدیک می‌شویم و شکل نذورات به سمت غذا تغییر می‌کند، به جای استفاده از ظروف فومی که قابلیت تجزیه در طبیعت را ندارند، از ظروف آلومینیومی استفاده کنند.

مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به وظیفه پاکبان‌ها در ایام محرم گفت: با استقرار پاکبان‌ها در اطراف هیئات مذهبی کار رفت و روب معابر پس از پایان مراسمات مذهبی آغاز و تا صبح فردا ادامه پیدا می‌کند تا شهروندان برای روز بعد شاهد آلودگی محیطی در شهر نباشند.


بیشتر بخوانید: بزرگترین مشکل پسماند، نبود احساس مسئولیت در بین مردم است/ تنها ۲۰ درصد پسماند‌های خشک ارزشمند هستند 


فیروزی درباره ساعت کار پاکبان‌ها تصریح کرد: ساعت کار پاکبان‌ها در ایام عزاداری دهه اول محرم به معاونان خدمات شهری مناطق ابلاغ شده و شهرداری مناطق موظف هستند که در ساعت تعیین شده نیرو‌های خود را به حالت آماده باش نگه‌دارند.

او در پاسخ به این سوال که آیا آماری از افزایش تولید پسماند در ایام محرم نسبت به ماه گذشته وجود دارد یا خیر؟ گفت: ما میزان آمار پسماند را به صورت ماهیانه محاسبه می‌کنیم و اینگونه نیست که بخواهیم امروز اعلام کنیم که در ۴ روز گذشته ماه محرم میزان تولید پسماند افزایش پیدا کرده است یا خیر، زیرا آمار تناژ تولید پسماند به صورت ماهیانه ارائه می‌شود و اگر بخواهیم آماری از میزان افزایش پسماند در ایام ماه محرم اعلام کنیم، باید تا انتهای شهریور ماه صبر کنیم و در آن زمان میزان تولید پسماند را در شهریور ماه نسبت به مرداد مقایسه کنیم.

مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تصریح کرد: پیش‌بینی من این است که به دلیل افزایش قیمت خاربار میزان تولید پسماند در ماه محرم هم با کاهش مواجه باشد.

فیروزی در پاسخ به این سوال که برای حذف ظروف یکبار مصرف با پایه پلاستیک از فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌هایی مانند عطر سیب، رایزنی‌های لازم صورت نگرفته است، تصریح کرد: رایزنی برای حذف ظروف یکبار مصرف با پایه پلاستیک از فروشگاه‌های عرضه کننده اقلام هیئات نیاز به رایزنی‌های بین حوزه‌ای دارد که تا به امروز این ارتباط برقرار نشده است.

او ادامه داد: برای دستیابی به این هدف باید یک ماه مانده به آغاز محرم دستگاه‌های مسئول و ذی‌ربط با برگزاری جلسات بین حوزه‌ای آمادگی خود را برای حذف ظروف یکبار مصرف با پایه پلاستیک اعلام کنند، اما باید به این نکته توجه داشت که تفاوت ریالی ظروف با پایه گیاهی و آلومینیومی گاهی ۵ تا ۶ برابر ظروف یکبار مصرف با پایه پلاستیک و فوم است.

مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تأکید کرد: اگر زیرساخت‌ها کامل شود و همکاری بین دستگاهی برقرار شود، آنگاه قادر به جمع‌بندی خواهیم بود و برای حذف ظروف یکبار مصرف با پایه پلاستیک اقدام مناسبی انجام خواهیم داد.

انتهای پیام/

تناژ تولید پسماند به‌صورت ماهیانه حساب می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.