شهردار تهران از آمادگی مدیریت شهری برای همکاری با پایتخت‌های اروپایی در حوزه ترافیک و آلودگی هوا خبر داد.

حناچی گفت: ۴۰ درصد از آلاینده‌های تهران مربوط به خودرو‌های شخصی است که عمدتا تک سرنشین هستند و رسیدگی به این موضوع نقطه هدف ماست.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پیروز حناچی شهردار تهران شب گذشته در رأس هیاتی به دعوت «لی یونگ» مدیر کل یونیدو و همتای اتریشی خود «مایکل لودویگ» وارد وین شد. ملاقات شهردار تهران با برخی همتایان از کشور‌های دیگر و ملاقات‌های تخصصی اعضای هیات با بخش‌های مختلف یونیدو نیز در دستورکار قرار دارد. همچنین، شهردار تهران براساس دعوتی که از سوی شهردار وین صورت گرفته است، با وی و برخی مسئولان محلی شهر وین نیز دیدار خواهد داشت.

در این سفر حناچی بازدید‌هایی را از مهم‌ترین پروژه‌های مدیریت شهری وین در حوزه شهر هوشمند، مدیریت پسماند، سیستم‌های امداد و نجات و آتش نشانی شهر و سیستم‌های حمل و نقل عمومی انجام خواهد داد.

شهردار تهران در حاشیه سفر به وین گفت: اروپایی‌ها در کارکردن با شهرداری‌ها نسبت به کار کردن با دولت‌ها راحت‌تر هستند و ما می‌خواهیم از این فرصت استفاده کنیم.

وی افزود: ما در بسیاری از زمینه‌ها به خصوص در زمینه پسماند و چالش‌هایی که در سطح شهر تهران است مانند ترافیک و آلودگی نیازمند استفاده از تجربیات هستیم. به طور مثال، در مترو تهران و اتصال آن به مترو‌های شهر‌های دیگر مانند پردیس، پرند و هشتگرد تجربیات خوبی داریم، اما در خصوص کاهش مصرف انرژی و کاهش مصرف سوخت فسیلی و کم کربن تجربیات بسیار بی بدیلی در وین و برلین وجود دارد که سعی می‌کنیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

حناچی درباره سفر خود به وین گفت: ما برای شرکت در اجلاس یونیدو به اتریش آمدیم و موضوع این گردهمایی، هوشمندسازی و فناوری‌های نوین به مثابه پلی برای شهر‌ها است، به این معنا که موضوع شهر هوشمند، تحول عظیمی را در شهر‌ها به وجود آورده است.

وی افزود: وین شهری است که به واسطه همین تحول برای چندمین سال پیاپی در جهان رتبه اول را به خود اختصاص داده و ما هم در تهران خوشبختانه در این زمینه زیرساخت‌های خوبی داریم؛ به این معنا که یکی از مزیت‌های ما نیرو‌های تحصیل کرده و جوانی است که در این زمینه‌ها فعال هستند.

حناچی عنوان کرد: ما تلاش کردیم در شهرداری تهران بازار تدوین شده و خوبی را برای جوانان فراهم و فضای کسب و کار را آماده کنیم. علی‌رغم همه مشکلاتی که وجود دارد جهت گیری عمومی این است که در بحران‌ها و مشکلاتی که در شهر تهران پیش رو داریم، از این ظرفیت از جمله در حوزه پسماند، ترافیک و آلودگی هوا استفاده کنیم.

حناچی درباره سفر خود به برلین که در روز‌های آینده انجام می‌شود نیز گفت: این شهر بعد از فروریختن دیوار برلین و انتخاب به عنوان پایتخت آلمان، تحولات زیادی را هم در حوزه گردشگری و هم در حوزه‌های اقتصادی پشت سر گذاشته است.

وی تصریح کرد: این شهر در حوزه‌های پسماند، آلودگی، استفاده از تجربیات در حوزه دوچرخه و کاهش مصرف انرژی و سوخت‌های فسیلی تجربیات بسیار غنی دارد. در واقع، می‌توان آلمان را به عنوان یکی از کشور‌های پرچم دار در کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی نام برد.


بیشتر بخوانید: خودرو‌های فاقد معاینه فنی زیر ذره‌بین دوربین خودرو‌های سامانه سیار آزمون آلایندگی پلیس


خودروهای شخصی عامل ۴۰ درصد آلایندگی هوای تهران

شهردار تهران سپس گفت: نسل اول صنایع در کشور ما توسط آلمانی‌ها کار شده و بسیاری از این صنایع دیگر تولید نمی‌شوند. آلمانی‌ها به این موضوع بسیار علاقه‌مند بوده که آثار خود را در خارج از کشور حفظ کنند و ما هم می‌خواهیم آن‌ها را که میراث صنعتی هستند، حفظ کنیم. به همین دلیل در حال انجام گفتگو هستیم تا بتوانیم در مورد صنایعی که داخل ایران داریم و بسیاری از آن‌ها در تهران و اطراف آن قرار دارد با طرف آلمانی همکاری کنیم.

حناچی در پاسخ به سوالی درباره آلودگی شهر تهران و بحران اقلیمی هم عنوان کرد: اگر مسئولان ما موضوع آلودگی هوا را امسال هم جدی نگیرند، سال بعد مجبور می‌شوند که جدی بگیرند.

وی افزود: توسعه جزایر گرمایشی در کلانشهر‌ها یک اصل است که علت آن تمرکز و تولید آلاینده‌های ناشی از تمرکز است. حتی اگر نتوانیم در مورد تمرکز کاری کنیم می‌توانیم در مورد آلاینده‌ها اقداماتی را انجام دهیم. به طور مثال، می‌توانیم خودرو‌ها را به خودرو‌های برقی تبدیل کنیم، از سوخت‌های فسیلی کمتر استفاده کنیم و توسعه دوچرخه، مترو و پیاده راه سازی را پیگیری کنیم. این‌ها مسیر‌هایی هستند که حتی اگر امروز نیاز به آن‌ها را حس نکنیم در آینده شرایط زندگی ما را مجبور خواهد کرد به این سمت حرکت کنیم.

شهردار تهران گفت: ما تلاش کردیم راه‌های کم هزینه تری را مطرح کنیم. عادت کردیم برای حل مشکلاتمان به دنبال «سوپر من» باشیم، اما این سوپر من هیچ وقت نخواهد آمد و تمام این مشکلات با دادن اطلاعات و کمک خواستن از سرمایه‌های اجتماعی مردم و افرادی که روی مردم تاثیر گذار هستند، امکان پذیر هست.

حناچی عنوان کرد: ۴۰ درصد از آلاینده‌های تهران مربوط به خودرو‌های شخصی است که عمدتا تک سرنشین هستند و رسیدگی به این موضوع نقطه هدف ماست.

وی افزود: در حال حاضر ۲ میلیون سفر درون شهری با مترو پوشش داده می‌شود که نقطه هدف ما ۶.۵ میلیون سفر است. برای رسیدن به این هدف باید مشکلاتی که در مسیر است را برطرف کنیم.

شهردار تهران تصریح کرد: این امر جز با همکاری مردم میسر نیست؛ به این معنی که منتظر سوپر من و یا سیمرغ نباید باشیم و بیاییم خودمان به خودمان کمک کنیم. در تمام دنیا هم مثل آمستردام مردم تصمیم گرفتند که بیشتر از دوچرخه استفاده کنند. البته در تهران در مسیر‌های طولانی نمی‌توان از دوچرخه استفاده کرد، اما برای مسیر‌های کوتاه و محلی می‌توان از دوچرخه استفاده کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار