بنی عامری گفت: امسال با احداث ۵ هزار و ۸۰۵ هکتار گلخانه جدید، سطح گلخانه‌های کشور به بیش از ۲۰ هزار هکتار می‌رسد.

احداث ۵ هزار و ۸۰۵ هکتار گلخانه تا پایان سال/جلوگیری از خروج ۵۰۰ میلیون دلار ارز با تولید میوه‌های گرمسیریولی اله بنی عامری مجری طرح ملی توسعه گلخانه‌ها در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پیش بینی سطح گلخانه‌های کشور اظهار کرد: برنامه ریزی شده تا طی  ۱۰ سال، گلخانه ها به سطح ۴۸ هزار و ۳۵۵ هکتار برسد ، این رشد پلکانی  از حدود ۱۲۰۰ هکتار در سال اول پایه شروع می شود و تا ۸ هزار هکتار در سال پایانی ادامه می یابد.

وی با اشاره به اینکه امسال در سال چهارم برنامه قرار داریم، افزود: طرح توسعه گلخانه‌ها از سال ۹۵ آغاز و تا افق ۱۴۰۴ در کشور ادامه دارد که با احتساب سال پایه مجموع سطح گلخانه‌ها تا پایان برنامه به ۵۸ هزار هکتار می‌رسد.

بنی عامری متوسط توسعه طرح گلخانه در سه سال اخیر را ۹۳ درصد اعلام کرد و افزود:تا حدودی از برنامه عقب هستیم که امیدواریم این مساله امسال جبران شود.

این مقام مسئول ادامه داد: امسال در نظر داریم ۵ هزار و ۸۰۵ هکتار گلخانه در کشور احداث کنیم که در صورت تحقق این امر سطح گلخانه‌های کشور به بیش از ۲۰ هزار هکتار می‌رسد.

وی درباره مقایسه سازه‌های گلخانه‌های کشور با کشور‌های توسعه یافته بیان کرد: طی پنج سال اخیر تحولی عظیم در گلخانه‌ها به ویژه مسائل سازه و تاسیسات اتفاق افتاده است به طوریکه ۱۰۰ درصد سازه‌های گالوانیزه و فلزی در داخل تولید می‌شود و دیگر نیازی به واردات نداریم.


بیشتر بخوانید: کیفیت گلخانه‌های جدید کشور همتراز با کشورهای اروپایی است/ ضرورت اصلاح ۱۹ درصد سازه‌های گلخانه‌ای


بنی عامری با اشاره به اینکه خطوط کارخانه‌های ساخت سازه گلخانه‌های شیشه‌ای در کشور راه اندازی شده است، بیان کرد: هم اکنون در حال ساخت نمونه پایلوت آن هستیم که تصور می‌شود تا پایان سال نهایی شود.

وی با اشاره به سهم تولید محصولات گلخانه‌ای در کشور گفت: ۶۰ تا ۶۵ درصد تولید محصولات گلخانه‌ای به خیار و مابقی به کشت محصولاتی نظیر گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل و کاهو اختصاص دارد و گروه دوم به گیاهان زینتی که عمدتا رز، شاخه بریده، گیاهان آپارتمانی، درختچه‌ها و گیاهان نشا فصلی مربوط می‌شود.

بنی عامری از تولید لیموترش در واحدهای گلخانه ای شمال کشور خبر داد و افزود: اگرچه تولید لیموترش حدود یکسال است که  در کشور آغاز شده و به سرعت در حال رشد است؛ اما هنوز آمار نهایی میزان سطح زیرکشت آن را نداریم.

صادرات محصولات گلخانه ای به ۱۰ میلیون تن می رسد

مجری ملی طرح توسعه گلخانه‌ها با اشاره به اینکه ۳ گروه محصول سبزی، میوه و گیاهان زینتی در گلخانه تولید می‌شود، بیان کرد: بالای ۱۰۰ تا ۱۵۰ محصول در فضای گلخانه تولید می‌شود که بدین ترتیب مجموع تولید میوه به ۳ میلیون تن و شاخه گل به چند میلیارد می‌رسد.

 این مقام مسئول میزان کنونی تولید محصولات گلخانه ای را حدود ۳ میلیون تن اعلام کرد و گفت:در پایان برنامه میزان تولید محصولات گلخانه ای به ۲۲ میلیون تن می رسد که قرار است ۱۰ میلیون تن آن  به بازارهای هدف صادر شود.

وی ادامه داد: هم اکنون ارزش صادرات محصولات گلخانه ای حدود ۵۰۰ میلیون دلار است و پیش بینی می شود این رقم امسال به یک میلیارد دلار برسد.  

بنی عامری،  عمده کشورهای همسایه از جمله کردستان عراق، کشورهای آسیای میانه، روسیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و افغانستان را مشتری تولید محصولات گلخانه ای کشور اعلام کرد.

 تولید میوه های گرمسیری در فضای گلخانه امری مهم در بی نیازی از واردات موز/بهره وری ۱۰ تا ۱۲ درصدی آب در فضای گلخانه نسبت به آزاد

مجری طرح ملی توسعه گلخانه ها با اشاره به اینکه تولید میوه‌های گرمسیری طبق برنامه باید از سال آینده در جنوب کشور آغاز شود، اظهار کرد: تولید میوه‌های گرمسیری عمدتا در چابهار است که طبق برنامه تولید میوه‌های نظیر موز، آناناس و انبه از سال آینده شروع می‌شود.

به گفته وی، با وجود آنکه تولید میوه‌های گرمسیری در جنوب مستلزم زیرساخت‌هایی نظیر جاده، برق و آب شیرین کن و.. است، از مسئولان تقاضا داریم که همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند تا هر چه سریع‌تر این طرح اجرا شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در منطقه چابهار ۵ هزار هکتار برای تولید آووکادو، موز، آناناس، انبه و سایر میوه‌های گرمسیری در نظر گرفته شده است.

بنی عامری با اشاره به اینکه توسعه واحد‌های گلخانه‌های در تمامی استان‌ها در حال انجام است، بیان کرد: با توجه به بهره وری منابع آب، افزایش تولید و جلوگیری از تلفات و تبخیر آب و فرونشست آب توسعه گلخانه‌ها در تمامی استان‌ها در دستور کار قرار گرفته است چرا که به ازای تولید یک کیلوگرم محصول در فضای باز حداقل ۱۰ تا ۱۲ برابر فضای گلخانه آب مصرف می‌کند، ضمن آنکه بسته به منطقه حداقل ۸۰ تا ۹۰ درصد از تلفات آب جلوگیری می‌شود.

وی درباره اینکه میزان مصرف آب در واحدهای گلخانه نسبت به فضای باز چند درصد کاهش می یابد، بیان کرد: گلخانه تا ۱۰ برابر نسبت به فضای باز، بهره وری بالاتری در زمینه آب دارد. به عنوان مثال  تولید یک کیلوگرم گوجه فرنگی در فضای باز  ۲۵۰ لیتر آب مصرف می کند، در حالیکه تولید این میزان گوجه فرنگی در فضای گلخانه تنها ۴۰ لیتر آب مصرف کند و گاهی این رقم  با استفاده از تکنولوژی های مربوط  تا ۱۰ لیتر کاهش می یابد.

مجری طرح توسعه گلخانه‌ها با اشاره به اینکه سالانه ۷۰۰ هزارتن موز با ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون دلار وارد می‌شود، بیان کرد: براین اساس امیدوارم با کمک مسئولان ذی ربط تولید میوه‌های گرمسیری در حدود ۱۹ هزار هکتار در جنوب سیستان و بلوچستان سواحل مکران آغاز شود تا از واردات بی نیاز می‌شویم.

وی در پایان تصریح کرد: تولید میوه‌های گرمسیری در جنوب سیستان و بلوچستان رقمی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد چرا که آب شیرین کن سرمایه بر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار