محققان به نانوالیاف‌هایی دست‌ یافتند که آلاینده‌های رنگی سمی را از فاضلاب حذف می‌کنند.

 
استفاده از نانوالیاف در حذف آلاینده‌های رنگی سمی فاضلاب‌هابه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، از بین بردن ترکیبات رنگی یکی از دشوارترین کار‌هایی است که تصفیه‌خانه‌های فاضلاب با آن روبرو هستند، زیرا رنگ‌ها و رنگدانه‌ها به راحتی تجزیه بیولوژیکی نمی‌شوند. همچنین آن‌ها یکی از مهمترین تهدیدات برای اکوسیستم انسانی هستند.

از این رو، تیمی از محققان دانشگاه فناوری تگزاس که در زمینه منسوجات پیشرفته کار می‌کنند، روش جدیدی برای حذف آلاینده‌های سمی رنگ از فاضلاب پیدا کرده‌اند و رویکرد آن‌ها روش‌های سنتی، ایمن‌تر، ارزان‌تر و آسان‌تر است.

پیش از این، در روند حذف رنگ از اشعه ماوراء بنفش (UV) استفاده می‌کردند، اما این محققان برای حذف رنگ اقدام به فیلتر کردن آب از طریق شبکه‌های مخصوص نانوالیاف و قرار گرفتن آن در معرض نور مرئی (فرایندی بنام "تجزیه نوری) کردند.

بنابر گفته رامکومار پژوهشگر این طرح، دلایل مختلفی برای برتری استفاده از نور مرئی نسبت به اشعه UV وجود دارد از جمله اینکه پس از اتمام فرآیند حذف آلودگی، کامپوزیت می‌تواند به راحتی از آب خارج شود بدون اینکه باقی مانده‌های مضر زیادی باقی بگذارد. به علاوه، این روش کارآمد است و حدف رنگ در صنعت با این فناوری اقتصادی است.

نتایج این پژوهش در مجله آنلاین Particle & Particle Systems Characterization منتشر شده است.

انتهای پیام/
 

جدیدترین روش برای حذف آلاینده‌های رنگی سمی فاضلاب‌ها

برچسب ها: فناوری ، اخبار علمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار