محققان به فناوری سریع و کم هزینه برای شناسایی نوروویروس‌های کشنده دست یافتند.

استفاده از تلفن هوشمند برای شناسایی یک ویروس کشندهبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، نورو ویروس‌ها میکروب‌های بسیار عفونی هستند . این ویروس‌ها می‌تواند از طریق آب به سرعت منتشر شوند؛ طبق آمار این ویروس ها سالانه حدود ۲۰۰ هزار کشته در سطح جهان قربانی می‌گیرد.
 
فقط ۱۰ ذره از این ویروس‌ها می‌تواند باعث بیماری در انسان شود؛ بنابراین بررسی سریع این ویروس‌ها برای محافظت از سلامت عمومی ضروری است. با توجه به اهمیت موضوع، تیمی از محققان دانشگاه آریزونا یک روش ساده، قابل حمل و ارزان برای تشخیص میزان حتی بسیار اندک این نورو ویروس‌ها ایجاد کرده اند.

رینولدز رئیس گروه انجمن محیط زیست کالج بهداشت عمومی Mel & Enid Zuckerman، در توضیح این فناوری می‌گوید: دستگاه‌هایی برای کشف نورو ویروس در مقادیر کم از قبل وجود دارند، اما آن‌ها معمولاً به یک آزمایشگاه مجهز به میکروسکوپ، لیزر و طیف سنج نیاز دارند که می‌توانند هزاران دلار قیمت داشته باشند، اما برای شناسایی نورو ویروس در مناطق تجمع آن‌ها مانند چاه‌های آب شهری، این تیم تصمیم گرفت از مواد بسیار ساده تری مانند کاغذ‌هایی به شکل تراشه‌های میکروسیال و تلفن هوشمند استفاده کند.

چانگ دانشجوی دکترای مهندسی بیوسیستم و همکار این طرح گفت: استفاده از کاغذ به‌عنوان بستری برای نگه‌داری نمونه مورد بررسی بسیار ارزان و آسان است و ما می‌توانیم به راحتی این تراشه‌ها را از آن بسازیم. ساختار فیبری کاغذ همچنین اجازه می‌دهد تا مایعات بدون استفاده از سیستم‌های پمپاژ، به طور خودبخود جریان پیدا کند و این فرآیند با اضافه کردن آب آلوده به انتهای یک تراشه میکروسیال کاغذی شروع می‌شود.

به گفته یون محقق گروه مهندسی زیست پزشکی و عضو دیگر این تحقیق، ذرات نوروویروس برای تصویربرداری توسط میکروسکوپ تلفن‌های هوشمند بسیار کوچک هستند. به همین دلیل دانه‌های پلی استایرن فلورسنت کوچک به عنوان کاوشگر به آن اضافه می‌شود.
 
هر دانه پلی استایرن به آنتی بادی علیه نورو ویروس وصل شده است. تعداد زیادی از آنتی بادی‌ها به هر ذره ویروس متصل می‌شوند و به این ترتیب رشته‌ای از مواد فلورسنت را ایجاد می‌کنند تا نشان دهد نورو ویروس در آب نمونه گیری شده وجود دارد. سپس، یک اپلیکیشن هوشمند که محققان ایجاد کرده اند تعداد پیکسل‌های روشن شده در تصویر را برای مشخص کردن تعداد ذرات نورو ویروس موجود در نمونه شمارش می‌کند. یکی دیگر از مزایای تراشه کاغذ این است که از طریق عمل موئینگی، گروه‌های فلوئورسنت متصل به آنتی‌بادی و ویروس در کاغذ پخش می‌شوند و شمارش آن‌ها آسان‌تر می‌شود.
بیشتر بخوانید:  بلایی که انقلاب روبات‌ها بر سر اشتغال مردم می‌آورد
تشخیص این ویروس‌های کشنده بسیار کوچک با این فناوری بسیار ارزان تمام می‌شود و قیمت گران‌ترین جزء در تمام این دستگاه که همان میکروسکوپ گوشی‌های هوشمند است، کمتر از ۵۰ دلار است. همچنین انجام این آزمایش ساده است و برای اجرای آن نیازی به دانشمند یا مهندس بودن نیست و تجزیه و تحلیل به طور خودکار توسط برنامه تلفن‌های هوشمند انجام می‌شود.

این تیم نتایج خود را در ACS Omega، ژورنال رسمی انجمن شیمی آمریکا منتشر کرد و یون در این هفته در نشست و نمایشگاه ملی ACS Fall ۲۰۱۹ در سن دیگو در حال ارائه تحقیقات است.

محققان این تیم امیدوارند که در آینده روش‌هایی برای تشخیص حتی سریعتر عفونت‌های نوروویروس در بیماران در سرتاسر جهان ارائه کنند و بستر نظارت بر گوشی‌های هوشمند خود را برای شناسایی سایر خطرات مانند مواد شیمیایی بالقوه سرطان زا گسترش دهند.
 
انتهای پیام/

نورو ویروس‌ها؛ میکروب‌های عفونی که قربانی می‌گیرد

برچسب ها: فناوری ، اختراع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار