نانوذراتی که به انسان قدرت دید در شب می‌دهد

محققان توانستند نانوذراتی را تولید کنند که هنگام تزریق شدن به چشم، قدرت دید در شب را به ما بدهد.

نانوذراتی که به انسان قدرت دید در شب می‌دهدبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، عینک‌های حجیم دید در شب می‌توانند به سربازان کمک کنند تا در تاریکی همه چیز را به وضوح روز ببینند، اما نانوذرات‌ها می‌توانند شرایط را طوری را تغییر دهند تا با قرارگرفتن در چشم، همان قدرت را به چشمان غیرمسلح ما بدهد.

تیمی از محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ماساچوست قرار است یافته‌های خود را در جلسه انجمن شیمیایی آمریکا در این رابطه ارائه دهند. این تیم گزارش داد که در آزمایشات موشها، پس از اعمال نانوذرات، توانایی این حیوانات برای دیدن نور نزدیک مادون قرمز افزایش یافته است.
بیشتر بخوانید:  ساخت نانو دماسنج‌هایی که دمای داخل سلول را اندازه می‌گیرد
گنگ هان، محقق اصلی پروژه گفت: ما در جهان تنها نور مرئی را می‌بینیم، اما اگر دید نزدیک مادون قرمز داشتیم، می‌توانستیم جهان را به روشی کاملاً جدید ببینیم. ممکن است بدون تجهیزات حجیم دید در شب داشته باشیم. این تیم یک نانوماده ویژه موسوم به (UCNPs) را به چشم موش‌ها تزریق کرد. این نانوذرات، که حاوی عناصر کمیاب erbium و ytterbium هستند، می‌توانند فوتون‌های کم انرژی را از سطح نزدیک مادون قرمز به نور سبز با سطح انرژی بالاتر تبدیل کنند که چشمان پستانداران می‌توانند آن را ببینند.
 
چشم انسان و سایر پستانداران می‌تواند نور بین طول موج ۴۰۰ تا ۷۰۰ نانومتر را تشخیص دهد در حالیکه نور نزدیک مادون قرمز طول موجی بین ۷۵۰ نانومتر و ۱.۴ میکرومتر دارد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: فناوری ، اخبار علمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار