دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه گفت : فاز نخست مجتمع توانمندسازی بهبودیافتگان اعتیاد تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،علی شمشیری دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه با بیان اینکه ظرفیت محدودی برای جمع‌آوری معتادین متجاهر داریم، گفت : علی رغم اینکه ظرفیت اسمی و اعتباری استان حدود ۱۰۰ نفر بود، اما در حال حاضر مرکز ماده ۱۶ تحت پوشش بهزیستی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر را نگهداری می‌کند و شهرداری نیز حدود ۲۰۰ نفر را پوشش داده است.

او گفت : البته ممکن است بخشی از این معتادان متجاهر معتادانی باشد که پس از چندسال اعتیاد به این مرحله رسیده باشند چرا که حداقل ۷ تا ۸ سال طول می‌کشد فرد به این مرحله رسیده باشد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه در خصوص اقداماتی که طی یکسال گذشته برای بحث ساماندهی و جمع آوری معتادان متجاهر از سطح شهر صورت گرفته است، افزود: در قالب شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر پیگیری‌هایی برای اخذ اعتبارات جاری برای افزایش ظرفیت مراکز نگهداری صورت گرفته است و اخیراً نیز طی سفر اخیر دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور به استان کرمانشاه، هزینه نگهداری ۲۰۰ نفر به مجموع اعتبارات جاری استان اضافه شد.

این مسئول گفت: باید ابتدا زیرساخت‌های مورد نیاز در این زمینه را تجهیز کنیم که ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور نیز در این زمینه ۵۰۰ میلیون تومان را برای توسعه و تجهیز و فراهم سازی زیرساخت‌های لازم در استان کمک کرده است.

او گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور علاوه بر کمک ۵۰۰ میلیون تومانی برای توسعه و تجهیز زیرساخت‌های لازم تقبل کرد که به محض آماده سازی این زیرساخت‌ها اعتبارات جاری برای ۲۰۰ نفر در حوزه ساماندهی معتادان متجاهر و برای هزینه‌های روزمره این افراد در استان کرمانشاه را اختصاص دهد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه در خصوص زیرساخت‌های مذکور افزود: این زیرساخت‌ها ایجاد شده و استاندار کرمانشاه از اعتبارات استانی به این منظور کمک کرد.

این مسئول گفت: در هیچ دوره‌ای از زمان شکل گیری مبحث ساماندهی معتادان متجاهر در استان کرمانشاه تاکنون، به اندازه استاندار فعلی در این زمینه کمک صورت نگرفته و زیرساخت‌های مذکور در این زمینه توسعه پیدا نکرده است.

او گفت: طی سه تا چهار سال گذشته تا کنون حدود ۷ تا ۸ میلیارد تومان از محل منابع استانی در این حوزه هزینه شده است.

شمشیری از وجود ۲۰ مرکز ماده ۱۵ در استان خبر داد و گفت: این مراکز اختیاری هستند و توسط سازمان‌های مردم نهاد اداره می‌شوند و همچنین ۲مرکز ماده ۱۶ داریم که یکی توسط شهرداری و دیگری توسط بهزیستی اداره می‌شود.

او افزود: همانطور که گفته شد ۲۰۰ نفر به ظرفیت مرکز ماده ۱۶ بهزیستی نیز اضافه می‌شود و ظرفیت این مرکز به حدود ۴۵۰ نفر خواهد رسید.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه به دلایل بازگشت مجدد برخی افراد به چرخه اعتیاد اشاره کرد و گفت: این افراد حدود ۴ تا ۶ ماه در مراکز بازپروری نگهداری و ترک داده می‌شوند، اما به دلیل اینکه این مدت زمانی برای ترک برخی از افراد کافی نیست، نیاز است تدابیری اندیشیده شود که حداقل یک سال این افراد در مراکز فوق نگهداری شوند که به پاکی لازم را به دست آورند

این مسئول گفت: پس از طی این دوره نیز جامعه به دلیل رفتار‌هایی که این افراد در گذشته و دوران اعتیاد داشته اند چندان پذیرای این افراد نیست و به آن‌ها اعتماد نمی‌کند به همین دلیل پس از مدتی دیده می‌شود این افراد مجددا به چرخه قبلی باز می‌گردند و هزینه‌هایی به جامعه تحمیل می‌شود.

او خواستار حمایت خیرین از این موضوع شد و گفت: در استان خیری را ندیده ایم که برای موضوع پایه کار آمده باشد.

شمشیری گفت: ما افرادی را سراغ داریم که یک دوره کامل بازپروری و توانمندی را طی کردند، اما به دلایل مذکور و عدم اعتماد جامعه نسبت به آن‌ها مجددا به چرخه قبلی بازمی گردند.

او گفت: برای پیشگیری از بازگشت این افراد به چرخه قبلی باید همه جامعه مسئولیت‌های اجتماعی خود در این زمینه را بپذیرند و از خانواده تا دستگاه‌های حمایتی و مربوطه در این زمینه پای کار باشند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه با بیان اینکه بسیاری از دستگاه‌هایی که تکالیف و وظایفی در این زمینه دارند پای کار نیستند، افزود: دستگاه‌های زیادی در این حوزه مسئولیت دارند که باید به وظایفشان در این زمینه عمل کنند تا شاهد بازگشت این افراد به چرخه قبلی و تحمیل هزینه‌های ناشی از این بازگشت به جامعه نباشیم.

این مسئول از ایجاد یک اردوگاه برای نگهداری این افراد در استان خبر داد و گفت: طبق تصمیماتی که در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه داشتیم اردوگاه مترو ک آوارگان حلبچه کنگاور را برای ایجاد یک مجموعه توانمند سازی اشتغال و صیانت از بهبود یافتگان تبدیل شود.

شمشیری افزود: مصمم هستیم فاز اول این مجموعه تا پایان امسال راه اندازی شده و به بهره‌برداری برسد .

 

 

انتهای پیام/د

صرف حدود ۷ تا ۸ میلیارد از اعتبارات برای ساماندهی معتادان

برچسب ها: بهزیستی ، تسهیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.