با موافقت نمایندگان حقوق و تکالیف حق العمل کار در معاملات تجاری تعیین شد.

حقوق و تکالیف حق العمل کار در معاملات تجاری تعیین شدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه تجارت مفاد این لایحه را بررسی و تصویب کردند.

به موجب ماده ۶۷ این لایحه؛ حق العمل کاری عقدی است که به موجب آن شخصی مقابل دیگری (آمر) تعهد می‌کند که به نام خود و حساب او معامله کند.

همچنین بر اساس ماده ۶۸ این لایحه حق العمل کار باید آمر را از اقدامات خود آگاه کند و در صورت انجام دادن معامله به فوریت مراتب را با ذکر مشخصات و زمان معامله به او اطلاع دهد. مطابق با ماده ۶۹ لایحه تجارت حق العمل کار مکلف به بیمه کردن موضوع معامله نیست مگر آنکه آمر دستور داده یا قانون مقرر کرده باشد.

ماده ۷۰ این لایحه هم تصریح می‌کند؛ حق العمل کار مسئول جبران کلیه خساراتی است که از تقصیر و تقلب او ناشی می‌شود.

مطابق ماده ۷۱ لایحه تجارت اگر کالایی که به منظور فروش برای حق العمل کار ارسال می‌شود دارای عیوب ظاهری باشد، حق العمل کار باید برای حفظ حق رجوع آمر به متصدی حمل و نقل و تعیین میزان خسارت اقدامات لازم را انجام دهد و به نحو مقتضی کالا را محافظت و آمر را از اقدامات خود آگاه کند. در غیر این صورت مسئول خسارت ناشی از این تقصیر است.

مطابق با ماده ۷۲ این لایحه اگر فروش کالایی که برای حق العمل کار ارسال می‌گردد ممکن نشود و یا آمر از اذن فروش رجوع کند و کالا را بیش از حد متعارف نزد حق العمل کار بگذارد، وی می‌تواند آن را از طریق موسسه حراجی بفروشد.

بر اساس ماده ۷۳ این لایحه در هر صورت چنانچه بیم فساد سریع کالایی رود که به منظور فروش برای حق العمل کار ارسال شده است، حق العمل کار می‌تواند و در صورتی که منافع آمر ایجاب کند مکلف است کالا را با اطلاع دادستان محل استقرار کالا یا نماینده او بفروشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار