ابراز امیدواری جانسون برای رسیدن به توافق بهتر با اتحادیه اروپا

نخست‌وزیر انگلیس پس از دیدار با سران آلمان و فرانسه شانس دستیابی به توافق بهتر برای خروج لندن از اتحادیه اروپا را بیشتر دانست.

امید جانسون به توافق بهتر با اتحادیه اروپا بر سر برکسیتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس اعلام کرد پس حضور در نشست گروه هفت، شانس دستیابی به توافق بهتر برای خروج لندن از اتحادیه اروپا بیشتر شده است.

نخست وزیر انگلیس در حاشیه نشست گروه ۷ گفت: پس از نشست‌های اخیر با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه امید رسیدن به توافق بهتر برای اجرای برکسیت بهبود یافته است.

جانسون به خبرگزاری اسکای نیوز گفت: فکر می‌کنم در چند روز گذشته ما در ارسال برخی پیام‌ها درباره آنچه انگلیس می‌تواند و نمی‌تواند انجام دهد، بسیار موفق بودیم. بگذرید در این باره شفاف باشیم فکر می‌کنم در حال حاضر فرصت معقولی وجود دارد که ما به توافق برسیم.

نخست وزیر انگلیس تاکید کرد توافق فعلی برکسیت توافقی مرده است، زیرا بار‌ها از سوی پارلمان اروپا رد شده است. او یادآور شد: فکر می‌کنم شانس توافق برکسیت در حال بهبود است، اما دوستان ما باید نگاه واقع بینانه تری درباره از بین رفتن توافق فعلی داشته باشند. سندی که سه بار از سوی پارلمان اروپا رد شد اکنون نمی‌تواند برای ادامه دادن به کار رود.

بنا به گفته جانسون، سران اروپا به این درک رسیدند که اگر لندن و بروکسل نتوانند تا ۳۱ اکتبر به توافق برسند، لندن موظف به پرداخت ۳۹ میلیارد پوند (حدود ۵۰ میلیارد دلار) برای جبران برکسیت نخواهد بود.

بنا به گزارش‌ها جانسون قصد داشته در نشست گروه هفت مقامات اروپایی را آگاه کند که در صورت عدم دستیابی به توافق میزان غرامت پرداختی از سوی انگلیس به ۹ میلیارد دلار تقلیل می‌یابد. او در نخستین سفر به عنوان نخست‌وزیر انگلیس به آلمان و فرانسه و همچنین حضور در نشست گروه ۷ تلاش کرد مقامات عالی این کشور‌ها را به پذیرش خواست لندن در روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا متقاعد کند تا تقصیر پیامد‌های ناشی از جدایی بدون توافق به گردن اتحادیه اروپا بیافتد، اما مقامات اتحادیه اروپا با درخواست ارائه طرح جدید از انگلیس، بار دیگر توپ برکسیت را به زمین این کشور انداختند.

نزدیک به ۵۲ درصد مردم انگلیس سوم تیر ماه سال ۱۳۹۵ در یک همه پرسی به جدایی کشورشان از اتحادیه اروپا رای دادند، اما با گذشت بیش از سه سال و تغییر سه نخست‌وزیر هنوز دولت انگلیس نتوانسته است به توافق قابل قبولی با اتحادیه اروپا در این باره دست پیدا کند.

ناظران معتقدند این شرایط موجب شده انگلیس با بزرگترین بحران سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پس از جنگ جهانی دوم مواجه شود. یکی از اعضای کمیته سیاست پولی بانک مرکزی انگلیس پیش‌تر گفته بود بلاتکلیفی‌های ناشی از برکسیت هر هفته به طور متوسط ۸۰۰ میلیون پوند به این کشور خسارت وارد کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار