مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه، کل اجساد معاینه شده در چهار ماه اول سال جاری را ۶۷۵ مورد اعلام کرد و گفت : در مدت مشابه سال ۹۷ این تعداد ۶۳۷ مورد بوده است.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،بهرام خانی مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه گفت : از ۶۷۵ جسد مورد معاینه در سال جاری، ۱۴۹ نفر زن و ۵۲۶ نفر مرد بوده اند.

او کل معاینات بالینی پزشکی قانونی استان در چهار ماه نخست امسال را ۱۵ هزار و ۳۱۵ مورد عنوان کرد که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱۴ هزار و ۸۶۳ مورد بوده است.

خانی با بیان اینکه در پزشکی قانونی به دنبال جلب رضایت مردم و ارباب رجوع هستیم، افزود: علاوه بر انجام معاینات بالینی به دیگر امور دیگری همچون مسائل مربوط به حضانت فرزند، درخواست بارداری، تحمل کیفر، هویت و اختلالات جنسی و ... در حوزه معاینات می‌پردازیم.

او از تشریح و کالبدشکافی اجساد به عنوان وظیفه دیگر این سازمان یاد کرد و گفت: اجساد کمتر از ۲۴ ساعت و یا اجساد مشکوک که توسط کلانتری‌ها و یا بیمارستان به ما ارجاع داده می‌شود مورد معاینه قرار می‌گیرند.

مدیرکل پزشکی قانونی کرمانشاه گفت: سال گذشته نزدیک به یک هزار و ۹۳۶ نفر جسد معاینه شدند که شاهد کاهش آن بوده ایم که اجرای طرح «دادپزشک» را در زمینه کاهش انتقال اجساد به پزشکی قانونی تاثیرگذار بوده است.

او افزود: موارد فوتی‌های ارجاعی ناشی از سلاح گرم، سلاح سرد و یا ناشی از موارد مشکوک است، جسدی که وارد پزشکی قانونی می‌شود در روز‌های اداری تا ساعت ۱۷ مورد معاینه و بررسی قرار می‌گیرد و در روز‌های غیراداری تا ساعت ۱۳ در خدمت ارباب رجوع هستیم، با این حال به صورت شبانه روزی در صورت لزوم آماده خدمت رسانی هستیم.

خانی در بخش دیگری از سخنانش میزان ادعای نزاع در چهار ماه نخست سال جاری را ۶ هزار و ۳۸۲ مورد اعلام کرد که از این میزان یک هزار و ۸۷۸ مورد زن‌ها و چهار هزار و ۵۰۴ مورد مرد‌ها بوده است.

به گفته وی، این میزان در چهار ماه نخست سال ۹۷ پنج هزار و ۶۸۱ مورد بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی کرمانشاه میزان ادعای تصادف در چهار ماه نسخت امسال را سه هزار و ۲ مورد دانست که این میزان در مدت مشابه سال گذشته سه هزار و ۸۶۲ مورد بوده است.

او با بیان اینکه در چهارماه نخست سال جاری ۲۳۲ نفر بر اثر حادثه کار مصدوم شده اند، گفت: از این میزان ۲ مورد زن و ۲۳۰ نفر مرد بوده اند که در مدت مشابه سال گذشته شاهد مصدومیت ۲۴۱ نفر بر اثر سانحه کار بوده ایم.

خانی از مشارکت و حضور پزشکی قانونی به منظور معاینه در محل اعدام‌ها به عنوان وظیفه‌ای دیگر یاد کرد و افزود: از سوی دیگر در آزمایشگاه، نمونه‌هایی از افراد زنده و هم اجساد گرفته می‌شود که در این زمینه بسیار فعال هستیم و از نظر علمی در وضعیت بهینه‌ای قرار داریم.

مدیرکل پزشکی قانونی کرمانشاه گفت: بخش ژنتیک استان به عنوان قطب منطقه در حال فعالیت است و استان‌های همجوار را پوشش می‌دهد، ولی در بخش هزینه‌ای نیازمند همکاری بیشتر مقامات استانی و سازمان مدیرت و برنامه ریزی هستیم چرا که در صورت گرفتن این بخش، مجبور می‌شویم حجم بالای بیماران را به دیگر استان‌ها اعزام کنیم.

او از کمبود پرسنل به عنوان مشکل دیگر یاد کرد و گفت: با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم و پرسنل تقریبا ۲ شغله هستند.

او فوت بر اثر سلاح سرد در چهار ماه نخست امسال را هفت مورد و فوت بر اثر حوادث کار را ۱۱ مورد عنوان کرد و افزود: در مدت مشابه سال گذشته سه نفر بر اثر سلاح سرد جان باختند و ۱۰ نفر هم به دلیل حوادث کار فوت کرده اند.

خانی فوت ناشی از تصادف در چهار ماه نخست امسال را ۱۵۴ مورد عنوان کرد که ۳۵ نفر زن و ۱۱۹ نفر مرد بوده است این در حالی است که میزان فوتی‌ها در سال گذشته ۱۴۳ مورد بوده است.

این مسوول با بیان اینکه ۱۱ نفر به دلیل مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در چهار ماه نخست امسال فوت کرده اند که این میزان در مدت مشابه سال ۹۷ هفت نفر بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی کرمانشاه، میزان فوتی بر اثر مصرف قرص برنج در چهار ماه نخست امسال را ۱۱ نفر و فوت براثر مسمومیت را ۳۰ نفر اعلام کرد و گفت: در مدت مشابه سال گذشته پنج نفر به دلیل مصرف قرص برنج جان باختند که همگی مرد بوده اند.

به گفته این مسوول، در چهار ماه نخست امسال همچنین ۹ نفر به دلیل سوختگی و هفت نفر به دنبال برق گرفتگی جان خود را از دست داده اند.

او گفت: از آغاز بررسی هر جسد در پزشکی قانونی تا تحویل آن معمولا به ۲ ساعت زمان نیاز است و میانگین تعیین علت فوت اجساد هم اکنون به ۴۵ روز می‌رسد که در گذشته تا ۱۴۵ روز زمان می‌برد و میانگینی که سازمان برای این منظور در نظر گرفته ۸۵ روز است.

خانی با بیان اینکه میانگین حوادث سالانه ساختگی ۳۰۰ تا ۴۰۰ مورد است به لزوم فرهنگ سازی در زمینه اشتغال و فعالیت از راه سالم و منطقی تاکید کرد و گفت: زوجینی که می‌خواهند از یکدیگر جدا شوند نباید به حریم شکنی اقدام کنند و از تهمت واهی و خالی از ادله بپرهیزند چرا که این امر علاوه بر اینکه برخلاف اخلاق است، موجب زمان طولانی در دادرسی می‌شود و برای هر سخن پزشکی قانونی باید به دنبال بررسی بپردازد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه در پایان با بیان اینکه ۱۰۶ نفر به دلیل سوء مصرف مواد مخدر در چهار ماه نخست امسال جان باخته اند، افزود: این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۲۷ مورد بوده است.

خانی فوت بر اثر غرق شدگی در چهار ماه نخست امسال را ۱۲ مورد اعلام کرد و افزود: این میزان در مدت مشابه سال گذشته پنج نفر بوده است.

 

 

انتهای پیام/د

بیش از ۲۰۰ نفر بر اثر حادثه کار مصدوم شدند

برچسب ها: اخبارسلامت ، بیمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.