اجرای طرح بررسی اختلالات خواب به منظور شناسایی افراد در معرض خطر وقفه تنفسی در شیراز آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: طرح بررسی اختلالات خواب با مراجعه پرسشگران به درب منازل و ارزیابی قد، وزن، دور گردن، مصاحبه و تکمیل پرسشنامه انجام می‌شود و با انجام این مراحل، افراد در معرض خطر وقفه تنفسی شناسایی می‌شوند.

عبدالرسول همتی افزود: از آنجا که اختلالات حین خواب بسیار شایع است، این طرح با همکاری موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی و همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور انجام می‌شود.

او ادامه داد: خروپف و وقفه تنفسی حین خواب از شایع‌ترین موارد مربوط به اختلال خواب است، به طوری که ۳۰ تا ۴۰ درصد بزرگسالان در حین خواب خروپف می‌کنند، خروپف می‌تواند خطرناک باشد، چرا که ممکن است علامت وقفه تنفسی حین خواب باشد، ۵ تا ۱۰ درصد افرادی که خروپف می‌کنند قطع تنفسی هنگام خواب دارند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: این افراد در معرض خطر سکته قلبی، مغزی، پرفشاری خون، مرض قند، کاهش قدرت یادگیری، خواب آلودگی حین روز، افسردگی و تصادفات رانندگی هستند.

همتی اضافه کرد: عوامل هورمونی، آناتومیکی، ژنتیکی و مصرف برخی دارو‌ها ممکن است در بروز یا تشدید خروپف موثر باشد.

او گفت: بیشتر بیماران مبتلا به خروپف، مسن، چاق و مرد هستند، البته در خانم‌ها نیز پس از یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی شیوع آن افزایش می‌یابد، اگر خروپف همراه با خواب آلودگی حین روز، فشارخون بالا و وقفه تنفسی باشد، می‌تواند خطر ناک باشد و لازم است به پزشک مراجعه شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به این موضوع که بیشتر اختلالات تنفسی حین خواب، قابل درمان هستند، افزود: کاهش وزن، خوابیدن به پهلو و عدم مصرف خودسرانه دارو‌های خواب آور در کاهش خرو پف و قطع تنفس هنگام خواب موثر است.

همتی گفت: پرسشگران طرح بررسی اختلالات خواب، دارای کارت شناسایی هستند.
انتهای پیام/م 

طرح بررسی اختلالات خواب

برچسب ها: علوم پزشکی ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار