وزارت امور خارجه آمریکا از مشورت این کشور با شرکای آسیایی آن به منظور استقرار موشک‌های میان‌برد در منطقه آسیا-اقیانوسیه خبر داد.

رایزنی آمریکا با شرکای آسیایی خود برای استقرار موشک‌های میان‌برد در منطقه آسیا-اقیانوسیهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، آندره تامپسون، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل سلاح و امور امنیت بین‌المللی، از رایزنی‌های این کشور با شرکای خود در خصوص برنامه استقرار موشک‌های میان‌برد در منطقه آسیا-اقیانوسیه خبر داد.

تاپسون گفت تصمیم‌گیری در خصوص پذیرفتن میزبانی این موشک‌ها به دولت‌های کشور‌های منطقه بستگی دارد. او افزود: «این یک تصمیم حاکمیتی است که سران آن دولت‌ها اتخاذ می‌کنند. هر تصمیمی که برای منطقه گرفته شود با مشورت متحدانمان در منطقه اتخاذ خواهد شد. تصمیم یک جانبه آمریکا نخواهد بود».

تامپسون مدعی شد تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد پاسخی مثبت را از سوی متحدان و شرکای این کشور در پی داشته است. او گفت: «نه تنها شرکای هند-آرام ما بلکه تمامی شرکای ناتو، از سراسر جهان واکنش مثبت به آن داشتند».

تامپسون این سخنان را پس از آن مطرح کرد که مایک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، از آمادگی پنتاگون برای استقرار موشک‌های میان‌برد این کشور در منقطه آسیا-اقیانوسیه پس از خروج دولت ترامپ از توافق منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خبر داد. اسپر در اوایل ماه جاری میلادی گفت: «منصفانه است بگویم که تمایل داریم توانایی خود را پیش از اینکه دیر شود مستقر کنیم. ترجیح من در مدت چند ماه است».

در واکنش به آن، چین قول داد به چنین سناریویی پاسخ بدهد و هو چانینگ، وزیر خارجه این کشور، هشدار داد «چین بیکار نخواهد نشست تا به خطر افتادن منافع خود را تماشا کند». او که پس از انتشار خبر سرباز زدن استرالیا از میزبانی موشک‌های آمریکایی سخن می‌گفت افزود: «از این گذشته، به هیچ کشوری اجازه نخواهیم داد مشکلات را افزایش دهد. همه اقدامات لازم را برای حفظ منابع امنیت ملی چین انجام خواهیم داد».

در دوم اوت امسال، آمریکا رسما از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد به این بهانه که روسیه این پیمان را نقض کرده است خارج شد. با این حال، روسیه همچنان اصرار دارد موشک‌هایش در چارچوب این توافق بوده و هیچ تخطی از این پیمان از سوی این کشور صورت نگرفته است. این پیمان در سال ۱۹۸۷ امضا شد و به موجب آن هر دو کشور ملزم شدند موشک‌های کروز و بالستیک زمینی با برد ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر خود را از میان ببرند و فن‌آوری آن را توسعه ندهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار