معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در راسته بازار کرمان حدود ۳۰ کتیبه ارزشمند از نوع سنگی و کاشی وجود دارد که قدیمی‌ترین آن‌ها مربوط به دوره صفویه است.

مجتبی شفیعی معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،گفت: استان کرمان دارای کتیبه‌ها و سنگ نوشته‌های قدیمی بسیاری است که حدد ۳۰ مورد از آن‌ها در راسته بازار کرمان وجود دارد.

وی افزود: کتیبه‌های موجود در بنا‌های تاریخی که به عنوان شناسنامه آن اثر محسوب می‌شوند و از جنبه‌های مختلف حائز اهمیت هستند.

شفیعی بیان کرد: برای نمونه با استفاده از خواندن آن‌ها می‌توان به شناختی از ماهیت اثر و ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه آن روزگار دست یافت.

وی تصریح کرد: در بیشتر بنا‌های تاریخی، فرهنگی  این کتیبه‌ها از اجزای اصلی اثر تاریخی هستند، در این کتیبه‌ها تاریخ بنا، یادمان، بانی بنا، وقف نامه، دستور حکومتی و... نوشته شده است.

شفیعی یادآور شد: از جمله کتیبه‌ها می‌توان به کتیبه‌های ورودی مسجد جامع از سمت بازار قدمگاه (وقفی)، مسجد گنجعلی خان (دستور حکومتی معاف مالیات)، کاروانسرا‌های گنجعلی خان و ... اشاره کرد.

وی گفت: در نتیجه این کتیبه‌ها به مانند خود اثر تاریخی حائز اهمیت هستند و حفظ نگهداری آن‌ها امری  ضروری است.

انتهای پیام/ی

کتیبه‌های موجود در بنا‌های تاریخی به عنوان شناسنامه آن اثر هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار