مدیر پایگاه میراث جهانی کل کشور گفت: کویر لوت شهداد دارای ۳ تنوع فرهنگی، بیولوژیکی و زمین شناسی است.

کویر لوت باید محافظت شودبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،، مقصودی مدیر پایگاه میراث جهانی کل کشور درمراسم سومین سالگرد ثبت جهانی کویر لوت که در اقامتگاه بوم گردی نبکا شهداد برگزار شد از تنوعات کویر لوت گفت: در جهان هر جا که تنوع وجود داشته باشد مقاصد عمده گردشگران است؛ کویر لوت تنوعات زیادی دارد که یکی از آن‌ها شامل تنوع فرهنگی است .

وی افزود:مردم شهداد مردمی مهمان نواز و مردم سیستان و بلوچستان با لباس‌های خاصی که دارند تنوع زیادی ایجاد می‌کند این‌ها شامل تنوع فرهنگی است.

وی ادامه داد: نوع دیگر تنوع بیولوژیکی است؛ که در رابطه با گیاهان و جانوران است علارغم اینکه در بیابان لوت پوشش گیاهی کم است، ولی تنوع زیادی وجود دارد و در ابعاد ساز و کاری پرنده‌ها حشرات، گیاهان، جانوران، اندام‌های کوچکی پیدا کردند و به زندگی ادامه می‌دهند که باید شناسایی شوند پس در کویر تنوع بیولوژیکی هم وجود دارد.

وی افزود: نوع دیگر تنوع زمین شناسی یا شکل‌های بی نظیر زمین در کویر لوت است.

وی ادامه داد: زمانی که گفته می‌شودکلوت‌های شهداد بلندترین کلوت‌های جهان است دیگر حرفی برای گفتن وجود ندارد اخیراً مطالعاتی که انجام داده شده ارتفاع کلوت‌ها به ۲۲۹ متر رسیده در صورتی که در جهان بلندترین آن به ۱۰۰متر رسیده است.

مقصودی بیان کرد: هر روز به ارزش‌های کویر افزوده می‌شود یکی از ارزش‌های جدید کویر شهاب سنگ‌های آن است اگر درچنین ایام کویر به ثبت جهانی می‌رسید شهاب سنگ‌ها نیز به آن افزوده می‌شود.

وی درباره‌ی مدیریت کویر لوت گفت: برای مدیریت کویر لوت از ابتدا یک شورای راهبردی تشکیل شد، که این شورا تشکیل شده از تمام کسانی که در آن فعالیت می‌کنند و شامل سازمان محیط زیست، وزارت راه و شهر سازی و نیروی انتظامی است، این شورا وظیفه تصمیم‌گیری را برعهده دارد وهم در سطح استان‌ها وهم درسطح تهران و وزارتخانه‌ها وجود دارد.

وی گفت: علاوه بر گیاهان و جانوران باید پدیده‌های زمین شناسی شامل کلوت‌ها نبکا‌ها، رودشور، ریگ یلان وغیره نیز باید حفظ شوند.

وی افزود: جهت حفظ بیابان کویرلوت بایدآن را مدیریت کرد تا این ارزش‌ها حفظ بماند.

وی تصریح کرد کویر شهداد باید الگو شود و از نظر توسعه گردشگری پایدار بماند تا آیندگان نیز بتوانند از آن استفاده کنند ودچار تخریب نشود.
انتهای پیام /ح

محافظت از کویر ضرورت دارد

برچسب ها: کویر ، میراث فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار