مدیر پایگاه کویر لوت استان کرمان گفت: کویر شهداد پدیده‌های طبیعی و زمین شناسی منحصر به فرد زیادی دارد که می تواند باعث ایجاد فرصت های مناسب اشتغال و گردشگری شود.

معین افضلی مدیر پایگاه کویر لوت استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، در ۲۷ تیرماه به مناسبت سالروز ثبت جهانی کویر و کلوت‌های شهداد دراین خصوص گفت: از مهمترین وظایف پایگاه؛ نظارت و ساماندهی تور‌های گردشگری است، حدود ۳۰۰ تور گردشگری را بررسی  و در حوزه گردشگری نیز تقریبا حدود ۹۰ درصد تور‌های غیر مجاز را کاهش داده ایم.

وی افزود: در بخش ساماندهی تور‌ها و خودرو‌های آفرود که وارد کویر می‌شوند اقداماتی صورت‌گرفته است.

افضلی بیان کرد: خودرو‌های آفرود که واردکویر می‌شوند باید حتما چی پی اس روی خودرو‌های آن‌ها نصب باشد تا ما بتوانیم آن‌ها را مورد پایش قراردهیم.

مدیر پایگاه کویر لوت استان کرمان گفت: کسانی که بخواهند از میراث فرهنگی برای تور‌های گردشگری خود مجوز بگیرند باید حتما شرایط لازم را داشته باشند که شامل یک راهنمای رسمی دوره دیده و آژانس مسافرتی وهم چنین حتما روی خودرو‌های آن‌ها چی پی اس نصب شده باشد.

وی افزود: درگاه ورودی کویر از سمت استان کرمان، استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی است و ثبت جهانی کویر لوت شامل این ۳ استان می شود.

افضلی تصریح کرد: مرکز پایگاه کویر لوت استان کرمان در شفیع آباد شهداد قرار دارد.

وی ادامه داد: پایگاه‌های دیگری شامل بم ،راور، فهرج نیز در این زمینه کار می‌کنند در کویر فهرج نیز یک ساختمان سنتی با حدود یک میلیارد و ۲۰۰ ریال هزینه ایجاد شده و در آنجا هم انجمن مردم و نهاد تاسیس و تور‌های گردشگری وماشین‌های آفرود ساماندهی شده است.

افضلی بیان کرد: برای معرفی جهاد گردشگری حدود ۲۰ دقیقه مستند با همکاری بخش خصوصی ساخته شده است.

وی درباره  زیرساخت‌های کویر لوت گفت: ۳۲عدد اقامتگاه بوم گردی فقط در منطقه شهداد وجود دارد و در فهرج نیز حدود ۱۵ اقامتگاه، در راور ۲ عدد و ایجاد ۱۶ اقامتگاه بوم گردی دیگر در منطقه شهداد نیز در حال بررسی است.

وی ادامه داد: در بحث زیرساخت‌ها و اقامتگاه هیچ گونه مشکلی وجود ندارد.

مدیر پایگاه کویر لوت استان کرمان درباره قابلیت‌های کویر شهداد گفت: این بیابان پدیده‌های طبیعی وزمین شناسی منحصر به فردی دارد که شامل کلوت‌ها است  تا نزدیکی بم و فهرج امتداد دارد، رود شور، گندم بریان، تپه‌های ماسه‌ای ریگ یلان از مهم‌ترین قابلیت‌های کویر است.

وی تصریح کرد: در بحث باستان شناسی کویر حدود ۷۰ سایت تاریخی دارد وهم چنین حدود ۳۸ رشته قنات که همه از جاذبه‌های گردشگری لوت هستند و نباید فراموش کرد که جای کار زیادی دارند.

انتهای پیام /ی

کویرلوت قابلیت های زیادی در گردشگری دارد

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار