خودرو‌های تاکتیکی یکی از ابزار‌ها و ادوات بسیار مهم در عرصه‌های نبرد و میدان‌های پیکار با دشمنان هستند.

به گزارش خبرنگار  حوزه دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، خودروهای تاکتیکی یکی از ابزارها و ادوات بسیار مهم در عرصه های نبرد و میدان های پیکار با دشمنان هستند. این خودروها به جهت لزوم بهره گیری در زمینه های ذکرشده باید از ویژگی های شاخصی برخوردار باشند. البته متخصصان ایرانی هم با توجه به این شاخص ها ویژگی های ذکرشده را در طراحی و ساخت این خودروها مدنظر قرارداده بودند.

باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا طی مجموعه گزارش هایی خودروهای تاکتیکی بومی و ساخت داخل را معرفی کند. 

در نخستین گزارش از این مجموعه به بررسی خودروی تاکتیکی سفیر پرداختیم که در صنایع خودرویی فتح ساخته شده و  سال ۸۷ از آن رونمایی شد. این خودرو از نظر ویژگی‌های فنی شباهت زیادی به خودرو‌های جیپ داشته و از نظر عملکردی همانند آن‌ها عمل می‌کند. این خودرو به در قالب خودرو‌های ۴x۴ طراحی و ساخته شده است. وزن این خودرو در حدود ۱.۵ تن برآورد شده است.

این خودرو در جبهه های مختلفی از ایران تا سوریه حضور داشته و حتی سودان هم یکی از مشتریان پروپاقرص این خودروی تاکتیکی پرتوان ساخت صنایع دفاع کشورمان است.

دومین گزارش از این مجموعه خودروی تاکتیکی ارس را بررسی کرد که نوعی خودروی تاکتیکی فرماندهی ساخت وزارت دفاع کشورمان است. این خودرو روز ۳۱ مرداد ۹۱، همزمان با روز ملی صنعت دفاعی کشور با حضور وزیر دفاع و رئیس جمهور وقت، محمود احمدی نژاد، رونمایی شد. 

اما در سومین بخش از این گزارشات نیز به بررسی انواع دیگر همین خودروها پرداخته است.

کامیون‌ها به خودی خود نوعی از وسایل نقلیه تجاری هستند که در صورت لزوم و با ایجاد تغییراتی در قسمت نیرومحرکه  و انتقال قدرت به خودرو‌هایی تاکتیکی تبدیل می‌شوند.

مسئولان دفاعی کشورمان نیز از هنگامی که اقدام به ساخت موشک و سایر تجهیزات دفاعی بومی کردند به این فکر افتادند که وابستگی‌های ترابری سنگین که پیش‌تر از طریق خودرو‌های آمریکایی تامین می‌شد را در ابتدای پیروزی انقلاب با محصولات سایر کشور‌ها مانند مرسدس بنز تامین کنند. البته آن‌ها به این دلیل که نیرو محرکه خودرو‌های مرسدس بنز در شرکت ایدم تبریز و گیربکس‌های ZF در شرکت چرخشگر تبریز تحت لیسانس آلمان تولید و به نوعی داخلی سازی شده بودند، به این کار روی آوردند.
 
کامیون تاکتیکی// *** //
 
اتوبوس مسافربری بین شهری مان ساخت شرکت زرین خودرو 
 
کامیون تاکتیکی// *** //
 
نشان زرین خودرو بر روی بدنه اتوبوس مسافربری بین شهری مان 
 
این کار بعد‌ها با خرید امتیاز خودرو‌های شرکت مان آلمان در شرکت زرین خودرو اصفهان وابسته به وزارت دفاع انجام شد که نمونه‌های تجاری آن نمود بیشتری در فضای شهری کشور داشته و مردم با کمی دقت بر روی مدل‌های قدیمی اتوبوس‌های مسافربری بین شهری بنز و مان نام زرین خودرو را بر روی بدنه آن مشاهده می‌کردند. البته این کار بعد‌ها با تولید مینی بوس‌های کوچک تحت عنوان سپهر و اتوبوس‌های شهری با امکانات پیشرفته‌تر نسبت به سایر اتوبوس ها، اما با همان پیشرانه و گیربکس تداوم داشته است.
 
کامیون تاکتیکی// *** //
 
اتوبوس های مسافربری نسل جدید زرین خودرو

به همین دلیل سازمان صنایع دفاع و زرین خودرو این پیشرانه ها را به همراه گیربکس و سایر بخش های مهم خودرو که ساخت داخل بودند را در ساخت خودروهای تاکتیکی نظامی نیز به کار برده است که در یگان های محمول ارتش و سپاه و یا ترابری انواع مهمات نقش مهمی دارند.

نیروی زمینی ارتش هم در این عرصه پیشتاز بوده و با بهره گیری از توان متخصصان داخلی خودرو‌های موردنیاز خود را طراحی و ساخته است. گزارش زیر یکی از خودرو‌های ساخت این نیرو را مورد بررسی قرار می‌دهد.

خودروی نینوا

خودروی نظامی نینوا یک کامیون تاکتیکی با قابلیت حمل انواع موشک‌ها و تسلیحات سنگین بوده که در ۸ مهر ۹۱ از آن رونمایی شد. این کامیون ساخت نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده و یکی از بهترین‌ها در نوع خود به شمار می‌آید.
 
کامیون تاکتیکی// *** //
 
خودروی «نینوا» بر اساس نیاز نیرو‌های مسلح، توسط متخصصان متعهد کشورمان در معاونت جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش طراحی شد. این خودروی تاکتیکی با طول ۷ متر، عرض ۲٫۵ متر و ارتفاع ۲٫۸ متر و با قدرت موتور ۲۴۰ اسب بخار و وزنی در حدود ۸.۵ تن، دارای قابلیت‌هایی، چون تحمل ظرفیت حمل ۵ تن بار در جاده و ۲٫۵ تن بار در ۲٫۵ تن در کلیه شرایط تاکتیکی در زمین‌های ذوعارضه، عبور شیب ارضی ۳۰ درصد و عبور شیب طولی ۶۰ درصد است. این خودرو قادر است در مناطق صعب‌العبور، کوهستانی، ناهموار، دشت، بیابان، کویر و رودخانه‌های کم عمق با سهولت حرکت کند.
 
کامیون تاکتیکی// *** //

وظیفه اصلی کامیون نظامی نینوا گشت زنی بوده، ولی با توجه به استحکام بسیار بالای بدنه و قابلیت نصب تجهیزات و تسلیحات سنگین و عبور از مناطق صعب العبور، قابلیت استفاده به عنوان یک خودروی نفر بر و پشتیبان را نیز دارد.
 
کامیون تاکتیکی// *** //

خودروی نینوا به گونه‌ای طراحی شده که بتواند، حتی با وجود آسیب‌های فراوان، سرنشینان خود را سالم از منطقه دور کرده و به حرکت خود ادامه دهد. این خودروی تاکتیکی در حمل مهمات، نفرات و توپ‌های پدافندی در زمین‌های ناهموار نیز قابلیت‌های بالایی دارد.

رونمایی از «نینوا»

امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه نخستین  یادواره شهدای مخابرات و جنگال ارتش از رونمایی نسل جدیدی از "خودرو‌های تاکتیکی نینوا" در ایام‌الله دهه فجر ۹۰ خبر داد. خودروی نینوا به صورت کاملا بومی بر اساس نیاز‌های تاکتیکی نزاجا (نیروی زمینی ارتش) و شرایط اقلیمی کشور طراحی و ساخته و بدون نیاز به سرمایه‌گذاری صنعتی تولید شده است.
 
کامیون تاکتیکی// *** //
امیر پوردستان فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش در داخل کابین «کامیون نینوا»
 
کامیون تاکتیکی// *** //
امیر پوردستان در کنار «کامیون نینوا» 

نینوا در رسانه‌های خارجی

پایگاه های خبری تحلیلی REVOLVY و ARMY GUIDE در گزارشی ضمن معرفی کامیون نینوا به تحلیل و بررسی این خودرو پرداخته و از آن به عنوان یک خودروی تاکتیکی یاد کرده است.

کلام آخر

با توجه به این‌که کارشناسان، فضای جدید تهدیدات را "تهدیدات ناهمطراز" عنوان می‌کنند، ضروری است که نیرو‌های مسلح توانایی‌های خود را متناسب با این سطح از تهدیدات افزایش دهند.

این دستاورد قابلیت‌های نیروی زمینی ارتش را برای ورود به عرصه ناهمطراز در دفاع زمینی به مراتب بیشتر از گذشته بالا می‌برد.

جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش در عرصه ساخت خودرو‌های سبک و سلاح‌های کامپوزیتی و نیز در جنگ الکترونیک، گام‌های بزرگی برداشته و متناسب با نیاز‌های نبرد زمینی در یک جنگ ناهمطراز پیش رفته است.

کارشناسان نظامی جهان اذعان دارند، ایران با دستیابی به تکنولوژی ساخت و تولید خودرو‌های پیشرفته و تاکتیکی، نخستین گام‌ها را در ساخت و تولید خودرو‌های فوق مدرنی که تکنولوژی ساخت آن‌ها را تنها چند کشور معدود در اختیار دارند، برداشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
Bulgaria
ناشناس
۲۳:۴۷ ۰۵ تير ۱۳۹۹
واقعا" کشنده کامیون زتروس 3643AS سه دیفرانسیل باید برای این کامیون ایرانی لنگ بندازه و دیگر کامیونهای نظامی دنیا در برابر این جور تجهیزات پشیزی نیستند .
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۲:۱۲ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
اگر بدنه فقط ایرانی باشه که زیاد مهم نیست ولی گر 80 و100 درصد ساخت کشور باشه خیلی عالیست جنگ فقط نظامی نیست و جبهه غیر نظامی هم هست امیدوارم توضیح بیشتری در مورد درصد ساخت قطعات این خودروها در سایت بدهید.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۲۳ ۰۹ مرداد ۱۳۹۸
از ارتش اگه حمایت و پشتیبانی در ابعاد مختلف بشه ، توانایی و پتانسیل بسیار بالایی داره ، غیرت و فرهنگ ارتش و ارتشیان کار و تلاش خالصانه هست،
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۵:۱۷ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
سلام درود بر شرافت ارتشیان دلاور درود بر غیرتان انشا الله همیشه سر فراز باشید
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۳:۴۸ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
خدا قوت
ان شاءالله که صنعت خودرو سازی هم رونق بگیرد.
Iran (Islamic Republic of)
کیان
۱۸:۱۶ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
ماشاالله خدا قوت. فقط یک فکری برای ایران خودرو و سایپا که 40 ساله با دنیا دنیا حمایت دولت و گمرک تو حالت نوزادی موندند هم بشود.
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۵:۲۳ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
دمتون گرم خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۳۱ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
سلام قطعا نیازی به توضیحات من نیست اما بهتره در این گزارشات ریز مطالب تولید از قبیل نام شرکت ها ذکر نشه تا این شرکت ها دچار مشکلات با ضد انقلاب های جزئی و احیانا خرابکاری ها مختصر نشوند ممنون
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۲:۲۹ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
وقتی ک ب جوونا بها داده بشه اینه .اگ ایران خودرو و سایپا ب خودشون زحمت بدن برن نابغه ها رو جمع کنن از اونا طرح بگیرن ماشینای ایرانی از خارجی ها بهتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
احسنت والانصاف ک امروز دربحث نظامی دردنیااسم ایران ب چشم وگوش میخوره مخصوصاازنظرتجهیزات ایران امروزراب ابرقدرت منطقه خاورمیانه تبدیل کرده.انشاالله ب برترین پیشرفتهای دنیا ارتش مابرسه.مردم ولایت مدارما چشمشون ب وزارت دفاع و نیروهای مسلح کشوره.پس ناامیدمان نسازید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
ايرانخودرو براي ثبت نام كنندگان يه طومار بخش نامه نوشته اونوقت تو اروپا به خريدار التماس ميكنن كه بياد ماشين ببره به نظر شما با اين شرايط چرا بايد خودرو ساز به فكر مصرف كننده باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
خودرو سواري هم بسازيد
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۱:۲۱ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
مان که المانی هست اینا فقط بدنه رو ساختن و مونتاژ کردن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۵۶ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
شماکه از ادوات نظامی چیزی نمیدونین لطفا نظرات گهربارتون رو ارائه ندین لزومی نظاره درباره همه چیز نظر بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
لعنت به ایرانخودرو و سایپا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
و کرمان موتور
Iran (Islamic Republic of)
تبریزی
۱۰:۱۵ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
ماشااله بچه های خومون .دست تان عطر الهی بگیره ان شااله . ماشینها خیلی عالی و غرورآفرینه /
Iran (Islamic Republic of)
ن
۱۰:۰۳ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
باسلام.ای کاش می شد خودروی سواری باکیفیت هم بسازند.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۵۷ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
ایشالا
Luxembourg
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
چقد زشت و بد سلیقه ساخته شده !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
این ها ماشین جنگی هستند قراراست در محیط های صعب العبور کارآیی داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
خیلی هم زیباست برای یک خودروی جنگی، فیلم سینمایی که نیست سلبریتی بخواد سوار شه... ابهت داره و دشمن را می ترساند
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۳:۵۹ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
تو که هیچی از ادوات نظامی سرت نمیشه نظر نده مگه زوره واینکه دمه داداشه ناشناسمون گرم خوب گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
کاش خودروساز هم دست شما باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
بسيار عالی خداخيرتون بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
خداوند اول سیدعلی خامنه ای را سلامت بدارد وهروز بر قدرت سپاه وارتش مقتدرایران بیفزاید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
آمین
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۴:۰۰ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
الهی امین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
خدا رو شکر این یکی موتور z 24 روش نیست....
Luxembourg
ناشناس
۰۹:۵۲ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
بدبيني تا کجا؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۹ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
مرحبا ...
کاشکی خودرو های سواری مون رو بچه‌ها صنایع دفاع میساختند
تا هم این همه ارز از کشور خارج نشه .... هم این سود کلان که به خودرو سازها، دلال ها و ... می رسه صرفه خلاقیت و پیشرفت توان صنعت داخلی بشه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۱:۳۴ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
سلام.لطفا با گروه خودروسازی همکاری کنید و خودرهایی در کلاس جهانی بسازید مثل ژاپن.کره.المان.ایتالیا و فرانسه و امریکا خواهشا خواهشا و هزاران خواهش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
و سایپا هنوز در تولید پراید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
در سایپا بيکفايتها مدیریت می کنن و در ارتش فرماندهان کاردان و وطن پرست
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۴:۰۱ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
عالی گفتی
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۰۰:۴۷ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
عالی، کاشکی خودرو های ما مردم هم ارزان و با کیفیت بود نه مثل حالا که خیلی گران و بی کیفیت هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۸ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
از لاستيکش معلومه که بره روي ميخ چنچره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
استاد نظر دادند !!!!!!!!
از کجا فهمیدید استاااد!!!!
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۴:۰۳ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
بله استاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۷ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
چي داره اين کاميون ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
تو چی میخوای؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
مثل کاميون معمولي ميماند
آخرین اخبار