امروز «خودروی ارس» در همه عرصهها از جمله عرصه داخلی و همچنین محور مقاومت به عنوان یک خودروی تاکتیکی استفاده میشود.
به گزارش خبرنگار
حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، خودروهای تاکتیکی یکی از ابزارها و ادوات بسیار مهم در عرصه های نبرد و میدان های پیکار با دشمنان هستند. این خودروها به جهت لزوم بهره گیری در زمینه های ذکرشده باید از ویژگی های شاخصی برخوردار باشند. البته متخصصان ایرانی هم با توجه به این شاخص ها ویژگی های ذکرشده را در طراحی و ساخت این خودروها مدنظر قرارداده بودند.
باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا طی مجموعه گزارش هایی خودروهای تاکتیکی بومی و ساخت داخل را معرفی کند.
در نخستین گزارش از این مجموعه به بررسی
خودروی تاکتیکی سفیر پرداختیم که در صنایع خودرویی فتح ساخته شده و سال ۸۷ از آن رونمایی شد. این خودرو از نظر ویژگیهای فنی شباهت زیادی به خودروهای جیپ داشته و از نظر عملکردی همانند آنها عمل میکند. این خودرو به در قالب خودروهای ۴x۴ طراحی و ساخته شده است. وزن این خودرو در حدود ۱.۵ تن برآورد شده است.
خودروی تاکتیکی سفیر
این خودرو در جبهه های مختلفی از ایران تا سوریه حضور داشته و حتی سودان هم یکی از مشتریان پروپاقرص این خودروی تاکتیکی پرتوان ساخت صنایع دفاع کشورمان است.
در دومین سری از این مجموعه به بررسی خودروی تاکتیکی فرماندهی ارس می پردازیم که ساخت صنایع دفاع کشورمان است که بررسی کامل آن را در ذیل می خوانید.
خودروی تاکتیکی ارس
اَرَس یک خودروی تاکتیکی فرماندهی ساخت وزارت دفاع کشورمان است. این خودرو روز ۳۱ مرداد ۹۱، همزمان با روز ملی صنعت دفاعی کشور با حضور وزیر دفاع و رئیس جمهور وقت، محمود احمدی نژاد، رونمایی شد.
انواع خودروی ارس
ارس وزنی در حدود ۳٫۴ تن داشته و موتور گازوئیلی این خودرو قادر به تولید توانی در حدود ۱۳۳ اسب بخار است. این خودرو با دو کابین یکپارچه به عنوان خودروی حامل فرماندهان، خودرویی هجومی و پشت خاکریز است که قابلیت استفاده در تمام مناطق عملیاتی صعب العبور و شهری را دارد. ویژگی هایی که بیشتر واژه تاکتیکی را برای این خودرو پررنگ میکند قابلیت تبدیل به خودروی زرهی، ایجاد پوشش تلفیقی، گرم کن گازوئیلی و محافظ پشت سر ارتوپدیک را شامل می شود.
مشخصات فنی
شاسی این خودرو از همان نوعی است که در تویوتا F۴.۵ استفاده شده و موتور معروف زد ۲۴ در این خودرو وظیفه تولید نیروی محرکه آن را برعهده دارد. البته این موتور نمونه اصلاح شدهای از این موتور است که نسبت به طرحهای قبلی از نظر ظاهری کاملاً متفاوت بوده و از نظر فنی برای نصب بر روی این خودرو یک موتور بروز و قابل قبول میباشد. شکل ظاهری این خودرو به خودروی هامر (Hummer) آمریکایی شباهت دارد.
خودروی تاکتیکی کویران
کویران؛ نوع نظامی ارس
خودروی نظامی که کویران نام دارد یکی از مدل های بهینه سازی شده ارس است. این خودرو برای حضور در مناظق نظامی و جبهه های نبرد تجهیز شد که با توجه به امکانات قابل قبول خود برای مدیریت و استفاده به عنوان یک واحد فرماندهی متحرک عملکردی قابل قبول دارد.
سپهر؛ نوع نظامی اما با قابلیتی ویژه
خودروی نظامی سپهر یک نمونه تاکتیکی از خودروی ارس بوده و با وزنی در حدود ۳.۵ تن، از پیشرانهای مشابه دو خودروی ارس و کویران استفاده میکند. این خودرو قابلیت حمل ۱۰ نیروی نظامی، ۱.۵ تن بار و تجهیزات و سلاحها و موشکهای نمیه سنگین را دارد.
خودروی تاکتیکی سپهر
خودروی نظامی سپهر قابلیت بسیار مناسبی در هنگام عبور از شیبهای تند و موقعیتهای کوهستانی و صعب العبور داشته و از یک سیستم تعلیق پیشرفته با قابلیت تنظیم زاویه به منظور جلوگیری از واژگونی استفاده میکند. این خودرو سرعت مناسبی داشته و توان جابجایی بار و مهمات با سرعتی نزدیک به ۱۳۰ کیلومتر در ساعت را دارد.
خودروی تاکتیکی جبهه مقاومت
ارس، کویران و یا سپهر در صحنه های نبرد علیه داعش هم نقشی پررنگ ایفا کرده است به نحوی که انواع این خودرو به صورت فرماندهی و یا مجهز به سلاح هایی مانند موشک انداز کورنت، خمپاره انداز و راکت انداز فتح-۱ بر روی آن مشاهده میشود.
ارس در رسانه های خارجی
این خودرو در رسانه ها و پایگاه های خبری تحلیلی خارجی بررسی شده و بسیاری از آن با عنوان خودروی تاکتیکی مشابه هامر آمریکایی که ساخت صنایع دفاع ایران است نام می برند.
انتهای پیام/
منتظریم ....
احسنت برارتش وسپاه
اگراین خودرو مجهز به مخزنهای شناوربر روی اب وپروانه داخل چرخ شودباقدرت موتوربیشتربیشتردرجنگها قابل استفاده است
کاش به ایران خودرو سایپا هم یکم خودرو سازی یاد میدادین.
منم موافقم که ایران خودرو دست سپاه باشه.
با تشکر
مدتی است در رسانه ها و اینترنت و سایت ها از نام خلیج همیشه فارس استفاده می شود. در حالی که خلیج فارس می باشد.
کجاش تهاجمی و جنگیه نفهمیدیم!