به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛ آیتالله علیرضا اعرافی مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور در دیدار با دانشجویان شرکتکننده در مدارس تابستانی سلامت و دین این دانشگاه گفت: در بیش از ۵۰ کتاب مختلف در حوزه فقه به زوایایی از سلامت پرداختهشده، اما این دستاوردها کامل نیست.
وی بابیان اینکه دانش پزشکی، بهداشت، سلامت و درمان دارای منظر اصول و قواعد توصیفی، کلامی و فلسفی است، اضافه کرد: همه مکاتب پزشکی و سلامت درواقع یک نگاه جهان شناختی و انسانشناختی را همراه خود دارد، حتی در حوزه علوم انسانی نیز مدعی نیستیم که تمام آنچه در غرب تولیدشده است و این نوع نگاه افراطی را نداریم بلکه معتقد هستیم تولیدات نظری در این حوزه نیز همانند تولیدات علوم مهندسی و پزشکی حاوی حقایقی در مورد عالم است و با روشهایی که کار کردند به قواعدی واقعی پی بردند که توانستند در زندگی بشر تاثیرگذار باشند.
وی ادامه داد: حوزه سلامت، بهداشت و درمان همانند سایر حوزههای انسانی از منظر دینی و اسلامی باید موردنظر قرار گیرد و از نگاه اسلام سه زاویه دید جدی در حوزه سلامت وجود دارد که باید توسط حوزهها و دانشگاهها بررسی شود.
امامجمعه موقت قم یادآورشد: در حوزه پزشکی قواعد فلسفی حاکمی وجود دارد که آنچه در غرب تولیدشده نیز بر مبنای آن است و امکان ندارد علوم انسانی اجتماعی و علومی همانند سلامت و پزشکی و حتی علوم پایه مبتنی بر رویکردها و نگرشهای فلسفی و بنیادی نباشد چراکه این رویکردها در شناخت عالم، طبیعت و انسان سایه افکنده است و یک دانش نمیتواند از این پایههای فلسفی و نگرشهای جهان شناختی، حقیقتشناسی و انسانشناسی تفکیک شود.
وی ادامه داد: بدون اینکه بخواهیم ادعا کنیم که در فهرست بلند دانشهای انسانی و غیرانسانی و سایر علوم غرب، دستاوردی وجود ندارد و تحولاتی حاصل نشده است، باید بگوییم که تفکر بشر میتواند در هر مکانی عرصههای زیادی را فتح کند.
اعرافی با تاکید بر اینکه گزارههای هستیشناسی و ساختارشناسی عامی در اسلام وجود دارد که بر همه عرصهها سایه میافکند، مطرح کرد: یک دانشمند مسلمان آنگاهکه وارد یک حوزه دانشی و رشته میشود باید بداند که در گنجینه دانش و معارف اسلامی گزارههای توصیفی و فلسفی وجود دارد که میتواند هدایتگر باشد.
وی خاطرنشان کرد: در تاریخ تمدن اسلام در حوزه سلامت داشتههایی وجود دارد که گاهی در مورد آن شاهد افراطوتفریط هستیم درحالیکه باید از داشتههای مناسب آن بهرهمند شویم و از طرف دیگر فقط به آن اتکا نکنیم.
عضو شورای نگهبان تصریح کرد: هرچند دستاوردهای فقهی موجود پاسخگوی نیازها نیست، اما منابع موجود و دستگاه فقه میتواند به سؤالات پاسخ دهد.
اعرافی ادامه داد: تاریخی علمی که در غرب نوشتهشده بهخوبی نشان میدهد که به سهم دین مبین اسلام خیلی کمتر نگاه شده است؛ ریشههای تاریخی دانشها از یونان گرفته میشود و مستقیم به عصر جدید مراجعه میکنند و این وسط نگاه اسلام از یاد میرود.
چهارمین دوره مدرسه تابستانی سلامت و دین به میزبانی استان قم آغاز به کارکرده تا ۱۱۰ تن از دانشجویان از ۳۰ تیر تا ۲ مردادماه ازنظرهای اساتید برجسته استفاده کنند.
یکی از اقدامها و برنامههای دانشگاه علوم پزشکی قم، برگزاری و توجه به مقوله سلامت و دین است که در این راستا با برگزاری دورههای مختلف میکوشد تا سلامت معنوی را گسترش دهد. برگزاری دورههای تابستانی سلامت و دین با عنوان مدرسه تابستانی سلامت و دین از ابتکارات دانشگاه علوم پزشکی قم است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در آیین آغاز بکار دورههای تابستانی سلامت و دین گفت: یکی از مهمترین رسالتهای دانشگاهها پاسخگویی به نیازهای بهروز جوامع است که در سطح ملی و جهانی مطرح میشود.
ابوالفضل ایرانی خواه ادامه داد: امروزه دانشگاهها در حال حرکت بهسوی دانشگاهی نسل ۳ و ۴ هستند، ما بر این باوریم که راهاندازی دانشکده سلامت و دین گامی مثبت در راستای پاسخگویی به سؤالات موجود در حوزه سلامت و همچنین مباحث مرتبط بین دین و سلامت است.
انتهای پیام/ح