به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شانا، مریم مهدینژاد مدیر پروژه طرح توسعه مترو در بهینهسازی مصرف سوخت با اشاره به ابلاغ قرارداد ورود ۳۰۱ دستگاه واگن (در قالب قرارداد افزودن هزار واگن جدید به ناوگان متروی تهران) در تاریخ نهم تیرماه امسال به شهرداری و شرکت بهرهبرداری راهآهن شهری تهران و حومه، گفت: هم اکنون، شهرداری مکلف است فهرست واگنهای جدید را به وزارت نفت اعلام کند تا بعد از تایید، شرکت بهینهسازی مصرف سوخت نسبت به اخذ عملکرد و بازپرداخت اقدام کند که با وجود پیگیریهای صورتگرفته، هنوز فهرست در اختیار وزارت نفت قرار داده نشده است.
بیشتر بخوانید: اقدام به موقع وزارت نفت در شناسایی وجوه ارزی راکد در یکی از صرافیها
وی درباره سابقه طرح توسعه مترو از محل کاهش مصرف سوخت گفت: شرکت بهینهسازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت در سالهای ۸۰ و ۸۱ نسبت به پرداخت کمک بلاعوض/ یارانه سود تسهیلات برای توسعه مترو در شهر تهران از محل کاهش مصرف سوخت و مطابق با قوانین و مقررات آن زمان اقدام کرد و مبالغی را برای توسعه طرح مترو تهران در اختیار شرکت راهآهن شهری تهران و حومه قرار داد. در سالهای بعد، مطابق با قوانین بودجه سالانه و مجلس، امکان حمایت از طرحهای کاهش مصرف سوخت از جمله توسعه مترو میسر نبود تا اینکه در سال ۹۳ مطابق با قانون بودجه و از سال ۹۴ مطابق با ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور، امکان حمایت از طرحهایی که منتهی به کاهش مصرف سوخت میشود در چارچوب موارد ذکر شده در قانون فراهم شد که شرط اصلی آن تصویب طرحها در شواری اقتصاد است.
وی در پاسخ به این پرسش که رئیس شورای شهر تهران اخیرا در گفتوگویی اظهار داشته که بر اساس توافقهای انجام شده در آن زمان، ابتدا قرار بوده برای هر سفر ۲۵ سنت به مترو پرداخت شود که بعدها این رقم کاهش یافته، عنوان کرد: در همه مکاتبات موجود آن زمان، بحث پرداخت مبلغ ۷ و ۹ سنت به ازای هر سفر مطرح بوده و عدد ۲۵ سنت مطرح نبوده است.
مهدینژاد در ادامه به تصویب طرح توسعه حملونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر در شورای اقتصاد در سال ۹۶ و مسئولیت شرکت بهینهسازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت در اجرای این مصوبه اشاره کرد و گفت: در این طرح برای ورود ۲ هزار دستگاه واگن جدید (هزار دستگاه در تهران و هزار دستگاه در هشت کلانشهر) در سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ برنامهریزی شده و تعهدات موضوع این مصوبه متناسب با تعداد سفرهای اضافی از طریق واگن جدید در سقف مصوبات صادره از سوی شورای اقتصاد برای تهران و هشت کلانشهر با اعلام سرمایهگذار عامل صرفهجویی طرح، تایید شهرداری تهران و سایر کلانشهرها و تایید نهایی وزارت نفت و تخصیص بودجه از سوی سازمان مدیریت و برنامهریزی از محل منابع ناشی از صادرات سوخت صرفهجویی شده، پرداخت خواهد شد.
به گفته وی، ورود واگنهای جدید باید در بازههای زمانی سه ماهه از سوی شهرداری تهران و سایر کلانشهرها به وزارت نفت اعلام شود و شرکت ملی نفت ایران از منابع حاصل از صرفهجویی سوخت ناشی از سفرهای اضافی، مکلف است به ازای هر سفر اضافی نسبت به دوره مبنا، ۹.۸ سنت پرداخت کند.
مهدینژاد افزود: بنابراین مطابق مصوبه شورای اقتصاد، وزارت نفت در صورت تخصیص بودجه از سوی سازمان مدیریت و برنامهریزی، تنها با ورود واگن جدید بعد از ابلاغ مصوبه شورای اقتصاد و همچنین در صورت تحقق افزایش سفر نسبت به سه ماهه اول سال ۹۶، میتواند نسبت به بازپرداخت سرمایهگذاری اقدام کند و امکان پرداخت برای سفرهایی که قبل از این بازه زمانی صورت گرفته، امکانپذیر نیست و قانون چنین اجازهای نمیدهد.
بر اساس این گزارش، طرح توسعه حملونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر، آبانماه پارسال با امضای اسناد همکاری بین شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، شهرداریها و سازمانهای قطار شهری تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم کلید خورد که بر اساس اعلام شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، در مرحله نخست اجرای طرح، موافقتنامههای مربوط به افزایش ۱۴۳۹ دستگاه واگن به ناوگان ۹ کلانشهر در دستور کار قرار گرفته است.
مهدینژاد با بیان اینکه همزمان با امضای قرارداد طرح توسعه حملونقل مسافر با قطار شهری در تهران با هدف ورود هزار دستگاه واگن، قرارداد ورود ۳۰۱ دستگاه واگن از این هزار واگن با شهرداری تهران، شرکت بهرهبرداری راهآهن شهری تهران و حومه و سرمایهگذار امضا شد، ادامه داد: ابلاغ این قراردادها منوط به ارائه ضمانتامه بانکی بود که با وجود پیگیریهای متعدد و با گذشت بیش از پنج ماه از ابلاغ قراردادها، شرکت سرمایهگذار نتوانست ضمانتنامه بانکی ارائه دهد.
وی به عزم وزارت نفت برای اجرای طرحهایی از این دست اشاره کرد و افزود: با هدف همکاری در رفع مشکلات، با تصویب هیئتمدیره شرکت ملی نفت ایران، ضمانت بانکی حذف و قرار شد تضمیننامه از شهرداری و سرمایهگذار اخذ شود. با اصلاح موارد ذکرشده و ارائه تضمیننامه از سوی شهرداری، قرارداد ورود ۳۰۱ دستگاه واگن به شهرداری و شرکت بهرهبرداری راهآهن شهری تهران و حومه ابلاغ شد، اما هنوز شهرداری تهران فهرست واگنهای جدید را در اختیار وزارت نفت قرار نداده است.
بر اساس این گزارش، شرکت بهینهسازی مصرف سوخت با هدف پیگیری و شتاببخشی به اجرای طرحهای توسعه حملونقل، طی سه ماه اخیر جلساتی را با حضور متولیان حوزه حملونقل برگزار کرده است. در این راستا، در نشستی که اردیبهشت امسال در این شرکت برگزار شد، مدیران عامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران از تلاشهای شرکت بهینهسازی مصرف سوخت و وزارت نفت در حمایت حداکثری از اجرای طرحهای اصلاح الگوی مصرف انرژی در بخش حملونقل قدردانی و اعلام کردند نفت در اجرای طرحها و قراردادهای امضا شده در این حوزه، به عنوان یک بازوی توانمند از هیچ کمکی دریغ نکرده است.
شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، اواخر خردادماه امسال نیز میزبان معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران بود که محسن پورسیدآقایی در این نشست به پیگیری طرحهای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در حوزه توسعه و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی شهر تهران با حمایتهای تمام و کمال وزارت نفت اشاره کرد و تلاشهای شرکت بهینهسازی مصرف سوخت را در جهت تسهیل مسیر اجرای قراردادهای منعقد شده در این حوزه، موثر برشمرد.
انتهای پیام/