مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه از صرف اعتبار ۱.۵ میلیارد تومانی برای تجهیز کتابخانه‌های استان در سال گذشته خبر داد.

به گزارش    گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،معصومه حسنی خوانسار مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه با اشاره به رشد فعالیت انجمن کتابخانه‌های عمومی استان در ۱۶ شاخص اعلامی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت : خوشبختانه ارتقا رتبه انجمن استان در سال گذشته از سیزدهم به چهارم کشور خود گویا رشد شاخص‌ها در این حوزه است.

وی در تشریح برخی از این شاخص ها، تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی را یکی از این شاخص‌ها عنوان کرد و گفت : سال گذشته ۱۰۵ درصد از تعهد دراین بخش را عملی کرده ایم.

این مسئول شاخص دیگر دراین حوزه را میزان امانت کتاب درکتابخانه‌ها عنوان کرد وافزود: دراین شاخص هم میزان عملکرد ما نسبت به تعهدی که داشتیم حدود ۹۳ درصد بوده است.

حسنی خوانسار برگزاری نشست‌های کتابخوان را نیز یکی دیگر از شاخص‌ها عنوان کرد وافزود: سال گذشته با برگزاری ۱۰۶۴ نشست تحقق ۹۵ درصدی نسبت به تعهدمان داشته ایم.

وی افزود: در بحث برگزاری مسابقات کتابخوانی نیز با برگزاری ۲۳۲ مسابقه تحقق ۸۴ درصدی در عملکردمان داشته ایم.

وی افزود: برگزاری کانون‌های قرآن و نهج البلاغه هم یکی دیگر از این شاخص هاست که با برگزاری ۴۴۹ جلسه تحقق ۱۰۶ درصدی در تعهدمان داشته ایم.

حسنی خوانسار برگزاری جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی را هم شاخص دیگر در ارزیابی عملکرد این نهاد عنوان کرد وافزود: سال گذشته با برگزاری ۱۶۴ جلسه تحقق ۸۸ درصدی نسبت به تعهدمان داشته ایم.

وی افزود: در بحث تعداد کتابخانه‌های استان نیز سال گذشته با راه اندازی پنج کتابخانه در سطح استان تحقق ۹۴ درصدی دراین تعهدات این شاخص داشته ایم.

حسنی خوانسار تصریح کرد: سطح زیربنای کتابخانه‌های استان نیز با احداث ۴۰ هزار و ۳۹۵ متر مربع فضای جدید کتابخانه‌ای تحقق ۹۰ درصدی نسبت به تعهد استان داشته است.

وی افزود: در بحث کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های استان هم با وجود یک میلیون و ۷۵ هزار جلد کتاب تحقق ۸۱ درصد در تعهداتمان دراین شاخص داشته ایم.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان یادآور شد: سال گذشته حدود ۸۰ میلیون تومان صرف خرید کتاب برای کتابخانه‌های استان شد که عمده این کتاب‌ها هم از نویسندگان بومی خریداری شده است.

وی افزود: همچنین سال گذشته ۱.۵ میلیارد تومان اعتبار صرف تجهیز کتابخانه‌های استان شد که این اعتبارات از محل سفر مقام معظم رهبری در نظر گرفته شده بود.

حسنی خوانسار در ادامه به برگزاری نهمین جشنواره کتابخانه رضوی از سری برنامه‌های هفدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) اشاره کرد وافزود: این جشنواره در سه رده سنی کودک، نوجوان و بزرگسال برگزار شد که خوشبختانه امسال رشد ۳۲ درصدی تعداد شرکت کنندگان را داشتیم.

وی افزود: قرار است اختتامیه این جشنواره در ۹ شهرستان اسلام آبادغرب، دالاهو، سنقر، هرسین، کنگاور، قصرشیرین، گیلانغرب، سرپل ذهاب و کرمانشاه برگزار شود که مراسم اختتامیه شهرستان کرمانشاه روز ۲۷ مرداد ماه خواهد بود.

حسنی خوانسار در ادامه در تشریح امکانات کتابخانه‌های استان گفت: در حال حاضر تمامی کتابخانه‌های استان به اینترنت وصل هستند و ۳۰ درصد کتابخانه‌های استان شبکه wifi برای استفاده مراجعه کنندگان دارند.

وی در خصوص لزوم پیشروی به سمت کتابخانه دیجیتال اظهار کرد: این بحث‌ها ملی است و ما هم منتظر تصمیم نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این زمینه هستیم چرا که هنوز راهکاری در خصوص پرداخت حق مولف دراین شیوه تعریف نشده است.

بهرام فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تیراژ کتاب و نشریات را یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی در هر جامعه عنوان کردوافزود: در حالی کف تیراژ یک کتاب در کشوری مانند آلمان حدود سه میلیون جلد است این میزان در کشور ما دربهترین حالت برای یک کتاب حدود پنج هزار نسخه است.

وی افزود: این آمار نشان میدهد که اگر کتابی حتی به چاپ بیستم یا سی اُم برسد باز تعداد تیراژ آن نهایتا به ۱۵۰ هزار نسخه میرسد که عملا فاجعه است.

وی با تاکید بر لزوم توسعه کتاب و کتابخوانی گفت: دربرخی کشور‌ها صدور پایان کار برای برج‌ها و آپارتمان‌ها منوط به راه اندازی کتابخانه در لابی آن است و در بسیاری کشور‌های توسعه یافته سرقت کتاب اصلا جرم محسوب نمیشود، چرا که نهایتا این کتاب اگر سرقت برود دست کسی می‌رسد که آن را میخواند و این مقصود و هدف نهایی از چاپ کتاب است.

فاضلی تصریح کرد: در بحث توسعه کتاب و کتابخوانی باید سراغ راهکار‌های جدید و خلاقانه برویم و نباید برای توسعه کتابخانه دیجیتال عجله کنیم.

وی افزود: اولویت اول ما باید تقویت کتاب و ترویج کتابخوانی باشد، چرا که با این کار از هزینه سایر بخش‌های جامعه بطور محسوسی کم می‌شود .

 

 

انتهای پیام/د

تیراژ  ۵۰۰۰ نسخه ای کتاب در ایران و  ۳ میلیون نسخه در برخی کشور‌های اروپایی

برچسب ها: مطبوعات ، معرفی کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.