اهدای پوست از اهدا کنندگان مرگ مغزی، نقش موثری در نجات جان بیماران مبتلا به سوختگی دارد.

نجات جان ۴۰۰ بیمار با پیوند پوستبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر سید حسن طاووسی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در دو سال اخیر با ایجاد بانک پوست دانشگاه علوم پزشکی، زمینه نگهداری پوست از اهدا کنندگان مرگ مغزی فراهم شده، گفت: پیوند پوست از خود بیمار و یا اهدا کننده مرگ مغزی از روش های درمانی است که در این مرکز در حال حاضر برای بیماران با سوختگی شدید انجام می شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه سالیانه حدود ٢٠٠ الی٣٠٠هزار مورد سوختگى در كشور رخ می دهد که از این تعداد حدود ١٠درصد نیاز به بستری در بیمارستان دارند، تصریح کرد: در حال حاضر برای درمان بیماران با سوختگى عمقى از پوست خود بیمار استفاده می شود در صورتی كه بیمار پوست به اندازه كافى نداشته باشد برای پوشاندن زخم از پوست فرد دیگر استفاده می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: استفاده از پوست اهدا کنندگان مرگ مغزی سال های سال است كه در كشورهاى پیشرفته بعنوان بهترین و مهمترین روش مورد استفاده قرار می گیرد.

طاووسی با اشاره به  تفاوت پیوند پوست با دیگر پیوندها افزود: از تفاوت هاى مهم این نوع پیوند كوتاه بودن پروسه پیوند پوست،عدم نیاز به داروهاى سرکوب کننده ایمنی بوده در حالیكه تاثیر آن در حفظ حیات بیماران سوخته مشابه سایر پیوندها بوده و تاکنون باعث نجات بیماران بسیار زیادی شده است.

وی با بیان اینکه استقاده از این تكنیك باعث كاهش مدت بستری بیماران، كاهش هزینه های مصرف آنتی بیوتیك و همچنین كاهش درد بیماران می شود، تصریح کرد: علیرغم تلاش های انجام شده در دانشگاه علوم پزشكى مشهد، همچنان با كمبود الوگرافت روبرو هستیم كه تلاش هرچه بیشتر در این زمینه و فرهنگ سازی شایسته تر در بین مردم یكی از راهكارهاى حل آن می باشد.
 

تصور نادرست از اهداء پوست

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شاید یكی از دلایل احتمال عدم موافقت خانواده ها با اهداءپوست عزیزانشان تصور غلط آنها در نحوه برداشت پوست باشد كه ظاهر بدن بیمار مرگ مغزی دچار تغییر زیادی می شود؛ این تصور نادرستی است چراكه پوست با ضخامت بسیار نازك حدود١٢-١٦هزارم اینچ برداشته شده و هیچ تغییر مشهودی ایجاد نمی كند.
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.